Ford Transit s biturbo šestiválcem z XJ220: Ultimátní dodávku postavil samotný Jaguar!
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2015/10/goodwood-festival-of-speed-jaguar-xj220-van-don-law-012.jpg)
V roce 1988 představil Jaguar koncept XJ220, který měl vidlicový dvanáctiválec a pohon všech kol. Produkční verze XJ220 však dostala pouze šestiválec Austin Rover V64V, což se mnohým lidem nelíbilo. Důvodem pro použití šestiválce bylo to, že byl s dvanáctiválcem problém splnit všechny potřebné emisní limity a také by hotové auto s pohonem všech kol bylo příliš těžké. Na výsledném naladění šestiválce v XJ220 spolupracoval Jaguar s firmou TWR. Upravený šestiválec v XJ220 nabízel 550 koní a 644 Nm. Výkon byl hnán pouze na zadní kola.
Šestiválcová jednotka byla nakonec hotová o tři roky dříve než šasí a bylo tedy potřeba v nějakém jiném autě motor vyzkoušet. A zřejmě první auto, které Jaguar našel a do kterého se motor vešel, byl Ford Transit. Takže Jaguar prostě dal šestiválec do Transita a testoval ho. Dodávka byla prý v zatáčkách absolutně nepoužitelná, ale to bylo při testování motoru jedno. V roce 1992 bylo XJ220 představeno a na ultimátní testovací Transit se zcela zapomnělo.
Až do chvíle, kdy Don Law dodávku spatřil na dvorku firmy TWR. A jelikož je Don specialista na XJ220, tak si pro TWR vymyslel historku, že nutně potřebuje motor pro XJ220. TWR už žadné motory nemělo, ale vzpomnělo si, že je ještě jeden v dodávce na dvoře. Díky této historce se Donovi povedlo koupit celou dodávku. „Slíbili jsme, že s ní nikdy nebudeme jezdit po silnicích, že motor vymontujeme a dodávku necháme sešrotovat. Ale to první, co jsme udělali, byl rychlý servis a plný plyn na silnici A50,” vypráví Justin Law, syn Dona.
V Don Law Racing následně upravili zavěšení tak, aby se tam dala namontovat kola z XJ220, která vidíme na fotkách. Ze stejného vozu pocházejí i brzdy. Tyto změny měly za následek zlepšení jizdních vlastností v zatáčkách. Vylepšování ovšem pokračovalo dále. Mimo jiné má Transit vpředu tlumiče Penske a vzadu zase jsou Öhlinsy.
Kromě upraveného podvozku se také zvedl výkon motoru na zhruba 650 koní. Když ještě měl Transit 550 koní, tak dokázal zrychlit z nuly na sto pod 5 vteřin a rozjet se až na 274 km/hod. I přes velmi slušnou dynamiku zůstává Transit stále stejně praktický. „Dvakrát jsem tohle auto používal ke stěhování, vozil jsem v něm křesla, židle a psa,” říká Justin Law. Spíše než ke stěhování slouží tento Transit k zesměšňování sporťáků, k čemuž ostatně byla tato dodávka použita i v Top Gearu. V budoucnu by se měla dodávka dočkat dalších vylepšení. Údajně má jezdit přes 300 km/hod.
Zdroj: Crank And Piston, Autoforum