Jakub Smrž – BSB Knockhill
![](https://www.griptv.cz/wp-content/uploads/2013/06/Dave-Yeomans-BSB-2013-Knockhill_5.preview.jpg)
Pátek 14. 06. 2013
FP1 – Jezdce vítá v prvním tréninku oblačné počasí s teplotami pouze kolem 12° C, ale je sucho. Kuba vyjíždí na trať až po opadnutí úvodní skrumáže a postupně se rozjíždí. První kola jede náš jezdec volněji a pomalu se dostává víc dopředu. Následuje sedmnácté a pak šestnácté místo. Deset minut před koncem je Kuba třináctý, ale tou dobou je trénink červenou vlajkou přerušen. Po návratu jezdů na trať se Kuba trochu propadl a absolvoval další zastávku v boxech, ale čtvrt hodiny před koncem svítí startovní číslo 96 opět na třinácté pozici. Náš pilot do konce absolvoval ještě jednu zastávku v boxech, ale celkově patřil k nejpilnějším jezdcům, když na této krátké trati nakroužil osmadvacet kol. V prvním tréninku nakonec Kuba obsadil sedmnáctou příčku.
FP2 – Po prvním rychlém kole je Kuba hned devátý, ale pořadí se ještě pořádně míchá. Přichází propad a následně postup na jedenáctou příčku, ale trénink je pak opět zastaven červenou vlajkou. Přichází restart a Kuba opět tahá hned od začátku, což ho posouvá na osmé místo za Brookese. Po pár dalších kolech náš pilot zajíždí do boxů a drží v tu dobu jedenáctou příčku. Návrat na trať přichází zhruba osmnáct minut před koncem a opět se hned v prvním kole zlepšuje. Následuje několik rychlých kol, další zlepšení a poslední kolo, za 49:945, které znamená návrat do první desítky. Kuba pak naposled zajíždí ke svému týmu. Nad okruhem tou dobou znovu zavlají červené vlajky, a to když zbývá 6 minut a 8 sekund. Závěr tréninku bude tedy zajímavým sprintem. Do záveřečné fáze tréninku tentokrát Kuba vyráží o něco rozvážněji, ale v poslední minutě zajíždí čas 49:694, který stačí na pěkné osmé místo.
Kuba po pátku: „Ráno to byl vzhledem ke dlouhé pauze spíš rozkoukávací trénink. Navíc jsme začali s nastavením z Oultonu, které bylo zatím nejlepší, ale na místní trať to nebylo ono. Do druhého FP jsme tedy udělali změny na zadním tlumiči a zároveň jsme překopali palivové mapy, abychom zlepšili reakci plynu při jeho otevíráni a celkový průběh. Okamžitě jsem poznal změny k lepšímu a od začátku druhého tréninku jsem byl na svých časech z rána. Ke konci jsem se ještš chytnul pár lidí, abych okoukl nějaké zlepšováky, protože Knockhill je sice hodně krátká trať, ale taky je dost těžká a záludná. Na zítra změníme pružiny ve vidlicích, protože potřebuju mít motorku o pár mm níž na předku v nájezdech. Zbytek zatím necháme, než ještě porychlím.“
Sobota 15. 06. 2013
FP3 – Bohužel sobotní počasí je značně proměnlivé a jezdce tak ráno vítá 7°C a mokrá trať. Kuba vyjíždí do tréninku mezi posledními a postupně si zvyká na nové podmínky. Kolo za kolem přichází zrychlení a zmenšení odstupu od středu pole. První pětice jezdců zatím jede jinou ligu. Půl hodiny před koncem se Kuba vrací do boxů a v tu chvíli drží dvacátou příčku. Zhruba za osm minut je už Jakub zpět na tratit. Mezitím přestává pršet, ale trať už uschnou rozhodně nestihne. Po několika kolech Kuba znovu zajíždí do boxů. Naposled se na trať náš jezdec vydává asi sedm minut před koncem a trať je momentálně přesně v takovém stavu, kdy nemá smysl trhat mokré pneumatiky a na slick musí být člověk opravdu opatrný. Kuba si vepředu nechává mokrou pneumatiku a v prvním rychlém kole se posouvá na osmnáctou pozici a hned na to jde na místo třinácté. Následně číslo 96 naskakuje u dvanácté pozice. V konečném pořadí patří našemu jezdci čtrnáctá pozice.
