Jakub Smrž – Snetterton
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2013/07/smrz1.jpg)
Neděle 7. 7. 2013
Kuba po neděli: „Dnešek sice nebyl 100% úspěšnej, ale byl to první letošní víkend, kde bylo víc těch pozitivních věcí. V první řadě se mi povedlo kvalifikovat do druhé řady a oba starty i první kola jsem si svou pozici udržel. V prvním závodě jsem měl problémy s výkonem motorky, takže osmé místo bylo maximem. Do druhého závodu jsme předělali palivové mapy, aby se nám podařilo polepšit výkon a rychlost motorky, ale už v zaváděcím kole jsem poznal, že motorka neraguje na přidání plynu, tak jak by měla. Nechtěli jsme nic vymýšlet, takže jsme se kompletně vrátili na nastavení z volných tréninků. Motorka jela líp než v druhé jízdě a po zajetí safety caru jsem po pár kolech našel místo na předjetí Jacobsena a žačal stíhat Walkera na šestém místě. Bohužel moje snaha skončila předčasně, když jsem v jedné ze zatáček škrtl víkem motoru o obrubník, což mi nadlehčilo přední kolo a následoval pád. Hodně mě mrzí, že jsem přišel o dost bodů, ale konečně jsme se tenhle víkend ve výsledcích pohybovali mezi nejlepšími a nebojím se tvrdit, že to letos byly první závody, kdy jsem si užíval jízdu na Hondě. Už se těším na další závod a snad se mému týmu povede polepšit výkon motorky. Jen to nám tento víkend znemožnilo umístění v top5.“
Race2 – Do druhého závodu bude Kuba startovat z osmé pozice, která je mu tento víkend snad souzená. Nebude to lehký boj. Jeho Honda v prvním závodě ztrácela na nejrychlejší Westmorelandovo BMW 16km/h, což je o to horší, že jsou zde dvě hodně dlouhé rovinky. Do druhého závodu nenastupuje Rutter – nemají náhradní motor. Při nájezdovém kole se Kubův motor choval trochu zvláštně, tak snad bude vše v pořádku. Start není úplně špatný, ale po pár zatáčkách Kubu vytlačí Waters a tak se před něj dostává i Jacobsen. Těsně za Jakubem se odehrála těžká havárie Kirkhama, kterému se už nevyhnul Harms a jeho motorka je v plamenech. Na trati je tedy opět safetycar. Další dvě se jedou stále za safetycarem, za Kubou pak jede Dan Linfoot. V pátém kole se začíná znovu závodit, ale vedoucí Shakey všechny napíná a za plyn bere na poslední chvíli. Po restartu je náš jezdec za Ellisonem a za pár zatáček už číslo 96 předjíždí a je opět osmý. Bohužel tím Jakub trochu ztrácí na Jacobsena, toho ale stahuje tempem půl sekundy na kolo. Tou dobou jede náš pilot stejné časy jako čtvrtý Westmoreland. V osmém kole je už Jakub na zadním kole Tyco Suzuki PJe ale přitáhl s sebou i Linfoota a Waterse. Kolo na to přichází postup na sedmou příčku. Kuba se hned od zbytku odpoutává, ale na Walkera je to už daleko. Bohužel chvilku na to přichází v poslední zatáčce první zaviněný pád od loňského Brands Hatch (vyjetí do štěrku a lehký pád v tréninku). Škoda, že přišel zrovna v pěkně rozjetém závodě, ale nedá se nic dělat. To jsou závody. /CELKOVÉ POŘADÍ ŠAMPIONÁTU/
Race1 – Za krásného slunečného počasí se vše chystá ke startu. Kubu navštěvují VIP osoby šampionátu proběhne pár vtípků a jde se nato. Do první zatáčky je to daleko a to bude pro Kubu a jeho Hondu těžký úkol. Kuba po startu párkrát poskočí, ale start se daří! Kuba drží svoji pozici a je nalepený na Bridewella. Za Jakubem pak jede PJ Jacobsen. Bathams Honda zase zlobí a Bridewell opět odstupuje. Kuba jede tedy sedmý. Po Tommy však na trati zůstává olej a na dráhu tedy míří safety car, který zajede hned po jednom kole. Kuba tedy se tedy do závodního tempa dostane nalepený na Walkerovi. Bohužel na Kubovi je nalepen Westmoreland, který po návratu safety caru do depa využívá sílu svého BMW a na cílové rovince Kubu předjíždí a za chvíli ho následuje i PJ Jacobsen. Westy nezvládá