V kruhu vyjimečných – Audi R8 a Porsche Panamera Turbo
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2013/01/395193_345819005460538_1900386553_n.jpg)
Válel jsem se jen tak u počítače a vůbec jsem nevěděl, co dělat. Dostal jsem nabídku ploužit se po okrskách v Porsche Panamera Turbo. Jsem si řek, že se nebudu válet doma a něco pro sebe udělám, tak jsem ušel asi 20 kroků k tomu autu a nasedl jsem do něj. Nastartuju a motor pěkně vrní. Už mne to ani neoslní. Poslední dobou to je pořád nějaká Audi A8 nebo Mercedes S. Toužil jsem po něčem vyloženě závodním a jak můžete zjistit není Porsche jako Porsche. Sedím, koukám, vošahávám čudlíky a jdu se podívat ven z auta. Zavřu dveře, udělám pár kroků a vidím to. To auto zepředu nevypadá špatně, ani zezadu, ale z boku je to docela divný. Je to Porsche, takže čekáte, že z profilu bude mít zadek zvlášť snižující se dolů. Jenže snižování střechy, které čekáte u 911 prostě u Panamery není. Zvykl jsem si na Cayenne, protože nevypadá jako 911, ale Panamera je 911, která toužila od mala hrát basketbal a tak se vytáhla. No modlete se. Porsche chystá i Panameru Combi.
Tak jsem si to auto prohlížel ještě chvíli a zjistil jsem, že kromě nápisu turbo na zádi i pěkně vrní. Takže možná bude i rychlé. Je šíleně rychlé ! Čtyři vteřiny na stovku pro auto, ve kterém si připadáte jako v bitevní lodi. Je pohodlné a dá se s ním jezdit i relativně za málo, ale stačí neopatrně šlápnout na plyn a lehce se pár litrů benzínu ztratí. Je to pořád Porsche. Osmiválec má žízeň, a řazení pádly stále vyzývá k rychlé jízdě. Maximálka malinko přes 300, ale to není důležité. Porsche se na tu třístovku škrábe jak Paroubek na horu. Prostě nemůže, je to jeho limit. Ale v těhle autech i když jsou rychlá, tak vás ta rychlost nikdy zajímat nebude. Například srovnejte Panameru v 200 km/h s Passatem. Passat bude hlučný a nepohodlný, ale Panamera je svěží. Silnice je pro ní jako vlna, na které se nechává unášet vstříc novým dobrodružstvím. Je přehnaně pohodlná a v té vysoké rychlosti bych si nechal udělat masáž, protože by mne nic nerušilo. Není to plnokrevné Porsche a nikdy ani nebude a může být sebevíc rychlé. Opravdové Porsche je 911. Ale Panamera má z ní to nejlepší a přitom je použitelná pro každý den.
Projíždím se v ní. Je to dobré auto. Byl jsem zklamaný, když ji Porsche chtělo vyrobit. Pětidveřové auto. Nestačí sexy maminkám Cayenne ? Očividně ho potřebujou sexy tatínci. Hmmm… teď si v něm vážně připadám dobře. Největší sranda na tomhle autě jsou dvě věci. První je to, že to auto je tak velké a má tolik tlačítek a serepetiček, že mi připomíná Star Trek, takže když jsem v něm jel a vyzvedl kamaráda, tak mi těsně před zrychlením říkal, ,,Pane Sulu, Warp 3.“ S obrovským smíchem jsem na to vždy dupnul. Celý náš cirkus doprovázelo zadní křídlo, což je ta druhá věc. Při zrychlení vyjede a rozloží se a při zpomalení se zase složí. Mi připomíná piknikovej stůl z teleshopu. Takže pořád dupu na plyn a brzdu. Plyn, brzda, plyn, brzda – pozor, přehřáté brzdy. Prostě jsem si hrál, až jsem to zavařil a usoudil, že nechám Porsche odpočinout a zkusím jiné auto, které stejně jako Panamera bylo prohlášeno jako supersport na každý den.
Sedám do něčeho více sportovního. Sedám do Audi R8. Hned zodpovím oblíbenou otázku. Je R8 vlastně Lamborghini Gallardo ? Ne, není. I když s ním spousty věcí sdílí. Lamborghini je více dravější a agresivnější. Zato R8 je více přesné a tudíž lehce vypočítatelné. Ale umí kousnout snad jako každé auto. Kdyby za mnou přišla moje přítelkyně a řekla mi, že chce závodit s autem na okruhu, rozhodně bych ji dal R8, protože si myslím, že není až tak těžké ji ovládnout a když holka mine apex, tak myslím, že ji z toho Audi docela v pohodě vytáhne. Auto to je vskutku pěkné. Sice jsem zklamaný ze slabší verze s klasickým Aosmičkovým motorem V8 4,2. I tak má auto švih. Vždyť je to pořád osmiválec. Jinak v autě mám klasický manuální šestikvalt. Je to přesné. To nej z dílny Audi. Má taky křídlo jako Panamera. Spíš vypadá při otevření trošku jako ženské přirození a není tak hezké, jako piknikový stůl na Porschi, ale svůj účel plní. Kdyby ne, všechna R8 létají. Jinak to auto je více tvrdé a je ostřejší než Panamera.
Takže rozhodnout se mezi těmito auty je opravdu lehké. Obě jsou rychlá. Ale obě od špatných automobilek. Audi bylo vždycky na luxus. Chápu éru Quattra v rally, nebo Le Mans, ale největší Audi je A8L a to bude vždycky na pohodu a luxus. Stejné to je s Porsche, ale tentokrát opačně. Porsche byla vždycky rychlost a poskakující čumák. Ale osmiválec do véčka ve velkém autě ? To taky k Porschi nejde. Obě auta nejsou to, na co by se měli dané automobilky zaměřit. Pokud si ovšem chcete vybrat opravdu z těhle dvou, doporučím se rozhodnout mezi tím, jestli máte raději pohodu, nebo okruh. Volba je na Vás. Vaše volba je Porsche.
Váš Petr ,, Grip Stig“ Horáček
foto by Filip Fabián
[nggallery id=311]