QP – Počasí se nakonec umoudřilo a piloti budou o startovní pozice bojovat na suché trati. V první části je kritické dostat se do první osmnáctky. V úvodu se nejlépe ukazuje Josh Brookes. Kuba se pohybuje kolem sedmnáctého místa a dvanáct minut před koncem byl Kuba šetnáctý, ale za chvilku se propadá na osmnáctou a následně devatenáctou příčku. V dalším kole se náš jezdec vrací do postupující osmnáctky. Kola v Knockhillu jsou opravdu krátká, a tak se pořadí neustále míchá. Osm minut před koncem miří Kuba na pitlane ke krátké zastávce. Při návratu na trať drží Kuba dvacátou pozici a v prvním rychlém kole jde na osmnáctou příčku a následně se dostává na patnácté místo. Kuba tedy postavuje do druhé kvalifikace, kam se překvapivě nedostal například Waters, Buchan, nebo Mainwaring. Do druhé fáze kvalifikace vyráží Kuba mezi prvními. Cílem pro postup do poslední fáze je první desítka, to bude ale hodně těžké. Po prvním průjezdu se náš jezdec objevuje na deváté příčce, ale i když zrychluje, tak se postupně propadá. Po menším zklidnění situace se Kuba drží kolem třináctého místa. Byly by potřeba sundat dvě desetinky. Čtyři minuty před koncem jede Kuba za svým týmem a snad ještě stihne rychlé kolo. To se bohužel dost možná nepovede, jelikož když zbývá jedna minuta, tak jsou vyvěšeny červené vlajky. QP2 ale nakonec bude restartován, ale půjde opravdu o jedno rychlé kolo stylu Superpole, jen s tím rozdílem, že se o místo na této maličké trati bude tlačit šest jezdců. Závěr bude opravdu adrenalinový! Všichni jezdci stihli v minutě a pěti sekundách najet do závěrečného rychlého kola, ale zajet rychlé kolo bylo opravdu těžké. Kuba bude nakonec startovat ze čtrnáctého místa.
Kuba po sobotě: „Rozhodně nemůžu říct, že jsem s kvalifikací spokojen. Na úvod Q2 jsem zajel slušný čas, který ale nestačil. Počkal jsem si tedy na rychlejšího jezdce, abych se za ním vyvezl. V prvním kole jsme hned ve druhé zatáčce museli zpomalit kvůli pádu Harmse a v druhém kole na tom sámém místě upadl Hicky. Druhý pád způsobil zastavení tréninku, ale restart nám vycházel na jedno měřené kolo. Bohužel přede mnou jedoucí jezdec začal zpomalovat, aniž by uhnul z ideální stopy, takže ani tahle poslední šance mě neposunula do Q3. Mrzí mě to, protože motorka fungovala skvěle a cítil jsem se dobře. To se ale holt stává a zítra budu muset hodně bojovat. Knockhill je hodně úzká trať, takže startujeme po třech v jedné řadě a navíc se tu hodně blbě předjíždí.“
Neděle 16. 06. 2013
Warm Up – Ráno čeká jezdce opět navhlá trať, ale to nebrání našemu jezdci, aby se vydal ihned na trať a pro prvním průjezdu célovou rovinkou se zařadil na patnácké místo. Zrychlení přichází ihned a Kuba je desátý. Rozehřívací trénink připomíná spíše poslední minuty kvalifikace a pořadí se neustále míchá. V dalším kole Kuba opět zrychluje. Přesto se ale propadá na dvanáctou příčku a postupně i dále. Další zrychlení řadí startovní číslo 96 na třináctou příčku. V následujícím kole Kuba trochu ubírá a znovu začíná tahat kolo na to, kdy se přibližuje svému nejlepšímu času. Pole je opravdu velmi vyrovnané a ve svém čtrnáctém kole Kuba znovu zrychluje, drží devatenáctou příčku, ale je dvě desetiny od místa jedenáctého. Do konce zahřívacího tréninku však Kuba ještě zatáhne a posouvá se na čtrnácté místo. Přeskakuje ho však Kiyonari a Jakub tak končí na patnáctém místě.
