GripTV

Main Menu

  • Start
  • Testy
  • Novinky
  • Motorsport

logo

  • Start
  • Testy
  • Novinky
  • Motorsport
DakarNovinkyTrucky
Home›Motorsport›Dakar›Kolomý odkrývá vrakoviště Dakar

Kolomý odkrývá vrakoviště Dakar

By Patrick Semlbauer
16.1.2014
1076
0
Sdílet:

Iquique/Antofagasta – Ohlížet se kolem sebe a sledovat dění při věhlasné Rallye Dakar? Jako závodník by na to Martin Kolomý čas určitě neměl. Pilot stáje Tatra Buggyra Racing byl ale nucen letošní ročník kvůli technickým potížím předčasně opustit, a jelikož se ze soutěže do Česka vrátí až po jejím skončení, tak se mu nyní naskýtá zcela výjimečná možnost prohlédnout si zákulisí nejextrémnějšího dálkového závodu na světě zcela nerušeně a bez stresu přímo během etap. Na řadu tak mohou přijít i odlehčenější komentáře. „Člověka ani nenapadne se během závodu procházet bivakem. Cokoli navíc, co uděláte, stojí strašně sil, takže se věnujete sami sobě a svému týmu. Že je letošní Dakar opravdu jedním z nejtěžších v historii svědčí i fakt, že s každým dnem, když procházím bivakem, tak vidím vždy více zdemolované techniky naložené na valnících. Bivak se vlastně víc a víc proměňuje ve vrakoviště,“ popsal své dojmy Martin Kolomý.

Dakar 2014 – etapa 10 – Robin o obsahu kapsy

Když Dakar na svém začátku slavnostně odstartoval v argentinském Rosariu, sledovali ho miliony lidí, stejně jako třeba dojezd cyklistické Tour de France na Champs-Élysées. Právě se slavným závodem bývá pro množství diváků a svému zvuku Dakar srovnáván. Co je pro cyklisty „Tour“ je pro motoristy Dakar. Zatímco cyklisté mají své bicykly stále naleštěné, o technice posádek Dakaru to zcela neplatí. Písek a prach jsou všudypřítomné. Středeční 10. etapa navíc jezdce zavedla do zrádného velmi hebkého písku fesh fesh, který vypadá jako pevná zem, ale díky své jemnosti se chová jako měkké bláto. „Je to jako mouka, která se dostane úplně všude. Povrch techniky je s každou etapou drsnější, udržet prvotní lesk, je nereálné. Všichni postupně řeší spíš existenční problémy. Z Dakaru se stává boj o přežití,“ upozornil pilot Kolomý.

140115_dakar_etapa10_05_resize

Nejen posádka, ale také členové týmu v průběhu závodu šetří síly, kde se dá. Někteří poznávají, co znamená několik dnů nespat, vyčerpanost je obrovská, lidská důstojnost jde takřka stranou. Hodit by se proto mohly třeba i rady technického ředitele Buggyry Robina Dolejše: „Zjistil jsem, že na přežití Dakaru vám stačí jen pár věcí v kapse u šortek. Nezbytný je kartáček
na zuby. Pastu nepotřebujete, protože v bivaku se vždy najde někdo, kdo si ve stejnou dobu čistí zuby, takže pastu vám dá,“ začíná popisovat stav pravé kapsy na audionahrávce, kterou si fanoušci mohou poslechnout na týmovém webu, Robin Dolejš, když na závěr podotýká, že v levé kapse je třeba mít trenýrky na spaní. „Bez těch se to nedá, ty vám opravdu nikdo nepůjčí, a pokud ano, raději bych do toho nešel,“ vyjmenoval nejdůležitější pomůcky Dolejš.

