7 úplně základních věcí, které byste měli vědět o Top Gearu
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2013/08/top_gear_presenters_cleared_in_investigation_over_mexican_comments.jpg)
1. Jak to celé začalo
Před nynějším pořadem jak ho známe byl i starý Top Gear, a i ten otvírala Jessica od skupiny Allman Brothers. Scházeli se v něm před kamerou nynější tři důležití muži – Jeremy Clarkson (53), Andy Wilman a James May. Ani jeden z nich nepatřil k nijak pravidelným moderátorům, z Andyho Wilmana (51) se nakonec stal šéfproducent nového formátu a James May (50) se vrátil až do druhé řady, kdy nahradil bezvýznamného Jasona Dawea.
![James May a Andy Wilman uváděli i starý Top Gear, nestali se ale pravidelnými zpravodaji. Wilman nyní Mayovi šéfuje. James May a Andy Wilman uváděli i starý Top Gear, nestali se ale pravidelnými zpravodaji. Wilman nyní Mayovi šéfuje.](https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/s720x720/1240440_709517469074914_1415510211_n.png)
James May a Andy Wilman uváděli i starý Top Gear, nestali se ale pravidelnými zpravodaji. Wilman nyní Mayovi šéfuje.
![Stárnutí Jamesovi rozhodně pomohlo. Stárnutí Jamesovi rozhodně pomohlo.](https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1003917_709598575733470_1499263900_n.jpg)
Stárnutí Jamesovi rozhodně pomohlo.
May nikdy neřekl, proč do nové první série nenastoupil už rovnou, ale byly tam údajně nějaké potíže s jeho smlouvou. Jason Dawe byl tedy jen půlroční záplata, se kterou se dále nepočítalo, jelikož BBC nemohla se spuštěním nového Top Gearu čekat. (Což se odráželo i na souhře moderátorů, pozorný divák první řady si všimne Hammondova celkem nepřátelského chování k Daweovi během prezentací Novinek – Richard jej kolikrát totálně ignoruje, bere mu slovo nebo ho dokonce gestikulací napomíná, aby ho nezacláněl na kameře.)
![Richard Hammond a Jason Dawe si nesedli, obtloustlý kolega Hammondovi docela vadil. Dawe byl v pořadu jen do počtu a čekalo se na příchod Jamese Maye. Richard Hammond a Jason Dawe si nesedli, obtloustlý kolega Hammondovi docela vadil. Dawe byl v pořadu jen do počtu a čekalo se na příchod Jamese Maye.](https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1239455_709518632408131_1828145190_n.jpg)
Richard Hammond a Jason Dawe si nesedli, obtloustlý kolega Hammondovi docela vadil. Dawe byl v pořadu jen do počtu a čekalo se na příchod Jamese Maye.
Pokud vás zajímá, co v té době dělal Richard Hammond (doopravdy 43, jinak už pět let 38), tak ten byl porůznu vyhazován nebo sám odcházel z dosti rádiových stanic, vystřídal jich asi sedm, speakera začal dělat hned po škole, kde promoval v roce 1996. Buď ho vykopli za jeho prostořekost a drzé vtipy, nebo odešel sám, protože si nemohl říkat, co se mu zachce. V roce 2000 (tehdy mu bylo 31 let) už měl dceru Izzy, přestože nebyl ještě s Amandou Etheridge ženat, a potřeboval lepší práci k uživení rodiny. Dostal nabídku recenzovat auta pro lifestylový kanál Men and Motors (k dohledání na YouTube) a pak šel normálně na kamerové zkoušky do obnoveného Top Gearu, zbytek je historie.
![Richard Hammond v pořadu Men & Motors. Richard Hammond v pořadu Men & Motors.](https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1229933_709519549074706_52292177_n.png)
Richard Hammond v pořadu Men & Motors.
2. Co se z nového Top Gearu stalo
Motoshow drží rekord zapsaný v Guinessově knize jako nejsledovanější faktický (věcný) pořad na Zemi, ačkoliv k faktuálnosti samé má dost daleko. Tehdy se diváci počítali na cca 350 miliónů celosvětově, nyní jsou odhady k půl miliardě. Momentálně se vysílá ve 212 zemích a existují čtyři světové mutace + Magazín Top Gear, kam pravidelně píší moderátoři své sloupky. Podle odhadů BBC a protipirátských unií je taky na vrcholu nejvíce nelegálně stahovaných pořadů, denně musí majitel licence blokovat desetitisíce nahraných videí na kanál YouTube.