Závod 1 – První závod bude rozhodně těžký. Všichni jezdci mluví o tom, jak těžko se zde předjíždí a jelikož se zde kvůli bezpečnosti stojí v řadách po třech (velmi úzká trať), takže Kuba bude startovat až z páté řady. Alespoň počasí jezdcům přeje a deště se naštěstí nejspíš nedočkáme. Závod se jede na třicet kol, takže se rozhodně dočkáme pořádné akce. Kuba stratuje průměrně a po prvním kole jede šestnáctý za Harmsem. Po třech kolech se tvoří skupinka Rutter, Harms, Smrž a za nimi je menší díra a pak Howie Mainwaring. V šestém kole Kuba zajíždí Kuba kolo na hranici tempa top ten, ale další kolo je trochu pomalejší. V závodě se zatím prakticky nepředjíždělo, čemuž se na této trati snad ani nedá divit. V patnáctém kole nečekaně padá Alex Lowes, který zatím jako jedinný dokončil všechny závody na pódiu. Kuba tedy postupuje na body a tlačí na čtrnáctého Harmse. V kole číslo sedmnáct zajíždí Kuba čas na úrovni pátého místa a dostává se před Harmse. Cílem je teď třináctý Rutter. Za toho se Kuba také dostává, ale po nepovedeném útoku na něj trochu ztrácí, čehož využívá Robin Harms, který se vrací na čtrnácté místo. Kuba mu předjetí však ihned vrací. Čtyři kola před koncem padá Kirkham, Jakub je tedy třináctý a znovu se tlačí na Ruttera. Na předjetí však už není čas a Kuba končí třináctý jen 24 setin od Ruttera. Vítězí Shakey Byrne, druhý je Josh Brookes a na pódium se konečně dostává Kiyonari, kterému pauza doma v Japonsku rozhodně pomohla!
Kuba po prvním závodě: „Start do první jízdy byl celkem dobrý, ale v prvních kolech jsem doplatil na málo zkušeností na této úzké trati. Marně jsem se snažil dostat před Ruttera a Harmse, abych dojel velkou skupinu před námi, ale ještě před půlkou závodu mi ztvrdla prava ruka a na víc než na boj s nimi to nebylo. Nakonec jsem rád za pár bodů a uvidíme co ruka v druhé jízdě. Letos jsem s tím nikde neměl problémy, takže to asi bude okruhem. Každopádně vzhledem k vyrovnaným časům se v druhé jízdě může stát cokoliv, takže držte FOSpalce :-)“
Závod 2 – Druhý závod bude Kuba startovat z patnáctého místa v páté řadě společně s Harmsem a Hickmanem. Závěr memoriálu Steva Hislopa však ohrožují olověně tmavé mraky, které prorokují déšť. Kuba měl poměrně dobrý start a po prvním kole jede třináctý, když chvilku jel i dvanáctý. Kuba opět jede ve skupince s Harmsem a Mainwaringem. Kolo na to se Kuba propadá na čtrnácté místo a asi sedm destin za sebou má Baiocca. Pole je však velmi vyrovnané a Jakub je jen sekundu a půl od devátého místa. V desátém kole s Kuba dostává na konec skupiny bojující o osmé místo a snaží se zaútočit na Harmse. Zhruba v půlce závodu se Kuba dotahuje na Linfoota a jede třináctý. Přichází kolo sedmnáct a Kuba jede čas na úrovni sedmého místa, jen jedna desetina ho pak dělí od Dana Linfoota. Ve dvou třetinách závodu se Kuba dostává na dvanácté místo, ale při útoku na Linfoota musí jet ve vracečce ze široka a propadá se zpět na třinácté místo. V dalším kole mu Harms útok vrací a český zástupce v BSB tedy jede 14. Bohužel došlo k nějakému kontaktu mezi Kubou a Harmsem a Kuba musí do boxů po svých.. Ve výsledcích je Kuba klasifikován jako osmnáctý.
Kuba po druhém závodě: „Ve druhé jízdě jsem si i díky hromadnému pádu v prvním úseku polepšil oproti startovní pozici a po pár kolech se vytvořila skupina bojující těsně za hranici první desítky. Snažil jsem se šetřit gumy a pravé předloktí, které bylo i po masáži ztuhlé, takže jsem neměl cit, jaký bych potřeboval. V poslední třetině závodu se ve skupině začalo hodně bojovat a po ataku Harmse jsem ztratil pozici. Po další soubojích to zkusil znovu, takže jsme oba skončili mimo trať. Jednou jsem probrzdil i sám. Aby toho nebylo málo, tak mu v nejpomalejší zatáčce okruhu zdechla motorka a už jsem se mu nezvládl vyhnout, takže jsme skončili v kotrmelcích. Rozhodně to nebyl nejlepší víkend, ale musím říct, že se mi jelo mnohem líp než v předchozích závodech i přes to, že Knockhill není zrovna můj oblíbený typ okruhu. Přestože jsem se časy pohyboval kolem první desítky, nedokázal jsem zde najít správný rytmus a dost jsem se trápil. Tomu nepomohly ani problémy s tvrdnoucím předloktím, což může být i důsledkem toho, že jsem nedokázal jet uvolněně. Už se těším na další závod, kdy konečně pojedeme na okruhu, který je mi svou charakteristikou bližší.“