Škoda Buggy: Boleslavská bugina ze 70. let, která se jen těsně nedostala do výroby
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2016/03/buggy_8.jpg)
Na Gripu se čas od času věnujeme zapomenutým škodovkám. Příjde nám totiž neuvěřitelné, co vše mladoboleslavská automobilka již zkusila postavit. Je velká škoda, že většina zajímavostí od Škody zůstane pouze u prototypu, jelikož dříve nic odvážnějšího do výroby nepustil socialistický režim a nyní to naší automobilce zakáže mateřský koncern VW. Ukázali jsme si například Škodu Favorit RS či Škodu Tudor, ale dnes se podíváme asi na největší zajímavost.
Tím je Škoda Buggy, která vznikla ve třech exemplářích na začátku sedmdesátých let, kdy k nám začal pronikat nový motoristický sport – autokros. Toho si všimla i mladoboleslavská automobilka, která v učňovském středisku AZNP postavila Buggy typ 736. Jako základ pro českou buginu posloužil model Škoda 110. Mnoho věcí bylo upraveno, ale například zavěšení či motor zůstal ze sériově vyráběného sedanu.
O pohon Buggy se tedy staral vzadu uložený čtyřválec o objemu 1,1 litru s výkonem 33 kW a 74 Nm. Díky nízké hmotnosti 710 kg byla bugina schopna jet rychlostí až 110 km/hod. Automobilka to s Buggy myslela vážně. Škoda plánovala malosériovou výroby o zhruba 100 až 5 000 kusech ročně. Bugina byla proto vystavena například na londýnské Racing Car Show, kde o ní v roce 1974 byl velký zájem. I přesto se do výroby, zřejmě kvůli socialistickému režimu, nikdy nedostala. Existují tedy pouze tři prototypy, s jedním z nich najezdil Ústav pro výzkum motorových vozidel mezi léty 1975 a 1976 téměř 30 000 kilometrů.
Foto: Auta5p, Flickr, History-of-cars