![Z Top Gearu se stala nejsledovanější show na světě, nyní se odhaduje až půl miliardy pravidelných diváků. Z Top Gearu se stala nejsledovanější show na světě, nyní se odhaduje až půl miliardy pravidelných diváků.](https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1234166_709519845741343_563446662_n.jpg)
Z Top Gearu se stala nejsledovanější show na světě, nyní se odhaduje až půl miliardy pravidelných diváků.
![Produkce pořádá i Top Gear Live, v září přijedou všichni tři do Varšavy. Produkce pořádá i Top Gear Live, v září přijedou všichni tři do Varšavy.](https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1238016_709522999074361_1836904830_n.jpg)
Produkce pořádá i Top Gear Live, v září přijedou všichni tři do Varšavy.
3. Ne vždy dostanou, co chtějí
Rozpočet je astronomický a vyvolává zdání, že si v produkci lusknou prsty a druhý den mají auto na trati. Ale ani Top Gearu automobilky ne vždy vyhoví. Takové Ferrari má třeba svou hlavu, několikrát si museli moderátoři jejich vozy půjčovat jinde, od Rowana Atkinsona nebo Michaela Schumachera, své auto dal k dispozici na trať i James May. Naposledy se u Ferrari postavili na zadní během dílu 19×02 – cesta z Las Vegas k mexické hranici. Clarkson si chtěl vzít Berlinettu proti Mayovu Vanquishi a Hammondově Viperu, v poslední chvíli musel sáhnout po Lexusu LFA, protože automobilka prostě Berlinettu nedodala. Podobný problém řešili v díle 18×06, kdy BAC Mono oznámilo, že nedoveze vůz. Jeremy byl tedy nucen sednout do KTM X-Bow, protože závodní tratě mimo Dunsfold se bookují dlouho dopředu a produkce nemůže měnit datum plánovaného natáčení.
![Na tuhle cestu si Jeremy přál Berlinettu, automobilka mu ale nevyhověla. Na tuhle cestu si Jeremy přál Berlinettu, automobilka mu ale nevyhověla.](https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/1236895_709519992407995_1862492172_n.jpg)
Na tuhle cestu si Jeremy přál Berlinettu, automobilka mu ale nevyhověla.
Velmi. I když by fakticky nemělo, jelikož Top Gear primárně prostě není spotřebitelský pořad. Stačí ale pár slov a buď se zavírá továrna nebo raketově letí nahoru prodeje. MG Rover se dopotácelo do bankrotu v roce 2005 a zachránili ho až Číňani. Do jeho koncernu totiž patřily hlavně vozy Morris (MG = Morris Garages) a ty, jak víte, se netěší u moderátorů v oblibě, nenáviděná Marina je tam hanobena a drcena pianem snad každou sezónu. Přestože MG mělo britskou tradici, do bankrotu se dostalo nejspíš právě díky Top Gearu, aspoň takhle to tvrdí nezávislí odborníci public relations. Na druhou stranu i sebemenší pochvala vynese automobilkám nemravné zisky. U Astonů dostali během několika dní objednávky na celý rok po odvysílání závodu vlak TGV vs Aston Martin DB9 do Monte Carla (04×01), vidlácké Subaru Impreza je nyní nedostatkové zboží jen proto, že si ho Hammond vybral do posledního Nilského speciálu.
![Subaru Impreza nyní drtí trh, Richard Hammond s ním projel Afriku a to byla pro spotřebitele jasná známka toho, že se vůz vyplatí. Subaru Impreza nyní drtí trh, Richard Hammond s ním projel Afriku a to byla pro spotřebitele jasná známka toho, že se vůz vyplatí.](https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1235225_709520902407904_2005393608_n.jpg)
Subaru Impreza nyní drtí trh, Richard Hammond s ním projel Afriku a to byla pro spotřebitele jasná známka toho, že se vůz vyplatí.
![Předpokládalo se, že škodovce stoupnou po testu Yeti prodeje, v Británii se na ni čekalo i půl roku. Díky pořadu se pak Yeti dostala za rok 2012 na pozici nejoblíbenějšího auta Británie, výsledky vyhlásil magazín Auto Express. Předpokládalo se, že škodovce stoupnou po testu Yeti prodeje, v Británii se na ni čekalo i půl roku. Díky pořadu se pak Yeti dostala za rok 2012 na pozici nejoblíbenějšího auta Británie, výsledky vyhlásil magazín Auto Express.](https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/s720x720/1234190_709520692407925_1756391023_n.jpg)
Předpokládalo se, že škodovce stoupnou po testu Yeti prodeje, v Británii se na ni čekalo i půl roku. Díky pořadu se pak Yeti dostala za rok 2012 na pozici nejoblíbenějšího auta Británie, výsledky vyhlásil magazín Auto Express.
