Ve stopě Valašské zimy – Memoriál Josefa Sláčíka
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2014/02/03.jpg)
V sobotu 8.2.2014 ve 14:50 skončila jedna z významných vizovických akcí, 39.ročník motoristické soutěže pro řidiče – amatéry „Ve stopě Valašské zimy – Memoriál Josefa Sláčíka“, nad kterou převzali záštitu Zlínský kraj a město Vizovice.
Posádky odstartovaly do ryze jarního počasí s teplotami dosti nad nulou. V prvním kole se sice na mnoha místech potkávali jezdci s námrazou, zvláště pak na mostcích, ale v druhém okruhu už sluníčko a průjezd více než stovky aut udělal svoje, takže na trati se našla jen mokrá místa.
V duchu zvyklostí, zařadit mimo tradiční „Barák“ a „Rakovou“ nějakou novinku, při-byla tentokrát divácky vděčná slalomová zkouška ve Slušovicích okolo dostihové dráhy. Diváků se přišlo podívat méně než jindy, zřejmě bez sněhu to nebylo ono. Nejvíc jich bylo ve Slušovicích a na Baráku. I vzhledem k počtu nebyly žádné problémy, jen jednou jsme museli zastavit SZ „Barák“ kvůli chytání volně pobíhajícího psa.
Naším specifikem je možná poněkud nezvyklé rozdělení soutěžících vozidel
do 3 kategorií: třída A – pohon přední nápravy, B – pohon zadní nápravy, C – pohon čtyř kol bez rozdílu obsahů. Tato kategorizace byla tentokrát díky počasí možná trochu ne-spravedlivá k maloobsahovým motorům, ale „taková už je rallye“ říkával komentátor Pe-cháček .
V jednotlivých třídách to pak vypadalo následovně:
Skupina A – startovalo 64 posádek, dokončilo 59
Skupina B – startovalo 33 posádek, dokončilo 25
Skupina C – startovalo 18 posádek, dokončilo 16
Nejvíc vozidel nevydrželo ve skupině B.
Statisticky řečeno – trať 39.ročníku měřila celkem 120 km a jela se dvoukolově. Sla-lomových zkoušek (uzavřených úseků) bylo dohromady 6 a najelo se na nich 30 km.
Zdárný průběh zajišťovalo 177 pořadatelů (včetně spojařů a časoměřičů), 2 vozy záchran-ného systému a 4 vozy rychlé záchranné služby s lékaři.
Od vizovické Sokolovny odstartovalo v sobotu ráno 115 posádek. Do cíle se jich vrátila rovná stovka. Až na jeden případ havárie bez zranění šlo ve všech dalších přípa-dech o technické závady.
Ze zajímavých vozidel musím upozornit na vozidla Nissan 350 Z, Audi TT nebo pravidelného účastníka Rosťu Škubníka s některým ze svých Mini Cooperů. Oku lahodila pečlivě zrenovovaná např. řada vozidel Škoda 120 – 130 a jako třešnička na dortu byl
Fiat 131 Abarth, známý u nás z „Barumek“ přelomu 70.- 80.let. Auto, se kterým dosahovali mistrovských titulů např. pánové Markku Alen nebo Walter Röhrl.
Ve skupině A zopakovala loňské vítězství posádka st.č.8 Tomáš Mikel – Miroslav Šůstek s vozem Renault 5, druhá v absolutním pořadí. Ta také získala cenu pro nejlepší posádku tj. nejrychlejší posádku bez trestných bodů.
Skupinu B vyhrála posádka st.č. 65 Roman Žárský – Martin Tkadlec s vozem Škoda 130, třetí v absolutním pořadí, vloni druzí.
Také ve skupině C obhájila loňské vítězství a též celkové vítězství posádka st.č.95 Dra-homír Kubica – Filip Damborský s vozem Mazda 323
Nejlepší ženou za volantem se při svém premierovém závodě stala se st.č.6 Paula Cha-loupková, dívka s americkým řidičákem a vozem Audi TT. Na místě spolujezdce seděl její otec Otto Chaloupka. Ve své třídě A skončili 56., absolutně 79.
Nicméně nejvzdálenější posádkou se i přes účast soutěžících z Polska a Slovenska stala posádka st.č. 99 Lukáš Folvarský – Josef Kroh s vozem Suzuki Swift. Z Českého Krumlova vážili cestu delší než 300 km.
V sobotu odpoledne také proběhlo v rámci Projektu Renaissance předání magneto-terapeutického přístroje Nemocnici Milosrdných bratří ve Vizovicích. Tento lékařský pří-stroj, který slouží k rehabilitaci pacientů, má široké spektrum využití pro děti, při poúrazové léčbě až po léčbu dlouhodobě ležících pacientů. Zařízení si od dárců Michala Babáka a Otty Chaloupky (který se zúčastnil soutěže jako spolujezdec) si před naplněným sálem a za účasti vedoucí Projektu Renaissance paní Jany Boháčkové převzala ředitelka nemocnice Ing. Zdeňka Vlčková.
Závěrem je potřeba poděkovat všem pořadatelům, zastupitelům i obyvatelům do-tčených obcí Březová, Loučka a Zádveřice – Raková, městu Slušovice a zvláště vedení města Vizovice v čele se starostou ing.Romanem Persunem.
Již vloni se osvědčila užší spolupráce s Policií ČR, kdy nešlo jen o nahánění rychleji jedoucích posádek, ale hlavně o preventivní zapůsobení na diváky. Máme sice velmi pozitivní zkušenosti s bezpečnostní agenturou, ale respekt z policie lze přeci jen těžko nahradit.
Je před námi jubilejní 40.ročník, kterým bychom rádi připomněli historii zimních soutěží v našem regionu. Určité nápady už máme. Jen doufám, že se do té doby zachová vizovická Sokolovna v provozuschopném stavu.
PR – valaska.cz