Úvodní testy Karla Haniky
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2014/02/hanika.jpg)
Po privátních testech v Almerii – minulý týden – se od 11. do 13. února 2014 konaly první letošní testy IRTA všech pilotů kubatury Moto3 na okruhu Ricarda Torma u Valencie.
1. testovací den
První testovací den začal v deset hodin ráno společnou jízdou obou kategorií – Moto3 a Moto2. Trať měla pouhých 10 stupňů, takže se jezdilo hodně opatrně. Nás hlavně zajímalo první oficiální vystoupení našeho Karla Haniky. Rozjížděl se s rozvahou, často stavěl v boxech a pracoval na nastavení motorky a také se s ní zžíval. Jeho nejlepší čas, zajetý v 18 z 21 odjetých kol – 1:42,833 – mu zajistil šestnácté místo. Jack Miller skončil časem 1:41,766 sedmý. Nejrychlejší čas měl Ital Antonelli – 1:40,183. V první samostatné jízdě Moto3, ve 12.50, zlepšil Kája svůj čas na 1:42,523, což mu ale stačilo jen na dvacátou pozici, zatímco jeho stájový druh Miller zajel druhý nejlepší čas, který měl hodnotu 1:40,598. Nejrychlejší byl opět Antonelli, časem 1:40,000. V 15.10 odstartovalo opět společné testování. Zatímco na čele zůstalo pořadí stejné – Antonelli 1:40,033, Miller 1:40,355, Kája se v předposledním kole před koncem limitu dostal časem 1:41,526 na desáté místo. Bohužel ve svém posledním kole havaroval, když stejně jako jeho týmový kolega Jack Miller nezvládl průjezd jedenáctou zatáčkou a zranil si ruku. Přesto v týmu panovala spokojenost s oběma jezdci. Na Kájovi byl vidět progres a nebýt havárie, mohl být ve výsledkové listině ještě výš. K svému vystoupení řekl:
„Myslím, že jsem začal velmi dobře. Zpočátku jsem neměl v úmyslu jet příliš rychle, protože jsem se učil okruh. Byl to můj první start zde s touto motorkou, a počasí taky nebylo nejlepší. Nicméně ke konci dne jsme se zlepšili. Bohužel jsem v posledním kole spadl a zranil si pravé zápěstí. Myslím ale, že zítra bude v pořádku. Budeme pokračovat v práci na zlepšení chování zadního kola, ale také musím zlepšit jezdecký styl v některých zatáčkách. Je to zde pěkný okruh, ale některé zatáčky jsou velmi komplikované a budu muset najít správný způsob, jak je projíždět. Nicméně kousek po kousku se učím v každém kole jejich tajemství.“
1 – Niccolo ANTONELLI – ITA – KTM – 1:40.000
2 – Jack MILLER – AUS – KTM – 1:40.355 – +0.355
3 – Romano FENATI – ITA – KTM – 1:40.555 – +0.555
4 – Isaac VIÑALES – SPA – KTM – 1:40.675 – +0.675
5 – Danny KENT – GBR – HUSQVARNA – 1:41.029 – +1.029
6 – Hafiq AZMI – MAL – KTM – 1:41.120 – +1.120
7 – Francesco BAGNAIA – ITA – KTM – 1:41.167 – +1.167
8 – Enea BASTIANINI – ITA – KTM – 1:41.202 – +1.202
9 – Efren VAZQUEZ – SPA – HONDA – 1:41.345 – +1.345
10 – Miguel OLIVEIRA – POR – MAHINDRA – 1:41.452 – +1.452
11 – Alex MARQUEZ – SPA – HONDA – 1:41.502 – +1.502
12 – Karel HANIKA – CZE – KTM – 1:41.526 – +1.526
13 – Eric GRANADO – BRA – KTM – 1:41.605 – +1.605
14 – Arthur SISSIS – AUS – MAHINDRA – 1:41.639 – +1.639
15 – Philipp OETTL – GER – KALEX-KTM – 1:41.702 – +1.702
16 – Livio LOI – BEL – KALEX-KTM – 1:41.788 – +1.788
17 – Alex RINS – SPA – HONDA – 1:41.815 – +1.815
18 – Luca GRUNWALD – GER – KALEX-KTM – 1:41.832 – +1.832
19 – Jakub KORNFEIL – CZE – CKTM – 1:41.876 – +1.876
20 – Matteo FERRARI – ITA – MAHINDRA – 1:41.983 – +1.983
21 – Brad BINDER – RSA – MAHINDRA – 1:42.030 – +2.030
22 – Niklas AJO – FIN – HUSQVARNA – 1:42.169 – +2.169
23 – Juanfran GUEVARA – SPA – KALEX-KTM – 1:42.242 – +2.242
24 – Ana CARRASCO – SPA – KALEX-KTM – 1:42.610 – +2.610
25 – Gabriel RAMOS – VEN – KALEX-KTM – 1:42.720 – +2.720
26 – Alexis MASBOU – FRA – HONDA – 1:43.040 – +3.040
27 – Jules DANILO – FRA – MAHINDRA – 1:43.283 – +3.283
28 – Scott DEROUE – NED – KALEX-KTM – 1:43.355 – +3.355
29 – Andrea LOCATELLI – ITA – MAHINDRA – 1:43.955 – +3.955
30 – John McPHEE – GBR – HONDA – 1:44.031 – +4.031
31 – Zulfahmi KHAIRUDDIN – MAL -HONDA – 1:49.320 – +9.320
2. testovací den
Bohužel v druhém dni odtestoval Karel Hanika pouhá tři kola a dál se už na trati neobjevil. Karel Hanika sr., který je přímo v paddocku okruhu Ricarda Torma bohužel potvrdil naše černé tušení: „Kája objel dvě kola, ale bolest v poraněném pravém zápěstí byla nesnesitelná. V Clinica Mobile sice konstatovali, že Kája nemá předběžně nic zlomeného, ale poslali ho do místní nemocnice. Teď právě odjel Kája autem do nemocnice ve městě. Určitě dnes už testovat nebude, a zřejmě ani zítra. Důkladná lékařská prohlídka pak rozhodne, zda se bude moci zúčastnit dalšího testu v Jerezu, který začíná už příští týden (od 18. února).
