Čaj o páté a Rolls – Royce Ghost
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2013/01/ghost-4381.jpg)
Když si řekneme Rolls – Royce, tak co se vám vybaví jako první ? Určitě drahé anglické auto a špička v luxusu na čtyřech kolech. No to teda je. Můžete mít Audi, Ferrari, Bentley, ale nikdy nebudete mít u těchto aut při nastupování stejný pocit, jako u Ghosta. Ghost je tzv. Baby Roller – je menší než jeho kolega Phantom. Je také výrazně levnější, ale pořád je to Rolls, takže veškerá výbava a prestiž je tu i za míň peněz.
Ghost je prostě jiný, než ostatní auta. Sednete si do něj, zmáčknete start a když motor zavrčí, tak se ozve bezpečnostní pípání, jako skoro v každém novém autě. Ale tady to není pípání, je to taková serenáda. Už tohle vám vyčaruje spokojený úsměv na tváři. Další věcí je volič převodovky, který je jako ve starých amerických autech. Páka z boku pod volantem. Ale vypadá jako páčka od stěračů, takže to není nic strašného, chce si to jenom zvyknout. Další z čeho jsem chvilku nemohl je to, jak u Rollsu vnímají otáčkoměr. Zde otáčkoměr neukazuje aktuální otáčky motoru, ale ukazuje výkonnostní rezervu. Nastartujete a ručička je na 100 procentech. Vytočíte motor na omezovač a ručička je na nule, protože už ze sebe motor nedostane ani procento výkonu. Prostě to jde pozpátku, ale zvykl jsem si na to okamžitě. V tom autě je takovejch věcí, třeba sundáte si stínítko, aby vám sluníčko nesvítilo do obličeje. Když to uděláte a při tom ještě otevřete krytku zrcátka ve stínítku, tak se vám automaticky rozsvítí světlo, abyste na sebe viděli. Poslední z těchto věcí mne dostal deštník, který je úplně dokonale schovaný ve dveřích.
Jenže jen proto, že to je Rolls, tak neznamená, že je dokonalý. Třeba ovladač světel vypadá jak starý volič ve stíhačce. Co vy víte ? Třeba ve vašem Rollsi je zrovna ten samý volič, který shodil bomby na Hirošimu. No ale dost řečí, je čas se projet. Startuji, soška Spirit of Extasy vyjíždí na nekonečné kapotě a rozjíždíme se. Teda jel jsem ve všem, ale nic nestrhne takovou pozornost jako Rolls. A zvuk 6.6 litrového motoru V12 s dvojitým turbem, který zvládne stovku za necelých 5 vteřin. To auto váží 2,5 tuny, ale je to čipera. Má nastavení všeho. Chcete whisky nebo koňak ? V kufru je chlap a ten vám to naleje. Hádejte co, je to černoch ! To je snad to poslední, co by se u Rollse mohlo objevit. Tak obsáhlá je jeho nabídka. Auto je dobré, za ty peníze už být i musí, ale je rychlé ? Ano, je. I když je jeho maximálka omezena na 250, Rolls se k ní docela slušně sápe. Za jízdy zkouším hlasový režim auta. Reaguje až s obrovskou prodlevou, i když vám hlasový systém rozumí. Takže další zbytečná věc, která se může rozbít.
Jenže Rolls není o řízení. Je o tom, že se necháte vozit. Dávám své dívce lehkou instruktáž o autě a uvidíme, jaké to vzadu je. Teda ona bude řídit, jestli rozumíte. Sedám si dozadu a mačkám tlačítko, dveře se zavírají. Jemně se sami docvaknou a rozjíždíme se. Dívám se vzadu, co je všechno možný. Je tam vlastní informační systém o autě, polohovatelná sedadla, multimediální centrum, možná že tam je i někde ten černoch s whisky, ale je to pohoda. Proti tomuhle autu stojí i auta jako Audi A8 nebo BMW 7. Nevidím jediný důvod proč bych měl brát Rollse než třeba Audi a naopak. Výbava je stejná. Hi-Tech udělátka jsou všude. Takže Rollse si koupíte jen proto, že je to Rolls. Ne proto, že je nějak vyjimečný. Ano je suprově vybavený a je na něm více chromu než na autech z 70. let, ale přeci není to i pro boháče absolutně zbytečný ? Je, většina ani půlku funkcí nevyužije. Už vidím, jak se Bill Gates dloube v nose a nastavuje si zavěšení a trakci. To fakt ne. Vždycky jsem si říkal, že bych auto takhle chtěl mít vybavený. Ale teď když jsem to zažil, ne díky. Spousta funkcí a užitek malý. Možná by se měl nad sebou Rolls zamyslet. Takže jak dopadl Rolls Royce Ghost ? Radši zavolejte krotitele duchů.
Váš Petr „Grip Stig“ Horáček
foto by Filip Fabián
[nggallery id=323]