Naše Grip Girl a Škoda 130 RS
GripTV opět fotila další dívku měsíce, tentokráte měsíce dubna. Zrzka Hanka Jurnečková, v krásných rudých šatech z Valeri-butique, se k nově postavené legendární stořicítce náramně hodila. Představme si vůz i celý TYM-motorsport.
Nejúspěšnější vůz v historii značky, český Stratos, auto s vynikajícími jízdními vlastnostmi. To byl další typ z produkce Škody s písmenem S v názvu. Továrna AZNP jej představila a homologovala v roce 1975. Jako první byly postaveny vozy pro okruhové a vrchařské závodění, protože tehdejší mistrovství Evropy i Pohár míru a přátelství měly velkou prestiž a 120 S již silně pokulhávaly. Stávající sériový motor 1300 ccm již neskýtal moc možností pro zvýšení výkonu a tak se šlo cestou snížení hmotnosti, zlepšení aerodynamiky a jízdních vlastností.
Snížení váhy šlo realizovat na povrchových panelech, protože zásahy do skeletu by byly výrobně náročné. Tvarově nezměněné panely, jako střecha, zadní čelo a přední kapota, se dělaly z hliníkového plechu. Tvarově změněné – blatníky a zadní kapota byly z laminátu. Boční a zadní okna jsou z plexi, spouštění oken bylo nahrazeno posuvnými okénky a podstatného snížení váhy bylo docíleno i na čalounění. Velmi dobrý podvozek u prototypů Š 180 – Š 200 byl aplikován na stotřicítku. Tzn. použití prodloužených ramen přední nápravy a použití tvrdších pružin, vzadu použití vlečených ramen s šikmým kýváním pod úhlem 15°, tlumiče Koni. Zlepšení jízdních vlastností okruhových speciálů přineslo použití pneumatik Good Year (oproti dříve užívaným Dunlopkám).
Aerodynamické vlastnosti a rozložení tlaků na nápravy příznivě ovlivnily přední a zadní spoilery, zadní vytvarovaný přímo na víku motorového prostoru. „Vytažené“ blatníky byly tvarovány i s ohledem na snížení víření vzduchu od kol. Karoserie dostala řadu nezbytných otvorů pro přívody vzduchu a odvětrání brzd a motorového prostoru. V příďovém spoileru otvory pro chlazení brzd, v čele otvor pro přívod vzduchu k chladiči, odvod vzduchu kapotou (jako u Š 120 S), v prazích před zadními koly přívod vzduchu k zadním brzdám, levá štěrbina na kolem pro vzduch do motoru, pravá pro přívod k větráku topení a konečně odvětrání motorového prostoru přímo ve víku. Dřívější vleklé problémy Š 120 S účinností brzdové soustavy odstranilo použití brzd Girling a kapaliny Castrol.
Ted jsme Vám velmi krátce představili vůz, který je legendou v českém rally.
Bohužel za posledních pár let tyto vozy skoro zmizely z našich soutěží. Čím to je??? Nejsou tak zajímavé? Rychlé? Nebo snad mají špatné jízdní vlastnosti??
Opak je pravdou, po ukončení homologace a nástupu novějších škodovek 130LR , bylo bezpočet těchto vozů použito do rally crossu a autocrossu , kde dostaly za vyučenou a z krásných stotřicítek se staly plechovky. Je samozřejmé, že několik exponátů se dochovalo do dnes, ale ruku na srdce. Když už tohle auto vydrželo 40let v krásném stavu někde ve stodole, závodili byste s ním dnes??? Myslím si že, ne! Tedy doufám J staré závodní speciály vyprodukované AZNP by měly být spíše ošetřeny a uloženy v nějakém pěkném salonu a rozdávat jen krásu.
V tu chvíli mne napadla ale jiná myšlenka.
Jak dostat tyto auta zpět na závodní tratě??? Vlastně je to jednoduché, postaví se replika.
Psal se rok 2007 kdy, jsem dostal tento nápad. A v tu chvíli vše začalo. O vozy Škoda 130RS jsem se zajímal i dříve, ale ne tak intenzivně. Proto jsem začal studovat odborné dobové literatury, jezdil a fotil si dobové exponáty a potkával se s lidmi, kteří v té době závodili. Neuvěřitelný tok informací, který mi byl dopřán, mne donutil s tímto nápadem udělat něco více. V roce 2008 jsem založil firmu TYM-motorsport, postavil okolo sebe velmi kvalitní team mechaniků, kteří jsou do škodovek zapáleni stejně jako já. První stavba naší stotřicítky se ze začátku zdála dosti jednoduchá. Vše se dalo na trhu koupit a nic nebyl problém, bohužel opak byl pravdou. Hned na začátku jsme narazili na několik kritických faktorů. Zjistili jsme, že 90% koupených dílů musíme ještě dále upravovat a přizpůsobovat tak, aby bylo vše 100% funkční a vizuálně dobré. Bohužel toto upravování nevedlo k cíli. Tak jsme se rozhodli takřka veškeré a to i ty komplikované ND začít vyrábět sami. Začal další koloběh sbírání informací a starých technologií výroby nebo i dobových materiálu. Práce v konstrukci a technologii nebrala konce. Po 5ti letech na trhu stavíme repliky dobových stotřicítek s maximální přesností, 100% funkčností a 90% dílu vyrábíme nebo kooperujeme sami.
Asi za náš největší úspěch považuji výrobu originální zadní nápravy škody 130RS, která je od dobového kusu k nerozeznání a pro rally soutěže je dokonce ještě lehčí a pevnější.
Všechny naše repliky stotřicítek se staví na přání zákazníka. Díky našemu vývoji a výrobě, dnes už víme, že není problém s náhradními, dříve tak nedostupnými díly jako zadní náprava, litá kola, odlehčení hliníkovým pláštěm, brzdiče girling atd. a proto se vozy opět mohou objevit na závodní trati.
Máme mnoho zákazníků, co si nechají postavit repliku tohoto krásného vozu a rádi se s ní někde svezou. Náš sen vrátit tyto krásné speciály na závodní tratě se pomalu stává skutečností. Buďte i Vy jedním z těch, kdo znovu usednou za volant tohoto krásného vozu a předvedou šikovnost a hrdost českých rukou i na zahraničních kolbištích. I my to již sami zkoušíme – Ice trophy rally – video.
Tímto zvu všechny zájemce, nadšence a fanoušky. Přijďte se podívat do dílen, kde se pracuje na znovuzrození legendy nebo na Autosalon Brno 4-6dubna kde nás taky najdete
Za celý team TYM-motorsport
Ředitel firmy Jan Vostrý
foto: Filip Fabián
model: Hana Jurnečková
styling: Dagmar Scharferová
[nggallery id=330]