Novodobá legenda Kimi Räikkönen
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2013/02/kimi2.jpg)
Jelikož nám začíná nová sezóna Formule 1, nemůžu si odpustit pár článků o pilotech, kteří k ní neodmyslitelně patří. Myslím, že je správné začít tím, který v loňské sezóně rozhodně „zaválel“, i když to není loňský Mistr světa.
Málokdo zná tohohle chlapíka pod druhým jménem Matias, ale každý ví, o koho se jedná, když se řekne Iceman.
Tak, jako skoro každý velký závodník Kimi nezačínal nikde jinde, než na motokárách v 10 letech. V roce 1999 se už jeho láska nakláněla k formulím a získal 2.místo v Evropském šampionátu Formule Super A. Mezitím, co bojoval o zmíněné místo, jezdil také sérii Formule Ford Euro Cup. Ve svých dvaceti letech vyhrál Britskou Formuli Renault Winter Series. V roce 2000 vyhrál 7 z 10 závodů Formule Renault. Jeho bilance v sériích Formule Renault byla obdivuhodná, vyhrál 13 z 23 závodů, což znamená 56% vyhraných závodů.
Relativně rychle a po ne mnoha zkušenostech dal v roce 2000 Peter Suaber, šéf týmu Sauber, Kimimu možnost testovat F1. Po testech Jerezu a v Barceloně podepsal Sauber s Räikkönenem smlouvu na rok 2001. Bohužel se na něj navalila vlna kritiky, protože dostal tzb.superlicenci. Prezidentovi FIA se nelíbilo, že mladý Fin odjezdil pouze 23 formulových závodů a považoval ho za velice nezkušeného. Nicméně Kimi dokázal, že není tak „levý“, jak si ve FIA myslí a hned v prvním závodě si vybojoval jeden bod za šesté místo v GrandPrix Austrálie. Zajímavostí bylo, že Räikkönen ještě 20 minut před závodem spal (Kimi řekl, že spí rád natolik, že před kvalifikacemi a závody musí být probuzen.). Räikkönen působí velice klidně, chladně a výborně kalkuluje závodní strategii a vysloužil si přezdívku „Iceman“ („Ledový muž“). Tuto přezdívku má dokonce i na své helmě. Jeho další přezdívky, které v té době dostal, jsou například Kimppa, Räikkä a Kimster (tak mu říkali mechanici). Někteří Finové mu vtipně říkají „Räkkä“, což ve finštině znamená nudle u nosu. Tato přezdívka vznikla ze slova Häkä (ve finštině uhlíkový monoxid), která byla přezdívkou Miky Häkkinena. První sezona pro něj byla velmi solidní, 4x bodoval a 8x skončil v první osmičce. Celkem vybojoval 9 bodů a společně s týmovým kolegou Nickem Heidfeldem (ten získal 12 bodů), pomohli týmu Sauber k nejlepšímu umístění v poháru konstruktérů a to konkrétně ke čtvrtému místu.
Po roce 2001 Kimi odešel ze stáje Sauber. Možnosti byly hned dvě. Ferrari, které dodávalo Sauberu motor, si na něj dělalo zálusk, ale jezdce už oba mělo a to kvalitní. A tak Räikkönen zamířil do McLarenu, kde vystřídal svého krajana a dvojnásobného Mistra světa, Miku Häkkinena, který ukončil kariéru. McLarenu se ale dostalo kvůli mladému Finovi kritiky, když ho upřednostnili před Nickem Heidfeldem, který jezdil v roce 2001 u Sauberu lépe než Kimi. A víme, že tak udělali dobře. Kimi v této stáji byl celých 5 let, což znamená až do roku 2006.
Po Grand Prix Itálie 2006 Ferrari oznámilo, že tým podepsal s Räikkönenem tříletou smlouvu na sezóny 2007-2009. Räikkönen po podepsání smlouvy prohlásil, že je s výměnou velmi spokojený a že přeje McLarenu v budoucnu hodně štěstí. Fin se stal týmovým kolegou Brazilce Felipeho Massy, který je ve Ferrari od roku 2006. Možná právě proto dostal Räikkönen vůz číslo 6, zatímco Massa podědil Schumacherův vůz číslo 5. Po odchodu Michaela Schumachera se stal Kimi nejlépe placeným jezdcem ve Formuli 1, když se jeho výdělek měl blížit k 51 milionům dolarů ročně.
