Shrnutí etap a průběhu dakarského závodu v Instaforex Loprais Teamu
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2014/01/lop_dojezd.jpg)
Shrnutí etap a průběhu závodu
Etapa 1: Rosario – San Luis
Neděle 5. ledna 2014
Spojovací úsek: 629 km
Rychlostní zkouška: 180 km
Hned v první etapě se Královna 69 blýskla. Na rychlostní zkoušce dlouhé 180 kilometrů šlapal Aleš Loprais na plyn co to šlo a v cíli byl druhý se ztrátou pouhých deseti vteřin na vítězného Mardějeva s Kamazem. Parádní start do Dakaru.
Etapa 2: San Luis – San Rafael
Pondělí 6. ledna 2014
Spojovací úsek (kamiony): 365 km
Rychlostní zkouška (kamiony): 400 km
I ve druhé etapě, v níž kamiony udělaly měřenou čtyřsetkilometrovou smyčku okolo pohoří Sierra Nevada, se Aleš Loprais držel na předních příčkách, než se ukázaly první technické neduhy. Královně 69 totiž odešel pohon 4×4, navíc musela posádka absolvovat spoustu kilometrů bez vyraženého čelního skla. V cíli z toho byla první přibližně půlhodinová ztráta na nejrychlejší.
Etapa 3: San Rafael – San Juan
Úterý 7. ledna 2014
Spojovací úsek (kamiony): 295 km
Rychlostní zkouška (kamiony): 301 km
Mechanici odvedli v noci před etapou skvělou práci, připravili Královnu 69 k další náročné etapě, v níž museli kamioňáci čtyřikrát vyšplhat do nadmořské výšky přes tři kilometry. Posádce Královny 69 etapa znovu sedla, do cíle dorazila na třetím místě, průběžně se držela na pátém.
Etapa 4: San Juan – Chilecito
Středa 8. ledna 2014
Spojovací úsek (kamiony): 211 km
Rychlostní zkouška (kamiony): 657 km
Nejdelší speciálka letošního Dakaru měřila 657 kilometrů. Aleš se v ní rval, jak se dalo, ale znovu přišel výpadek pohonu 4×4. Ten byl hlavní příčinou další více než dvacetiminutové ztráty v cíli. Z ataku na pódiové umístění se tak stal boj o přežití – nezapadnout a dojet. Během etapy Královnu 69 navíc ještě potkala další závada, únik oleje z olejové vany.
Etapa 5: Chilecito – Tucuman
Čtvrtek 9. ledna 2014
Spojovací úsek: 384 km
Rychlostní zkouška: 527 km
Další více než maratonský test rozdělený spojovacím úsekem. Jelo se v obrovském vedru, na závodníky čekaly duny, písek i kameny. I když se posádka vozu s číslem 504 snažila, nebylo z toho ve výsledku lepší než deváté místo a ztráta 42 minut. I to by se však dalo označit za úspěch, neboť tato etapa velmi protřídila pole účastníků.
Etapa 6: Tucuman – Salta
Pátek 10. ledna 2014
Spojovací úsek (kamiony): 394 km
Rychlostní zkouška (kamiony): 156 km
Tentokrát si truckeři mohli oproti ostatním účastníkům alespoň trochu vydechnout, jejich speciálka před dnem volna měřila „jen“ 156 kilometrů. A na trati to byl pořádný „fičák“, rozdíly v cíli byly velmi malé. V rychlostním průletu se neztratil v den svých 34. narozenin ani Aleš Loprais, který dovedl svou Královnu do cíle na 9. místě se ztrátou čtyř minut a tří vteřin. V celkové klasifikaci byl Aleš Loprais původně sedmý, ovšem po dodatečné hodinové penalizaci Rusa Šibalova se posunul na šestou pozici.
Odpočinkový den: Salta
Sobota 11. ledna 2014
Etapa 7: Salta – Salta (jen auta a kamiony)
Neděle 12. ledna 2014
Spojovací úsek: 230 km
Rychlostní zkouška: 525 km
Na 525 kilometrů dlouhé smyčce byly rychlé úseky, kameny, písek a dokonce i solná pláň, navíc se celá speciálka jela ve výšce 3,5 km nad mořem, dvakrát se posádky se svými trucky vyšplhaly do výšky přes čtyři kilometry. Královna 69 dojela do cíle na pátém místě se ztrátou 10 minut a 23 vteřin. Tým už se zase začal přibližovat medailovým pozicím.