držet tempo druhé skupiny a vyjíždí mimo trať, takže Jakub se opět dostává na osmou příčku. Bohužel na šestého Walkera má již duo Jacobsen – Smrž menší ztrátu, tu však postupně snižují. Za nimi se vyváží další nováček Josh Waters na Milwaukee Yamaze. V desátém kole je tato skupinka již na Walkerovi. První pětka ve složení Lowes, Brookes, Byrne, Ellison a Kiyonari všem odjíždí, ale za ní jsou jezdci velmi vyrovnaní a tvrdě bojují. Bohužel Kuba momentálně tahá za kratší konec a Kubu předjíždí australský šampion Josh Waters. Pořadí se míchá, Walker musí kvůli technice odstoupit, ale Kuba se dopředu neposouvá, jelikož je zapojen do boje s Westmorelandem a Harmsem. Za naším jezdcem pak ještě zlobí rychlé BMW Kirkhama. Boje jsou tvrdé a Jacobsen padá a klouže mezi jezdce, kteří se mu naštěstí vyhýbají. Pořadí se znovu míchá a Kuba jde před Westyho, ten mu to však v posledním kole vrací. Kuba se na cílovce snaží ještě předjet Harmse a nakonec končí na své startovní pozici – osmí místo a vylepšení jeho dosavadního nejlepšího výsledku v BSB.
Warm up – Pro zahřívací trénink připravil tým menší změny v předstihu, které by měli Kubovi pomoct během přidávání plynu v zatáčce, snad budou fungovat. První rychlé kolo pro našeho jezdce znamená třetí příčku. Kolo na to se Kuba zlepšuje v prvním a třetím sektoru, ale uprostřed trati ztrácí a propadá se na osmou příčku. Přichází dalším nadějně rozjeté kolo, ale Jakub znovu potkává Howartha a v posledním sektoru trochu ztrácí. Přesto však zrychluje, na což navazuje v dalším kole a posouvá se na sedmé místo. Ke konci Warm upu překvapivě padá Josh Brookes, ale hned je zpět na nohou a sbírá kousky kapotáže. Motorka také nevypadá úplně špatně. Kuba nakonec končí na osmém místě.
Sobota 6. 7. 2013
Kuba po sobotě: „V první kvalifikaci se mi povedlo celkem snadno postoupit a to samé i ve druhé. Po výsledcích během celého víkendu byl jasný cíl QP3. To se povedlo a nakonec z toho bylo 8. místo, což je dobrá výchozí pozice do prvního závodu. Určitě to mohlo být o něco lepší, ale zjistil jsem, že u Hondy moc nefunguje to, co jsem se za léta s Ducati naučil. Honda vyžaduje mnohem čistější styl a ve chvíli kdy se začnu snažit jet rychle, tak výsledek je často horší, než když jedu v pohodě ve volném tréninku. První dva jezdci jsou momentálně úplně jinde, ale na třetí mnísto je minimální ztráta, takže pokud vše půjde dobře, bude to dobrý závod. Motorka funguje dobře a tudíž na zítra není třeba nic měnit. Dnes jsme zkusili odjet 16 kol na jedněch gumách, takže by to měla být dobrá volba do první jízdy.“
QP – Do kvalifikace nenastoupí Keith Farmer, který měl nehezkou havárii ve volném tréninku. Zítra se chce ale na motorku posadit. Kuba do kvalifikace vyráží ve druhém sledu jezdců a po prvním kole jde na šesté místo. A náš jezdec tahá dál, zajíždí nejrychlejší čas na prvním sektoru a po dokončení rychlého kola se vrací na šestou příčku. Po tomto kole se Kuba vrací na pitlane, čas by měl stačit na postup do druhé kvalifikační fáze. Jakub nakonec do druhé kvalifikace postupuje z osmého místa a cílem bude udržet se v top ten. Kuba opět vyjíždí, až když je volná trať, což se vyplácí a startovní číslo 96 se objevuje na druhém místě. Další kolo si Jakub dává volnějí, ale hned po tom u něj opět naskakují zelená čísla, ale ty zase mizí. Kuba sice vzápětí zrychluje, ale to stačí „jen“ na osmé místo. To ale na postup bohatě stačí a náš pilot se tak zůčastní boje o pole position. Finále začíná dobře a náš favorit je pátý, ale ještě trochu porychlit by to chtělo. To se Kubovi sice daří, ale přesto se propadá na osmé místo, které mu nakonec patří i v konečném pořadí. Zítra tedy bude Kuba startovat ze druhé řady.
