Jaká auta jsou, jaká je chceme a jaká by vlastně měla být ?
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2012/09/bullitt-car-chase.jpg)
Myšlenka auta je stará jak lidstvo samo. Tím nemyslím, že by se v době kamenné zabývali motory V12. Každopádně člověk byl vždycky lenoch. Než ujít stovky kilometrů, tak si radši obstaral nějakou šavlozubou kachnu, na které dojel tam, kam potřeboval. Už tehdy to byl technický pokrok. Člověk zjistil, že se mu v sedle pojede líp než na hrbu nějakého savce. Pak zjistil, že by toho mohl odvézt více, když postaví vůz a zjistil, že pojede rychleji, když místo jednoho koně zapřáhne dva. Myšlenka je pořád stejná, jde jen o to, že ty koně dneska nemají podobu savce.
Jaká auta jsou ?
Auta jsou taková, jaká si je světové organizace přejí. V EU musí dodržovat přísné emisní normy, aby ledovce netály tak rychle. V USA zase nekoupíte nové auto bez toho, aby mu chybělo ESP, které je tam povinné. Jenže to by bylo moc jednoduché. Naštěstí existují automobilky, které vědí, co zákazník opravdu chce. Jenže těch moc už není a pokud se podíváme na BMW, které se nemůže dočkat až začne vyrábět auto s náhonem na předek, je vám na zvracení. BMW ? To BMW, které vlastní divizi M ? Ne, opravdu, je to tak. Pravda je taková, že dnešní auta jsou dělaná podle jednoduchého konceptu typu: ropa žádná není, musíte odvézt v každém autě co nejvíce lidí, žádná spotřeba… Já jsem z rodiny bláznů do automobilů a musím říci, že jsem rád, že můj dědeček nevidí to, v čem je dnes trend jezdit. Malá auta. Honda CR-Z je hybrid. Nová Toyota Supra bude hybrid. Nová Honda NSX bude taky hybrid. Mustang v příští generaci ztratí svůj retro vzhled. BMW vyrobí předokolku. Proč se to tak zvrtlo ? Motory za svých pár let prošli takovým pokrokem, který je sám ubíjí. Takovej trendy motor třeba HTP od Škodovky, je fakt pokrok. Neříkám nešetřete benzínem. Říkám udělejte to větší, rychlejší, zábavnější. Pro mne není super, když s pomalým autem jedu za5 litrůve městě. Pro mne je super, když s obrovským, svalnatým Jaguárem jedu ve městě za11 litrů, protože je to na jeho výkon perfektní hodnota. Auto co jede skoro 300. No neber to ! Řekněte, které auto vám v poslední době udělalo radost tím, jak má malou spotřebu, dobře vypadá a je zatraceně rychlé. Je to smutné, že to až takhle dopadlo. Honba za nízkými emisemi se proměnila v boj benzínových motorů s elektromotory, které sotva utáhnou elektrická okýnka a nabíjejí se čtvrt dne. Takové auta nechci jen já, ale celý svět. Pro Greenpeacáky bych nechal udělat jednu továrnu na elektromobily, aby měli tedy opravdu dobrý pocit, že něco pro svět dělají. Pro nás ostatní bych nechal rozumnou volbu mezi Priusem a Mercedesem v AMG. Abyste měli to rozhodování lehčí, dám vám toho Meďáka za stejnou cenu jakou má Prius. Nemusím se ptát, jak jste se rozhodli.
Jaké auta chceme ?
Nedávno jsem řídil Lamborghini Countach a bylo skvělé. Teda nic z něho nebylo vidět, ale bylo to přesně to, co chcete. Žádný tuctový auto, které má stejnou přístrojovku, jako milion dalších. Byl to opravdový supersport. Auto, které se spoléhá na vás, ne na systémy okolo. Je to exkluzivní požitek z jízdy. Takový odraz doby, ze které pochází. Auto placatý jako žiletka, s krásným zvukem a sílou. Vzpomeňte si na svoje dětské sny a zeptejte se sami sebe, co chcete. Vzali jste si hypotéku na dům, ale víte že chcete víc to starý Ferrari, který chcete od mala. Vaše drahá polovička nerozdýchá, když si to Ferrari koupíte a neustojí váš argument o tom, že vaše dítě postýlku nepotřebuje, že se v klidu vyspí v akvárku. To je přesně ono, to pravé myšlení Petrolheada. A taková auta chceme vlastně všichni. Silná, rychlá, agresivně vypadající a jedinečná. Parkoviště by nebyla plná Fábií a Oktávií, ale byla by to samá Zonda, Lamborghini, Ferrari, Bugatti, Porsche a pro jízdy do města a rodinné výlety Maserati Quattroporte. Kašlete na vašeho šéfa, že vám dává hodně práce. Kašlete na vaši přítelkyni, že má kecy. Kašlete na všechno. O půlnoci sedněte do svého Porsche 911 Turbo, otočte klíčem, puste si nějaký uklidňující trance a slaďte volume tak, aby byla krásně slyšet rezonace výfuku a vydejte se na projížďku bez cíle. Dosáhnete Nirvány. Přesně taková by auta měla být. S duší, odkazem, s vlastní DNA. Ty auta už běžně nevídáte, ale přeci jen jsou. Nejsou to jen supersporty, ale i rychlé hatchbacky. Tak se nerozmýšlejte o tom jestli Oktávii s dieselem a klimatizací nebo s dieselem a litejma kolama. To nad čem se máte rozmýšlet je jestli chcete Porsche 911 Turbo nebo 911 GT3. Vemte si auto, které opravdu chcete. Tohle není jen otázka peněz.
Jaká by auta vlastně měla být ?
Auta by měla být přesně taková jaká chcete. Pokud chcete Zenvo, berte ho. Pokud chcete Prius, kupte si ho, ale nesmíte se divit, když vás můj kamarád Ondra nechá v černém kouři z amerického dieselu Cummins. Já mám rád vůni benzínu a vždy mít budu. Nicméně chápu, že pokrok se zastavit nedá. Jak tedy vyřešit tuto situaci ? Nezbude vám nic jiného než jít a to Porsche si fakt koupit, protože vás Prius neuspokojí, i když budete vědět, že ten motor málo žere. Není žádný univerzální klíč na to říct, jaká auta mají být, protože auta jsou jiná. Díky tomu nejsou vždy nudná, ale někdy i pekelně rychlá. Proto milujeme Ferrari, protože je jiné než Lada Samara. Takže když uvidíte hybrida, tak se usmějte, protože víte, že se můžete vrátit časem, zabrousit na inzerci a to starý Ferrari si opravdu koupit a žít si svůj dětský sen jako dospělák. Auta nejsou taková jak nám nařizuje EU nebo USA, auta jsou taková jací jsme my. Nezačínejte fotrovatět a kupte si to, co potřebujete.
Váš Petr „Grip Stig“ Horáček