Etapa 8: Salta – Calama (jen auta a kamiony)
Pondělí 13. ledna 2014
Spojovací úsek: 510 km
Rychlostní zkouška: 302 km
Před posádkami byl přejezd And, prudká stoupání i strmé sjezdy. 302 kilometrů dlouhá speciálka ukázala potenciál Královny 69 i její posádky, v cíli byl tým čtvrtý, tedy příčku pod pódiem. Posádce ale přálo vlastně štěstí, posledních 10 kilometrů jela Královna 69 s proraženým chladičem.
Etapa 9: Calama – Iquique
Úterý 14. ledna 2014
Spojovací úsek: 29 km
Rychlostní zkouška: 422 km
422 dlouhá speciálka v poušti Atacama ukázala převahu ruských Kamazů. Na vítězného Karginova ztratil Aleš Loprais na páté příčce 40 minut.
Etapa 10: Iquique – Antofagasta
Středa 15. ledna 2014
Spojovací úsek: 58 km
Rychlostní zkouška: 631 km
Konečně všechno sedlo tak, jak mělo. Mechanikům se podařilo vyladit podvozek, najít optimální nastavení tlumičů, které trápilo posádku po celou dobu, a na výsledku to bylo znát! Aleš Loprais s Královnou 69 byli na trati nejrychlejší! Radost podpořil i skok na čtvrté místo v celkovém hodnocení, který dával naději na boj o celkové pódiové umístění.
Etapa 11: Antofagasta – El Salvador
Čtvrtek 16. ledna 2014
Spojovací úsek: 144 km
Rychlostní zkouška: 605 km
Po vítězství dostala posádka v další etapě znovu řádně do těla. Musela si prožít utrpení v podobě drkotání zubů a ran do páteře, Královně 69 praskla kabina. V cíli z toho bylo 4. místo a ztráta 22 minut.
Etapa 12: El Salvador – La Serena
Pátek 17. ledna 2014
Spojovací úsek: 349 km
Rychlostní zkouška: 350 km
Předposlední etapa, ve které se skýtala snad poslední možnost udělat něco s výsledkem, byla pro tým velkým zklamáním. Prasklá hadice kompresoru vzala veškeré naděje na posun mezi tři nejlepší týmy mezi kamiony, neboť Aleš Loprais přijel s Královnou 69 do cíle se ztrátou bezmála tří hodin. V celkovém pořadí z toho byl bohužel sešup ze čtvrté na šestou příčku.
Etapa 13: La Serena – Valparaiso
Sobota 18. ledna 2014
Spojovací úsek: 378 km
Rychlostní zkouška: 157 km
Slavnostní ceremoniál – Plaza Sotamayor Valparaiso
Přestože Aleš Loprais startoval v závěrečné etapě mezi posledními a musel se častokrát vyhýbat pomalejším soupeřům, dokázal zajet mezi kamiony nejrychlejší čas a získat druhé etapové zlato! V poslední etapě tak tým dokázal, že jsou v něm bojovníci, kteří se nevzdávají a dokáží porazit tu nejtěžší světovou konkurenci. Nakonec z toho bylo celkové šesté místo. Nástup na pódium během slavnostního ceremoniálu byl tak okořeněn zlatou a dobrým koncem našeho dakarského putování.
Dneska v 11 hodin v showroom eVito, Londýnská 55, Praha 2, se koná tisková konference našeho týmu po návratu z Dakaru 2014
Poděkování InstaForex Loprais Teamu patří všem novinářům a médiím, která o nás během letošního závodění informovala a přinášela zprávy o našem putování a obrovském úsilí.
Děkujeme zvláště rodinám, přátelům, fanouškům a partnerům, kteří dobrodružství sdíleli s námi a vyjádřili nám nejen důvěru, ale i tak velikou podporu!
Těšíme se se všemi na další adrenalinovou jízdu s Královnou 69, Princeznou 69 a naším InstaForex Loprais týmem… Jedeme dál!