Kompromis 4×4
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2012/05/stig-4x4-1585.jpg)
Většina lidí si stěžuje. České silnice stojí za prd. Když je zima a napadne víc sněhu, přední náhon se zahrabe. Chceme cestovat i na zadních sedačkách bez amputace nohou, ale zároveň do kufru i něco dát. Tyto problémy by mohly vyřešit terénní auta, ale Češi by rádi ty svoje vozy i uživily. Máme tu tedy začarovaný kruh. Dnes tu máme jednoho bojovníka, který se tento začarovaný kruh pokusí vyřešit. Drazí čtenáři Grip-TV, dovolte mi vám představit Volkswagen Passat Combi 4Motion.
Model VW Passat je znám především díky policii, která nejrychlejší variantu používá pro honění padouchů po dálnicích, ale také jako luxusnější vůz od VW. My tuto stíhačku nemáme. Máme auto s dieselovým motorem. Rok výroby 2005, motor 2.0 TDi, maximálka 210 km/h a pohon všech kol. S tímto autem jsem zažil opravdu hodně situací a trochu ho beru i jako svoje. V mnohých testech se často nedočtete, že testeři v autě spali, nebo řešili zapeklité poruchy. Já můžu říct, že jsem to opravdu zažil. Zažil jsem, když se auto přivezlo, když mělo první poruchu a když jsem v něm musel na automobilovém srazu spát. Spánek to nebyl nic moc. Sedačky jsou pohodlné pouze na sezení. Docela tvrdá sedadla vám nedovolí se pohodlně vyspat jako v Peugoetu, ale koho to zajímá? No upřimně, já bych si kombi koupil hlavně proto, aby mi jako podnikateli vydělávalo, nebo abych v něm vozil svoji velkou rodinu. Hlavně to je i auto pro krizovky a jednou z nich byla i nutnost spánku na jednu noc. Jelikož jsem se ve všech francouzských vozech pohodlně vyspal, luxusnější německý vůz má proto ode mne menší mínus. Zkusme ovšem v autě nespat a pokusit si do něho sednout.
Když se do Passatu posadíte, tak si připadáte jako v tanku. Obložení dveří je silné a pěkně vysoké a za jízdy víte, že jedete v něčem opravdu velkém. Jediné, co mi trochu vadilo, byl o něco horší odhad. Kdepak asi to auto vpředu začíná? Z vnitřního pohledu „čumák“ vypadá poměrně krátce, ale vy víte, že to je klam, že tam ještě kousek je. Od toho je tu parkovací asistent, který to přinejhorším odhadne za vás. Když tedy sedíte a máte zavřené ty těžké a mohutné dveře, je čas auto nastartovat.
Už samotné startování je vymyšleno velice chytře. Klíč ve tvaru cihličky se celý zasune do zdířky. Pro nastartování nemusíte někde jinde ještě navíc hledat tlačítko „start“. Stačí na zasunutý klíč zatlačit. Působí to velice elegantně, ale zároveň usnadňuje startování. Máme pryč další mizerné tlačítko. Už v tuto chvíli si všimnete, že už samotné startování je udělané jinak, jinak jako celý vůz. Diesel zabručí, připneme si pásy a vyrážíme. Na displayi nastavíme zobrazení spotřeby. Motor zachází s autem velice pěkně a s velkou lehkostí. Je to motor, který se parametry hodí přesně pro tento vůz. Jediné, co bych mu vytknul, je jeho hlučnost. Ve městě se dívám na display. Jedeme kolem devíti litrů, po opuštění města se dostáváme na šest litrů.
Je to velký společník na cesty. Rádio, osm reproduktorů. Sedadla jsou dobře polohovatelná a vyhřívaná. Dvouzónová klimatizace vám zase přináší voňavý vzduch. Dozadu se bez problému vejdou další lidé. Kufr s objemem 513 litrů v základu je velký tak akorát. Během jízdy vás hlídá ESP, ASR, ABS a ostatní bezpečnostní zkratky, které kontrolují všechno možné. Máme dokonce i elektronicky vyhřívané přední sklo. Dále je možnost využití funkce „auto hold“, který vás přidrží při rozjezdu do kopce nebo možnost kontroly tlaku v pneumatikách. Nejlepší je, že při obyčejné jízdě nevíte o ničem, hlavně o pohonu všech kol.
