Bezkonkureční Räikkönen a překvapil i Massa
A první závod sezóny máme za sebou. Sezona 2013 odstartovala tradiční Velkou cenou Austrálie. Konala se jako obvykle na okruhu v Melbourne, který je známý jako dějiště nesmírně napínavých, ale i chaotických závodů, ve kterých nebývá nouze o kolize a také občasný výjezd safety caru. Australané formuli 1 milují, a tak fanoušci v ochozech umí vykouzlit příjemnou atmosféru.
Před závodem se spekulovalo o tom, že výraznou roli může hrát stejně jako v sobotní a nedělní kvalifikaci počasí. Startovalo se na suché trati, většina jezdců zvolila superměkkou směs pneumatik (výjimkami byli Sutil, Ricciardo, Pérez a Maldonado), kterou Pirelli pro závod zvolilo společně se střední směsí. Start se vůbec nevydařil Marku Webberovi, naopak výborně se odlepily oba vozy Ferrari. Vettel si udržel vedení. Technické problémy Hülkenberga se nepodařilo odstranit, a tak se mladý Němec stal prvním odstoupivším dnešní velké ceny.
Ve dvacátém kole se Alonso vrátil do boxů a nasadil čerstvou sadu střední směsi. Vettel ho o kolo později napodobil. Společně s úřadujícím mistrem světa si nové pneu poručil také Sutil. A přineslo to velkou změnu! Vettel se nestihl na trať vrátit před Alonsem. Massa se rozhodl jinak a setrval na trati. Netrvalo to ale dlouho, čerstvou sadu pneumatik si převzal ve 24. kole. První byl rázem Kimi Räikkönen. Alonso na Vettela působil jako rudý hadr na býka a pilot Red Bullu s útokem na svého velkého rivala nechtěl čekat dlouho. Mezitím se Maldonado nedohrabal k mechanikům, zůstal uvězněn v kačírku. Oba dva se mezitím dotáhli na Rosberga. Toho ovšem zastihla sportovní tragédie. Svůj vůz pro technickou poruchu odstavil v páté zatáčce. Massovi nová sada pneu zřejmě úplně nesedla a propadl se za Sutila. V té době byly očekávány velmi slabé dešťové srážky. Tato situace nahrávala vedoucímu muži, kterým byl Räikkönen – v případě deště by mohl teoreticky jet na nižší počet zastávek. A dešťové kapky se vskutku ukázaly, a to již ve třicátém kole.
Krásný souboj předváděli Alonso s Hamiltonem, následně Hamilton silně probrzdil a zamířil k mechanikům. K Alonsovi se tak poměrně výrazně přiblížil Sebastian Vettel. Výborně se držel Adrian Sutil, který jel stále čtvrtý! Ze zmiňovaných několika kapek žádná průtrž mračen nebyla, a tak piloti mohli setrvat na slickách. Räikkönen byl ve 35. kole podruhé v boxech, na trať se vrátil na pátém místě. To už se ale u některých pilotů schylovalo již ke třetí vlně zastávek. Započal ji Felipe Massa. Vettel vzápětí udělal totéž. Alonso na sebe nenechal dlouho čekat a rovněž si nechal nazout čerstvou směs. Ve vedení byl opět Räikkönen, u kterého se spekulovalo o tom, že by už teoreticky nemusel znovu do boxů, čímž by jeho šance na vítězství skutečně rapidně vzrostly!
Ve třetím sektoru začal být mezitím asfalt opět mírně vlhký. Piloti museli mít oči na stopkách. Ricciardo, domácí pilot, který si chvíli držel dokonce nejrychlejší kolo závodu, byl nucen zajet do garáže kvůli nespecifikovaným potížím technického rázu. Räikkönenovi chvíli trvalo, než se prokousal před Sutila, nicméně poté již měl před sebou volnou dráhu a cesta za vítězstvím byla, samozřejmě v případě, že by Fina nezradily pneumatiky, téměř volná! Musel se však ubránit Alonsovi, jenž měl poměrně výrazně čerstvější pneumatiky. I přesto se však pilotu Lotusu dařilo Alonsovi mírně ujíždět!
Alonso již v závěru se svou ztrátou nemohl nic udělat. Po famózním výkonu tak zvítězil Kimi Räikkönen a stal se lídrem šampionátu. Na stupních vítězů ho doprovázeli Fernando Alonso společně se Sebastianem Vettelem. Zbytek bodů připadl Massovi, Hamiltonovi, Webberovi, Sutilovi, di Restovi, Buttonovi a Grosjeanovi. Šampionát jezdců má pochopitelně stejnou podobu jako výsledky dnešního závodu.
Velká cena Austrálie – závod:
P. | Jezdec | Tým | Kola | Ztráta |
1 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault | 58 | vítěz |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 58 | +12.4s |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault | 58 | +22.3s |
4 | Felipe Massa | Ferrari | 58 | +33.5s |
5 | Lewis Hamilton | Mercedes | 58 | +45.5s |
6 | Mark Webber | Red Bull Racing-Renault | 58 | +46.8s |
7 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 58 | +65.0s |
8 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 58 | +68.4s |
9 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 58 | +81.6s |
10 | Romain Grosjean | Lotus-Renault | 58 | +82.7s |
11 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes | 58 | +83.3s |
12 | Jean-Eric Vergne | STR-Ferrari | 58 | +83.8s |
13 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari | 57 | +1 kolo |
14 | Valtteri Bottas | Williams-Renault | 57 | +1 kolo |
15 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth | 57 | +1 kolo |
16 | Charles Pic | Caterham-Renault | 56 | +2 kola |
17 | Max Chilton | Marussia-Cosworth | 56 | +2 kola |
18 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault | 56 | +2 kola |
– | Daniel Ricciardo | STR-Ferrari | 39 | +19 kol |
– | Nico Rosberg | Mercedes | 26 | +32 kol |
– | Pastor Maldonado | Williams-Renault | 24 | +34 kol |
– | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari | 0 | +58 kol |
[nggallery id=341]