![Tři škodovky v jednom žebříčku, Yeti první, Superb druhá a na šestém je Octavia. Tři škodovky v jednom žebříčku, Yeti první, Superb druhá a na šestém je Octavia.](https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1234745_709535229073138_256383010_n.jpg)
Tři škodovky v jednom žebříčku, Yeti první, Superb druhá a na šestém je Octavia.
Na záplavu se nyní chystají i u značky Range Rover. V úplně posledním díle 20×06 si vzal nový RR Sport do parády Hammond a protáhl ho testem opravdu důkladně, masivní vůz musel zdolat složitý terén i rychlou trať a dopadl skvěle, výrobce a dealeři mají pohotovost, už nyní hlásí zvýšený zájem.
5. Kdo všechno sleduje Top Gear
Ne, nebudeme řešit, jestli víc holek nebo kluků, ale spíš jaká odborná veřejnost. Vrchního sledovače Top Gearu má většina automobilek a výrobci reagují na kritiku nebo na kladné hodnocení, tedy pokud nechtějí dopadnout jako MG. „Lidová slovesnost“ pořadu je totiž pro zákazníka dalece směrodatnější než čísla a grafy na oficiálních brožurách, čímž se vracíme zpět k bodu č. 4. Existují něco jako poradní skupiny, které vyhodnocují výsledky řečené v televizi, a lidé z PR pravidelně monitorují testy aut a navrhují další kroky. Jistě ne vždy je automobilka schopná nebo ochotná změnit výrobu podle toho, jak se ráno Clarkson vzbudí, ale že na výsledky testů berou zřetel poznáte celkem lehce. Často platí, že zhanobený typ vozu se vrátí v daleko lepší verzi, která je již chválena.
6. Na jeden test padne i několik aut
Vzpomínáte na první „rozumný spotřebitelský test“ auta v Top Gearu? Měli byste, protože překvapivě přišel AŽ (!) ve dvanácté sérii. Limetkově zelený Ford Fiesta proháněný po obchodním centru grázly v corvettě, který se nakonec vylodil na na pláži Instow v doprovodu mariňáků. Je to jeden z příkladů složitého natáčení, kdy se do filmu použilo šest stejných vozů a nebylo to ani poprvé ani naposledy. Buď se auta příliš zničí nebo je potřeba pro rozsáhlejší testy modely třeba i s jinou výbavou, či prostě jen nevychází zápůjčka vozu, protože natáčecí čas je příliš dlouhý. Produkce mívá v záloze u auta za rozumnou cenu zhruba až pět stejných vozů v okamžité pohotovosti.
![První spotřebitelský test auta přišel až v díle 12x06, Ford Fiesta projížděl obchoďák a nakonec se vylodil na pláži. První spotřebitelský test auta přišel až v díle 12x06, Ford Fiesta projížděl obchoďák a nakonec se vylodil na pláži.](https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/s720x720/1175093_709522589074402_1572362648_n.jpg)
První spotřebitelský test auta přišel až v díle 12×06, Ford Fiesta projížděl obchoďák a nakonec se vylodil na pláži.
7. Top Gear Trať je návrh od Lotusu
Na dunsfoldském letišti se vyřádili inženýři a designéři zakladatele Lotusu Colina Chapmana a přímo pro potřeby Top Gearu navrhli testovací dráhu. Ta ale neslouží jen pořadu, od té doby, co je na světě, ji pro své testy používá oficiálně taky McLaren. Momentálně na ní jezdí čtvrté auto za rozumnou cenu + první Suzuki Liana pro piloty formule 1. Trať tvoří osmičku a je pouze zlomkem celé dráhy letiště, hlavní ranvej používaná pro testy aut a sprinty, vedoucí od hlavy Hammerheadu přes Chicago, je dlouhá skoro tři a půl kilometru.
![Testovací dráha navržená lidmi od Lotusu, je to jen část celého dunsfoldského letiště. Testovací dráha navržená lidmi od Lotusu, je to jen část celého dunsfoldského letiště.](https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/1234333_709522729074388_837250166_n.png)
Testovací dráha navržená lidmi od Lotusu, je to jen část celého dunsfoldského letiště.
![Červenými šipkami je vyznačená trať od Lotusu, žluté čáry ohraničují obrovský pozemek. Hlavní ranvej začínající na Hammerheadu má 3,5 kilometru. Červenými šipkami je vyznačená trať od Lotusu, žluté čáry ohraničují obrovský pozemek. Hlavní ranvej začínající na Hammerheadu má 3,5 kilometru.](https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1170757_709529419073719_1718561460_n.jpg)
Červenými šipkami je vyznačená trať od Lotusu, žluté čáry ohraničují obrovský pozemek. Hlavní ranvej začínající na Hammerheadu má 3,5 kilometru.