Auta, která předběhla svou dobu. Část 2. – McLaren F1
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2012/09/mcLaren-F1-front-three-quarter-view.jpg)
Když se řekne McLaren, tak jako první se mi vybaví Ayrton Senna z Formule 1 nebo Lewis Hamilton z Formule 1. Není divu, že nejslavnější silniční McLaren se jmenuje F1. Jenže to není jenom o jménu.
Formule 1 je nejrychlejším sportem na světě. Auta nebo spíše to co je vzhledem připomíná ve Formuli 1 mají jedinečné vlastnosti. Rychlost, výkon, jízdní vlastnosti, to vše dělá z Formule 1 jedinečný sport, který má miliony fanoušků po celém světě. Jenže jak často se ve Formuli 1 projedete ? Pochybuji, že to moc často není. Proto když vznikla myšlenka silničního McLarenu bylo jasné, že jediné vhodné měřítko pro něj bude Formule 1. McLaren není jen závodní tým, ale už i výrobce osobních automobilů. M6GT od Bruce McLarena byl počátek. McLaren F1 je ovšem stroj snů.
Auto navrhoval Gordon Murray a nápady rozhodně nešetřil. Chtěl použít pro výrobu auta materiály jako kevlar, hořčík, titan, karbon a zlato. Mimochodem píše se rok 1992, takže zapomeň na magnesiový blinkry z Veyronu. Model F1 se může pochlubit už tím, že je první auto na světě, které má monokok z karbonu. Jenže Murrayův sen nebyl jen sporťák. On chtěl třísedadlový sporťák. Takže věřte, že musel na Rona Denise z McLarenu hodně tlačit, aby myšlenku podpořil. Jenže vyrobit takové auto, které bude říditelné a velmi rychlé není jen tak. Murray experimentoval se vším možným. Zkoušel 12ti válce od BMW a osmiválce z Chevroletu, aby napodobil požadovaný točivý moment. Murray měl pro svoje auto jasné rozměry motoru a požadovaný výkon. Bohužel McLaren nikdy motory do svých aut nevyráběl (kromě série CamAm, později odloučeno od originálního McLarenu), takže Gordon se začal různě poptávat, kdo pro něho motor vyrobí.
Tehdy se ve vozech McLarenu používaly motory od Hondy. Murray oslovil Hondu jako první s tím, aby pro něj vyrobily jeden určitý motor, který vyhrával v monopostech Formule 1. Honda odmítla a Murray byl chvilku v koncích. Nakonec na nabídku kejvlo BMW a ve své divizi M vyrobili dvanáctiválec s obsahem6,1 litrůa výkonem 627 koní. I když byl motor těžší než Murray chtěl, na nic nečekal a nabídku vzal. Jediné na čem Gordon trval bylo to, že nechce v motoru žádné přeplňování kvůli jeho vlastnostem. Tento motor byl o 14% výkonnější, než Murray původně plánoval a tak se začalo vytvářet i větší množství tepla než počítal. Jednotlivé díly automobilu a to převážně v motorovém prostou jsou potaženy tenkou vrstvou zlata kvůli nejlepšímu odrazu tepla. BMW nedodalo pouze motor jako takový, ale motor nabitý těmi nejnovějšími a i poměrně neodzkoušenými komponenty, jako je třeba variabilní časování ventilů. I tak se ovšem říká, že spoustu dalších novinek, které BMW mělo tak nedodalo, protože nebyly dostatečně odzkoušené.
Murray si splnil tedy svůj sen i tím, že opravdu použil trojsedadlovou konstrukci. Řidič sedí přesně uprostřed vozu a má tedy nejlepší přehled o dění na silnici. Samozřejmostí je i odkaz z Formule 1. Další dvě sedadla jsou umístěna mírně za řidičem. F1 má vyklápěcí dveře, které mají připomínat motýlí křídla. Další věcí, kterou McLaren vyčníval a předběhnul své konkurenty byl dnes již poměrně běžný systém aktivní aerodynamiky. Na zádi má model F1 spoiler, který při brzdění funguje nejen jako aerodynamická brzda, ale hlavně vyvažuje auto při brzdění a chladí zadní brzdy. Problém jako u každého sportovního auta byl kufr. McLaren má vzadu motor a vpředu náplně do hydraulických systému a měnič na CD. Proto jsou na model F1 ze stran vozu instalovány odklápěcí přihrádky, do kterých přesně pasují zavazadla vyráběná spolu s vozem.
Interiér vozu kupodivu není až tak spartánský. F1 má klimatizaci, rádio na CD, elektronicky vyhřívaná sedadla, centrální zamykání a další věci. Elektronicky působí velmi vyspěle a to taky je, ovšem není to kafe pro každého. McLaren F1 nemá ABS, ESP, ASR ani žádnou jinou bezpečnostní zkratku co vám pomůže. Nic nesmí stát v cestě dokonalému požitku z jízdy. Buď jste dobrý řidič nebo jste mrtvý řidič. Oběti jsou nevyhnutelné. Pokud si myslíte, že to jsou jen babské povídačky, tak vás vyvedu z omylu. Auto se na stovku dostane za 4 vteřiny a maximální rychlost činí391 km/hs vyplým omezovačem otáček (s omezovačem372 km/h). McLaren F1 je nejrychleji se pohybujícím sériově vyráběným autem bez použití přeplňování na světě. Dlouhou dobu byl nejrychlejší na planetě vůbec. Tento rok by mělo přijít Ferrari Enzo 2, které přesáhne zřejmě400 km/hbez použití přeplňování. Takže McLaren F1 už nebude nejrychlejší mezi atmosférickými motory ? Ne nebude, ale asi jen dočasně, protože se pilně pracuje na nové reinkarnaci McLarenu F1, která zase Ferrari asi ošklivě nakope do zadku. Když McLaren vládnul s jedním autem od roku 1992 myslím, že nový F1 vydrží vládnout sto let. Tak to pochop Ferrari, už je konec.
Váš Petr „Grip Stig“ Horáček
Něco navíc: Věděli jste, že Gordona Murraye oslovila firma Isuzu, když odmítla Honda vytvořit požadovaný motor ? Murray nabídku Isuzu ohledně motoru nepřijal, protože si myslí, že by McLaren měl pohánět více spolehlivý motor a hlavně motor od firmy, která má závodní minulost. Firma Isuzu tehdy chtěla vstoupit do šampionátu F1.