Víte, že existuje BMW M3 E46 s osmiválcem? Postavila ho samotná automobilka!
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2015/08/BMW_M3_GTR_E46_02_800_600.jpg)
Většina lidí si myslí, že nejostřejší verze M3 E46 je model CSL. Na světe je však ještě ostřejší E46, která má pod kapotou dokonce čtyřlitrový osmiválec a nese název M3 GTR. Nikdy jste o ní neslyšeli? Není divu, vzniklo pouhých šest kusů. Důvod vzniku byl ten, že BMW se chtělo účastnit American Le Mans Series. Podmínkou pro start v těchto závodech pro sezónu 2001 stálo, že automobilka musí prodat blíže neurčené množství aut na dvou kontinentech do 12 měsíců po skončení sezóny. Všechny cestovní speciály tedy museli mít silniční verzi, ze které „vycházely“. A jelikož šestiválec by ostatním nestíhal, muselo BMW do E46 namontovat čtyřlitrový osmiválec, který v závodech měl 450 koní a v silniční verzi byl přiškrcen na 380 koní.
Silniční verze stála neskutečných 250 tisíc Eur, tedy dle dnešního kurzu zhruba 7 milionů korun. Jeden exemplář se prodal v Asii, dva v Evropě a tři si BMW nechalo pro vývojové účely, při kterých je později zníčilo. Nyní jsou všechny tři exsitující kusy součástí soukromé kolekce BMW Group Classic. BMW také vylepšilo podvozek, boční partie jsou z karbonem vyztuženého plastu a uvnitř nalezneme sedačky Recaro a částečné vyrámování.
A jak BMW v American Le Mans Series uspělo? Všechny závody, které M3 jela, tak vyhrála a zvládla také stanovit šest rekordních kol. Bohužel Porsche si pro další ročník vyžádalo změnu v pravidlech, jelikož němečtí konkurenti závodili s mnohem běžnější 911 GT3 a nelíbilo se jim, že BMW pravidla chytře obešlo. A tak v pravidlech pro rok 2002 stálo, že startovat mohou pouze vozy vyrobené v alespoň 100 kusech s motory prodanými alespoň v 1 000 exemplářích. BMW se tedy pochopitelně další sezóny již nezúčastnilo.
Zdroj: Autoforum