Němci jsou známí tím, že dokáží dobře udělat náhon na všechna čtyři kola. První bylo Quattro od Audi, která se těší již několikáté reinkarnaci. Dále tu máme XDrive od BMW, které je lepší než Quattro díky tomu, že hlavně vektoruje sílu na každé kolo podle potřeby. Potom tu je třeba 4Matic od Mercedesu. U našeho Passatu máme 4Motion, o kterém nevíte, protože nefunguje. Sám o sobě se zapíná teprve až začnou prokluzovat přední kola. Se zapnutým ESP, což je vedlejší funkce ABS se to ani moc nevyužije. Ukažme si reálnou situaci. Jedete 50 km/h a dostanete v zatáčce menší smyk. Zapne se ESP a náhon na zadek. Všeho s mírou a hned, jakmile počítač vše srovná a jedete zase rovně, tak se celý ten elektronický cirkus vypne a s ním i pohon 4×4. Takže chápete, že jsme to tak nemohli nechat a chtěli jsme letět pěkně bokem, zajet krásný powerslide a zkusit vyjet i něco v terénu.
Testovali jsme na tankodromu. Zastavíme, vypneme ESP, plyn je až na podlaze. Letíme mírně bokem, trochu víc, ještě víc a už se to urvalo, jsme mimo dráhu a letíme pryč. Jsme na tankodromu, takže při našem řádění dostane podvozek nemalou ránu. No a co? Matné plasty pod spoilery něco vydrží a podvozek je opravdu bytelný. Přestože máte 4×4 chybí kontrolka, která by vás informovala o fungování zadního náhonu. Nicméně po delším dovádění si všimnete, že vám vzadu chybí kus gumy na kolech. To trošku přeháním, ale nakonec vám stejně nezbude nic jiného, než si najít cit i pro zadní náhon bez asistence jakékoliv kontrolky. Co se týká terénní jízdy, tak mohu říci, že auto není plnohodnotný offroad, ale na prašných cestách a hlavně při ostřejší jízdě po šotolině budete za krále. Musíte ovšem s citem, ono turbo umí taky pěkně vystřelit, a to i na sněhu.
Samozřejmě že jsme to i na sněhu vyzkoušeli. Zdriftovali jsme ještě neotevřený obchvat. Nicméně se nám s tím pojí i jedna negativní zkušenost. Projevilo se to, co se stane občas starším autům a to, že se samy od sebe rozbijí, prostě náhlá smrt, jak říká jeden automechanik. Nám se přihodila ta nejčastější porucha, která u Passatu z roku 2005 existuje. Při jízdě nám vyskočil nápis „motor do dílny“ a šlus… motor se vypnul. Vše fungovalo a motor bez problému točil, ale nenastartoval. Nevěděli jsme, co s tím, otevřel jsem kapotu a jediné, co jsem našel, samozřejmě kromě motoru, byla tabulka s nápisem „opravujte jen v servisech VW“. Chtěl jsem se podívat na pojistky, otevřel jsem kryt pojistek a očekával jsem, že na něm bude rozpis, chyba lávky…bylo zde pouze logo Audi. Bez rozpisu jsem nebyl schopen zjistit, k čemu která pojistka patří. Takže VW opravdu sami neopravujte. Je to jeden velký počítač. Alespoň že vám napíše na display „motor do dílny“. Nezbývalo mi tedy nic jiného než mu zamávat, když ho chudáčka malého, plechového odtahovali. A problém? Zkrat na kostře ventilu. Peněženka se náhle ztenčila o 13 000 Kč. A dalších 5000 Kč za výměnu oleje a kapalin. Docela drahá sranda na auto za 280 000 Kč.
Ale když se na to podíváme z druhé strany, prostě auta jsou poruchová, jako každá věc, Když závadu necháte opravit, věřte, že vám bude dobře sloužit. Auto to je dobré, docela hezké na kombík, pohodlné a na diesel příjemné. Já diesel nemám rád, ale kdybych si musel vybrat, tak bych si VW Passat rozhodně vybral. Opravdu dobré auto. Dynamické a s pohonem 4Motion může být i zábavné. Rozhodně je to skvělý kompromis jak do terénu, tak i na asfalt. Je to prostě 4Motion.
Váš Petr „Grip Stig“ Horáček