FP3 – Sobotu Kuba načíná dvanáctým časem. Než se ale pořádně rozjede, tak se kvůli pádu PJ Jacobsena zastavuje trénink, protože se musí uklidit úsek zatáčky Nelson. Po restartu se Kuba dost slibně rozjíždí a je to tam: 1:49.378 a výrazné zlepšení v posledním sektoru znamená průběžnou první příčku. Jakub přidává dvě další hodně rychlá kola a pak lehce zpomaluje. Zkouší se simulace závodu a bohužel to vypadá, že měkčí směs SC1 je s výdrží pro závod docela na hraně. Během simulace je náš jezdec třetí pozici a později drží pátou příčku. Mezitím padá Jon Kirkham. Teprvě čtvrt hodiny před koncem přichází zastávka v boxech. Na trať se Kuba vrací po osmi minutách a hned se téměř dostává na svůj nejlepší čas. Bohužel v tomto kole Kuba potkal Michaela Howartha (který jezdí skoro o osm sekund pomaleji) a v tomto sektoru ztratil tři desetiny. Dál už se zrychlit nepodařilo k čemuž přispěla již hodně opotřebovaná přední pneumatika. V konečném zůčtování Kuba zůstává pátý.
Pátek 5. 7. 2013
FP2 – Před druhým tréninkem je v boxech dobrá nálada. V plánu je tentokrát zkusit různé stopy v posledním sektoru a jiný offset. V prvním kole jde Kuba na čtvrté místo, ale mohlo to být trochu lepší, protože v závěru Jakuba trochu trochu zbrzil Baiox. Hned na to přichází postup na druhou příčku a pak znovu zrychlení. Přesto se Kuba propadá na třetí místo. Situace se vzápětí opakuje a po tomto dalším porychlení si Kuba dává jedno pomalejší kolo. Po dalších několika průjezdech cílovou rovinkou se Kuba dostává za Hickyho, jehož Honda je zhruba stejně rychlá. Motorka je trošku nervóznější a při zastávce v boxech se vrací původní nastavení offsetu a mění zadní guma. Tou dobou jsou znovu vyvěšeny červené vlajky. Přichází restart a náš jezdec vyjizdi hned po restartu. Není čas na nic čekat a hned po výjezdovém kole za to Jakub bere a výrazně zlepšuje svůj čas. To sice dokáže zopakovat, ale přesto se propadne na páté místo. Na cílovce se pak Jakub objevuje za Lowesem a na druhém sektoru to vypadá nadějně. Lowes ale chybuje a Kuba také za svým nejlepším časem zaostává, i když jen o dvě desetiny. Nakonec šesté misto, ale vyzkoušla se spousta věcí, tým má solidní základ nastavení a hlavně je zde stále potenciál ke zlepšení.
FP1 – Jezdce ve Snettertonu vítá příjemné slunečné počasí. Kuba do prvního tréninku vyjíždí ve druhém sledu jezdců a má před sebou volnou trať. Hned po prvním rychlém kole u něj naskakuje druhý čas. Chvíli na to se sice náš jezdec propadá na třetí příčku, ale naskakují u něj zajímavé mezičasy. Vzápětí se však Kuba vrací na druhou příčku a míří ke svým mechanikům. Fireblade funguje docela dobře, jen je potřeba trochu vylepšit reakci na přidání plynu a maličko zvednout spojkovou páčku. Zatím má Kuba velké rezervy. Šestnáct minut před koncem se Jakub vrací na trať, ale než rozjede rychlé kolo, tak je vyvěšena červená vlajka, což je škoda, protože Kuba měl zrovna rozjeté rychlé kolo. Jinak trošku klouže zadek, ale není to velký problém. V boxech se stavuje technik od Motecu a Kuba vyjíždí na trat asi sedm minut od konce. Guma ale zůstává stejná. V době nájezdu se náš jezdec pohybuje na čtvrtém místě, které mu i přes zlepšení jeho času zůstává i v konečném pořadí.