40. AvD Oldtimer Grand Prix
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2012/08/Oldtimer-Grand-Prix-grip-2237.jpg)
O víkendu 10. – 12. srpna zažil nejlegendárnější německý okruh Nürburgring velké výročí. Již po 40. se zde uskutečnila Oldtimer Grand Prix – unikátní motoristický festival, na který se sjedou nejkrásnější a nejvzácnější automobily motoristického sportu a na celý víkend se oživí dávná minulost. Na Nurburgringu a Nordschleife se sejdou vozy ze všech ér motorsportu, počínají předválečnými formulovými vozy z 20. a 30. let až po cestovní vozy z let osmdesátých.
Tradiční zahájení víkendu probíhá již v pátek, kdy se na „Zeleném pekle“ rozjede tří a půl hodinový maraton vozů GT. Samozřejmě zažít vozy jako Ford GT40, hliníkové Jaguary E-Type, Marcos GTS, nespočet Porsche 911 ve všech možných specifikacích, TVR, Corvette Stingray, Shelby Mustang a obří sedmilitrové Ford Galaxie je už samo o sobě nádherné, ale když se tyhle skvosty automobilové historie prohání po nejlegendárnější trati motoristické historie, tak to už je něco naprosto nepopsatelného. Hřmot motorů, dramatické souboje, kdy se s auty jeden opravdu na 100% a není to žádná ukázková jízda a Nordschleife obsypaná diváky, tak tenhle pocit blaženosti by měl zažít opravdu každý PetrolHead.
Samozřejmě závod na Nordschleife je jeden z mnoha vrcholů závodního víkendu. Dalším neopakovatelným závodem, tentokrát již na tradičním Nurburgringu v moderní podobě, je závod Formule 1 postavených do roku 1961, zatímco britská Grand Prix Masters Series představila třílitrové vozy z let 1968-1985 a tyto závody naprosto dokonale připomínají atmosféru, kdy za volant usedali Ascari či Fangio až do doby Jackie Stewarta, Jochena Rindta či Nikiho Laudy. Stejně fascinující jsou také závod tradičních dvoumístných GT vozů do roku 1961 na jehož start se postaví vozy jako Veritas RS, Porsche 550A, Ferrari 500 Mondial, Mercedes Benz 300 SL, nádherné Ferrari 250 Testa Rossa, Jaguar C-Type a další nezapomenutelné vozy, které se proháněli v té době po okruzích. K dokonalému připomenutí této doby se uskutečnil demonstrativní start těchto vozů ve stylu LeMans doběhnutím k vozu.
Dalším závodem na víkendovém harmonogramu byla celá série závodů „The German Racing Championship“, která představila velkou epochu německého závodění. Od vozů DTM a STW, kdy se na trati ukázali Ford Capri, Porsche 911 RSR, Ford Escort či BMW 2002 a historický přechod mistrovství světa cestovních vozů, kdy se v osmdesátých letech na trati začali objevovat BMW M3, Mercedes Benz E190, Audi Quattro či u nás ne moc známý Rover Vitesse.
A co se děje mimo trať? V boxech Nürburgringu se sejdou opravdové poklad od sběratelů a nadšenců automobilové historie a podél trati je nespočet menších či větších klubových setkání. Mnichovská značka BMW letos slaví výročí 40 let BMW M a na trati se během jejich prezentace objevil přes 50 vozů z jejich továrny, včetně legendární M1, věčně mladé M3 od E30 až po E90 a samozřejmě i celá série M5 stála v boxech seřazená bok po boku. Ovšem největší zastoupení vozů měla stuttgarstská automobilka Porsche, které pro změnu slavilo 40 let produkce 911 Carrera RS, kdy pro tuto událost si obsadilo na okruhu plochu více jak 14.000m2 na které byly vystaveny snad všechny vozy z historie této automobilky včetně různých prototypů a individuálních úprav. Kromě toho se pro oživení britské sportovní historie vozů z Coventry uskutečnil i závod Jaguar E-Type Challenge. A z klubových zástupců se podél trati sešlo nespočet vozů Alfa Romeo, Mercedes Benz, Ferrari, R5 Turbo, Cosworth a Focus RS, Ferrari, Maserati, AC Cobra, Golf GTi a další a další co bylo možno potkat při projížďkách pohořím Eifel.
I když se na okruhu pořád něco děje, neměl by nikdo z návštěvníků opomenout návštěvu předválečného depa v zázemí Nurburgringu, kde stojí většina předválečných vozů. Člověk má jedinečnou příležitost ponořit se do bouřlivých 20. a zlatých 30.let., lidé okolo v dobovém oblečení, v boxech pečlivě vybudované originální obchody, kolem cesty sedící umělci, kteří se snaží zachytit tuto neopakovatelnou atmosféru a do toho všeho motorističtí nadšenci, uvolněná atmosféra a vůně benzínu.
text a foto by Pavel Malý (pavelmaly.com)
[nggallery id=239]