A přicházíme asi k nejúspěšnějšímu roku v Kimiho kariéře a to rok 2007, kdy se stal Mistrem světa Formule 1!
Vypadalo to asi takhle :
Grand Prix Austrálie – Poprvé v kariéře tak získal Kimi „hattrick“, když zaznamenal pole position, nejrychlejší kolo a vítězství.
Grand Prix Malajsie – Předjetý nováčkem Lewisem Hamiltonem a dojel třetí.
Grand Prix Bahrajn – Opět třetí místo, kdy se předjížděli s Alonsem.
Grand Prix Španělsko – Räikkönen bohužel nedojel, problémy s elektronikou.
Grand Prix Monako – Při kvalifikaci se dostal do kontaktu s bariérou a poškodil zavěšení. Startoval z 16.místa, dojel osmý.
Grand Prix Kanada – Kimi dojel pátý, opět boje s Fernandem Alonsem.
Grand Prix USA – Kvalifikoval se čtvrtý a tak stejně taky dojel.
Grand Prix Francie – Ve Francii se dařilo. Vítězství! Jeho celkově jedenácté v kariéře.
Grand Prix Velká Británie – Další vítězství na kontě. Probíhaly opět boje s Hamiltonem a Alonsem.
Grand Prix Evropa – Po 35.kole odstupuje, kvůli problémům s hydraulikou.
Grand Prix Maďarsko – O necelou sekundu uteklo vítězství. Porazil ho Lewis Hamilton.
Grand Prix Turecko – Opět druhé místo, tentokrát se z vítězství radoval Massa.
Grand Prix Belgie – Ve Spa se Kimimu daří, vyhrál!
Grand Prix Japonsko – Třetí místo. Poprvé na okruhu ve Fudži. Déšť, mnoho havárií.
Grand Prix Čína – Tady se mohl z titulu radovat Lewis, bohužel ho zradily opotřebované pneumatiky. Vyhrává opět Fin!
Před posledním závodem tak byl stav v celkovém pořadí jezdců následující: Lewis Hamilton 107 b, Fernando Alonso 103 b, Kimi Räikkonen 100 b. Po 21 letech se o titulu rozhodovalo v posledním závodě mezi třemi jezdci.
Grand Prix Brazílie – Vyhrál Kimi a o pouhý bod porazil oba McLareny! Stal se Mistrem světa!
Přichází roky 2008 a 2009, kdy je Kimi stále věrný stáji Ferrari a tak jako v roce 2007 se mu nadaří. V roce 2009, v celkovém hodnocení šampionátu, obsadil konečné šesté místo a Ferrari pomohl ke čtvrtému místu v poháru konstruktérů o pouhý bod za McLarenem. Po skončení sezony Ferrari vypovědělo Räikkönenovi smlovu, aby mohlo angažovat Fernanda Alonsa. Fin si tak musel začít hledat nové angažmá.
Opět za volantem, ale ne F1
Po vyhazovu od Ferrari se Kimi nedohodl na smlouvě s žádným týmem z Formule 1 a rozhodl se, že odejde závodit do Mistrovství světa v rallye 2010, kde podepsal roční kontrakt s juniorským týmem Citroën Sport. Smluvně je zde však vázán s Red Bullem.
První kompletní sezona v MS v rally se Kimimu nevyvíjí úplně podle jeho představ. Nedokončil dva závody a do Rallye Nový Zéland 2010 se tým rozhodl, že kvůli omezenému rozpočtu nasadí pouze Sébastiena Oigera. Nejlepšího výsledku dosáhl v Turecké rally, kde obsadil páté místo a tak tři závody před koncem sezony mu v průběžném pořadí šampionátu patří 10. místo.
2011 – Závodí v Mistrovství světa v rallye 2011 za tým ICE 1 Racing s vozem Citroën DS3 WRC. Také se účastní série NASCAR.
2012 – Návrat do F1, a to podařený
Kimi podepsal smlouvu s Lotusem, na dva roky a stal se tak týmovým kolegou taky navrátilce Romaina Grosjeana. Celý rok nezajížděl vůbec špatné výsledky. Nesmíme opomenout:
– nejrychlejší kolo VC Malajsie
– druhé místo VC Bahrajn
– třetí místo VC Španělsko
– třetí místo VC Německo
– druhé místo VC Maďarsko
– třetí místo VC Belgie
– vítězství VC Abú Zabí
Sezóna 2012 se mu velmi povedla a těšíme se na jeho výsledky v sezóně 2013, taktéž u týmu Lotus.