Večerní telefonát s Karlem starším: „Po vyšetření magnetickou rezonancí v nemocnici ve Valencii byla naštěstí potvrzena původní lékařská zpráva z Clinica Mobile, že se nejedná o žádnou zlomeninu, nýbrž „pouze“ o silný otok pravého zápěstí. To znamená, že Kája zítra zkusí s pomocí anesteziologie testovat, pokud by to možné nebylo, tak by musel počkat až do dalších testů od úterý v Jerezu“.
Souhr prvního letošního testu ve Valencii
Na těchto testech se představili všichni stabilní piloti nejslabší objemové kubatury MS-Moto3, mezi 33 nejlepšími jezdci nechyběl pochopitelně ani tovární jezdec KTM Karel Hanika.
Ten sice začal na – pro něho úplně neznámém okruhu – opatrně, přesto mu po prvním testovacím dnu patřilo skvělé 12. místo se ztrátou 1.526 sec. na lídra a značkového kolegu Niccola Antonelliho a s 1,171 sec. odstupu na svého daleko zkušenějšího týmového kolegu Jacka Millera (pojede už 4. sezónu v seriálu GP).
„Pravdou je, že jsem začal velmi dobře. Zpočátku jsem nejezdil moc rychle, protože jsem se učil tuto trať, na které jsem vůbec poprvé a navíc počasí nebylo moc dobré. Nicméně na konci jsme se zlepšili. V posledním kole jsem spadl a poranil si pravé zápěstí. Myslím si ale, že zítra to bude v pořádku. Budeme i nadále pracovat se zadní části motocyklu, ale také musím zlepšit můj styl jízdy v některých zatáčkách“, zhodnotil první den testování Karel Hanika, který spadl stejně jako jeho týmový kolega Miller v zatáčce číslo „11″.
Bohužel druhý den testování objel Kája pouze tři kola a pro velkou bolest musel testování ukončit a vyhledat ošetření v Clinica Mobile. Tam bylo naštěstí potvrzeno, že se nejedná o žádnou zlomeninu, ale přesto musel český jezdec odjet do místní nemocnice, kde se podrobil vyšetření magnetickou rezonancí. Ta potvrdila, že opravdu není nic zlomeného, a jedná se pouze o velký otok. Tím byl pro Karla ztracen celý druhý testovací den, ve kterém – jak se později ukázalo – zajeli jeho soupeři své nejlepší časy.
Třetí den se Karel Hanika přece jen vydal na trať a především dopoledne se zaměřil na objetí co největšího počtu kol bez ohledu na dosažené časy. Bylo z toho nakonec 21. místo v hodnocení závěrečného dne a po třech dnech – v jeho případě po pouhých dvou dnech – pozice 24.
Čtvrteční testování pak Karel Hanika zhodnotil následovně: „Dnes jsem zkoušel jezdit i přes velkou bolest v zápěstí. Najelo se nakonec docela dost kol a my jsme pracovali především na podvozku. Za nějakým rychlým časem jsme se rozhodně nehnali, důležitý byl dobrý pocit z jízdy samotné. Odpoledne jsme pak vynechali, jelikož moje zápěstí už bylo celkem hodně unavené a začalo už také trochu víc bolet. Důležité je, abych byl trochu víc v pořádku za 5 dní v Jerezu.“
1. Niccolò Antonelli (I), KTM, 1:39,454 min
2. Jack Miller, (AUS), KTM, 1:39.462
3. Danny Kent (GB), Husqvarna, 1:39,726
4. Romano Fenati (I), KTM, 1:39,885
5. Isaac Vinales (E), KTM, 1:40,060
6. Franesco Bagnaia (I), KTM, 1:40,103
7. Juafran Guevara (E), Kalex-KTM, 1:40,112
8. Enea Bastianini (I), KTM, 1:40,166
9. Miguel Oliveira (P), Mahindra, 1:40,206
10.Alex Rins (E), Honda, 1:40,231
23. Karel Hanika (CZ), KTM, 1:41,258
Už od příštího úterý čekají na Karla Haniku druhé letošní testy IRTA, ty se konají na dalším španělském okruhu Jerez de la Frontera.
My samozřejmě přejeme brněnskému studentovi a továrnímu pilotovi KTM, aby se do 18. února jeho pravé zápěstí aspoň částečně uzdravilo a Karel Hanika mohl všechny tři dny testování na jihu Španělska absolvovat s plným nasazením.
TZ