Co se nyní jeví jako legrace, je během etap tvrdá realita. „Během závodu by to nikoho ani nenapadlo, ale je fakt, že teď už si z některých věcí srandu dělat můžeme. Vlastně nám ani nic jiného nezbývá. Fat Boy je na provizorní nápravě, se kterou se závodit sice nedá, ale přesto jsme na pobřeží udělali pár krkolomných fotek, vymysleli několik krávovin pro pobavení diváků nebo ho postavili vedle Komatsu, jednoho z největších nákladních aut na světě, u něhož vypadal jako hračka,“ řekl Kolomý s tím, že každá podobná spontánní akce vždy přiláká množství diváků, což potvrzuje popularitu, jakou si Kolomý během závodu vytvořil.


Dakar skončí až sobotní třináctou etapou. Středeční desátý díl z Iquique do Antofagasty ovládl, letos poprvé, český jezdec. Z vítězství se radoval Aleš Loprais, který se v průběžném pořadí posunul na čtvrtou pozici. Pilot Artur Ardavičus, kterého pohání motor Gyrtech, dojel čtrnáctý. Opět se snížilo celkové vedení Holanďana De Rooye. Druhý Rus Karginov na něj ztrácí slabých osm minut.

Výsledky – 10. etapa (631 km): 1. Loprais (CZE) Tatra 5:10:55, 2. Karginov (RUS) Kamaz +0:37, 3. De Rooy (NED) Iveco +6:10, 4. Nikolaev (RUS) Kamaz +13:57, 5. Viazovich (BLR) Maz +28:31, 13. Ardavičus (KAZ) Tatra +1:22:21, 15. Vildman (CZE) Liaz +1:26:52, 20. Tománek (CZE) Tatra +2:07:32, 29. Vrátný (CZE) Tatra +3:50:42.

Celkově: 1. De Rooy (NED) Iveco +41:54:50, 2. Karginov (RUS) Kamaz +7:55, 3. Nikolaev (RUS) Kamaz +1:29:28, 4. Loprais (CZE) Tatra +2:03:15, 5. Sotnikov (RUS) Kamaz +2:47:48, 15. Vildman (CZE) Liaz +9:49:36, 16. Tománek (CZE) Tatra +11:30:34, 19. Vrátný (CZE) Tatra +12:15:16, 21. Ardavičus (KAZ) Tatra +13:11:04.

TagsDakar 2014Martin KolomýTatra Buggyra Racing
Previous Article

Jeden Dakar, dvě různé trasy

Next Article

Na Monte se dějí věci! Vládne Kubica ...

0
Sdílení
  • 0
  • +

Patrick Semlbauer

Nejnovější články

  • 31.12.2024

    Test BMW X1 xDrive25e (2024): Zábavný univerzál

  • 15.12.2024

    První jízda s novou Škodou Elroq: Budoucí bestseller mezi EV?

  • 12.5.2024

    Test DS 7 E-Tense 300 EAT8 4×4 (2024)

  • 7.5.2024

    Ford v Česku rozšiřuje nabídku svého nejprodávanějšího pick-upu Ranger novým modelem Wildtrak X

  • 3.5.2024

    Renault představil model Symbioz

  • 1.5.2024

    Celoroční pneumatiky jsou čím dál oblíbenější. Plnohodnotnou náhradou vůči letním a zimním ale nejsou

  • 30.4.2024

    CUPRA ukázala modernizovaný Formentor a Leon

  • 30.4.2024

    Range Rover Eletric již prochází náročnými testy

  • 25.4.2024

    Mitsubishi odhaluje nové ASX

  • 25.4.2024

    Nový Opel Combo vstupuje na český trh

  • 24.4.2024

    Opel představuje novou generaci SUV Grandland

  • 20.4.2024

    Test Honda CR-V e:HEV AWD (2024)

  • 18.4.2024

    Citroën představuje nový vůz C3 Aircross

  • 18.4.2024

    Mazda CX-80 je nová vlajková loď značky

  • 10.4.2024

    Opel představil nové SUV Frontera

KONTAKT NA GRIPTV

redakce@griptv.cz

GripTV s.r.o.
Jasná I 1513/10
Praha 4 – Braník
147 00

 

Hlavní obsah

  • Start
  • Testy
  • Novinky
  • Motorsport

Sledujte také