Klasika zůstane klasikou, ale čas jde dál
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2013/01/driveangry2.jpg)
Pokud se zeptáte náctiletých kluků, které auto budou chtít, tak vám řeknou buď nějakýho natuningovanýho golfa nebo americkou káru. Pokud se zeptáte jakou americkou káru, odpoví Vám, že by stáli o Mustanga, Camaro nebo Challenger. Ale proč raději nechtějí něco ostřejšího ? Zapátral jsem, projel se v několika autech a zjistil proč to tak je. Je to poměrně jednoduché. Jde o to, že tehdy tato auta běžně křižovala silnice. Měli je na středních školách jen ti největší borci. Znáte to, kožený bundy s logem školy a v rádiu hraje pomáda. Vedle vás samozřejmě sedí nejhezčí holka ze školy. Spolu odjedete v americkém muscle caru a pak…
Jenže takhle to fungovalo před několika lety. Mustang už není takový ten symbol svobody. Spíš něco, co kdysi bylo a dodnes to v jakési formě přežívá. Poslední generace začaly trochu Mustanga zvedat ze země. Mluvil jsem s přáteli, říkal jsem jim, že kdysi dávno jel Shelby GT350 Mustang 220 km/h protože to bylo to „nej“ co mohli dostat z osmiválce. Dnes jede 260 km/h, protože to je retro. Každý osmiválec dnes jede 300 km/h a více, pokud to není 2,5 tunová limuzína. Proč sakra takovej nářez jako Mustang zaostává ? Mustang trpěl i na více věcí, než byl pouze motor. Třeba podvozek u novodobých verzí nebyl nic moc. Přátelé mi říkali, že to je ok, že Mustang jede jen 260 km/h, že v Americe se rychle nejezdí. Vím to, ale i tak se tam prodává Ferrari a další věci. Nejde o to, že byste museli jezdit rychle, ale pokaždé víte, že ta síla a rychlost tam je schovaná. Stačí najít odvahu a dupnout na ni.
Proč ne ? Copak máte někde napsáno, že se ve Ferrari musí jezdit rychle ? Ford Mustang je symbolem svobody, rychlosti a protáčení kol. Symbol svalnatých linií, které chtějí přežít v generaci úsporných aut. Navíc není nějak extra drahý. Ale osmiválec, který nerozjede Mustanga až na takovou rychlost, jako je dnes běžných 300 km/h je smutné. Vždyť Shelby šel vždy kupředu. Tehdy to bylo opravdu to nejlepší co mohlo být, ale dnes je čas šlápnout dál. Jsem strašně rád za nový Mustang, který má nejsilnější osmiválec na světě a maximálku 330 km/h. Tak to má být, když svaly, tak pořádně. Ale konkurence je veliká. Nové Camaro ZL1 ze sebe sice víc než 290 km/h nevytáhne, ale dává vědět, že tu je. I když Camaro není tak rychlé, jako poslední Pony Car od Fordu, tak v Chevroletu konečně dotáhly do konce novou Corvette Stingray. Ta mi sice svým designem hodně připomíná nový Viper, ale nebojím se toho, že by nejezdila suprově. Vždycky s Viperem tvořila Corvette pár, který dokazoval, jak auta mohou být šílená. Auta, která jsou velice rychlá a pořád by jezdila bokem. Americká síla smíchaná s geny Itálie.
Nový Mustang je skvělé dílo. Lehce ho vytočíte a slyšíte, jak se dopaluje směs ve výfukovém potrubí. On prosí o to, aby jel rychle. Smutně vrčí, když jedete na spotřebu a mocně řve, když jedete na maximum. Řval i předtím, ale teď je ten řev oprávněný. Je to konečně opravdový Mustang. Je prostě nejsilnější. A teď svůj průzkum otočím a zeptám se chlapů ve středním věku, co by chtěli za auto. Mluví o rodinných sedanech, o autě v kombi.. Ale když tohle všechno řeknou, tak nastává pauza. Odmlčí se, zamyslí a pak řeknou: „Jednoho dne se tady na to vykašlu a koupím si konečně Mustanga.“ A my všichni víme, že se jim nemůžeme divit. Dělají správně.
Váš Petr „Grip Stig“ Horáček