Pokrok nezastavíš!
![](https://griptv.cz/wp-content/uploads/2012/04/nastol.com_.ua-13219.jpg)
Zasednu k počítači, spustím Internet, zapnu Facebook a spustím lavinu… vidím odkazy na nové mobily, články, které předpovídají inovace ve všem možném i nemožném. Prostě pokrok člověk nezastaví.
Vidíme nové automobily do města, které se pyšní skvělou spotřebou. Vidíme sedany, které zaručují skvělý komfort při cestování. Určitě si i všimneme supersportu, který zajede Severní smyčku pod 6 minut 45 vteřin. Jak je možné, že to nyní auta dokážou a předtím ne? Odpověď je vskutku jednoduchá. Pokrok! A v čem? Ve všem! Od motoru přes šíři pneumatik. Je to proces, který spoléhá především na nové generace lidí. Lidí, kteří jsou tlustí. Lidí, kteří jsou pohodlní, a proto potřebují auto do města. Pěšky je to náročné…a nastupuje obligátní čas…ušetřím tím spoustu času, a já ho fakt nemám. Potřebujeme pohodlný sedan na dlouhé pracovní cesty a nejlépe to celé ujet na jednu nádrž? Nebo potřebujete svoje ego uspokojit extrémní rychlostí?
Mne vždy štvala auta, která byla hodně sportovní, ale nevypadala na to. Dnes VW Golf GTi vypadá docela ostře, ale ta rychlost a zběsilost není až tak super. Ono to máte těžké na jedné straně je zákazník, který chce dát za auto co nejméně, ale chce se dobře povozit. Na druhé straně jsou lidé z Greenpeace, kteří se za vaše neúmyslné zabíjení kytiček a ledních medvědů zplodinami z výfuku nejspíše zítra opět připoutají k nějaké automobilové továrně. Těm hraje do noty EU svými EURO normami. Dalšími měřítky je i cena benzínu, pojištění atd. Když automobilka projde tímto kolotočem, oseká svůj koncept, a potom se stane z konceptového Nissanu Juke, pro kterého není terén problém, pouhou čtyřkolou bezduchou karbicí.
Jenže někdy se to povede. Třeba Hyundai. Jejich modely jezdí rozumně a i pěkně vypadají. Sice si motor nerozumí moc s převodovkou, ale za své peníze dostanete dost. Další pokroková auta dělá třeba Ford. Ten se snaží dát do každého auta vše, co se do něj vejde. Dvoulitr s 250 koňmi je lákavý! Dokonce se jejich motory EcoBoost a jiné hybridní technologie objevují i v automobilech na závodní dráze. Ale já vám tady nechci povídat o tom, kolik ušetříte se systémem start – stop, chci vám říct, jak má, podle mě, takové skvělé auto vypadat.
Moje auto by mělo být jak do města, tak i schopné kroužit na okruhu. Docela oříšek, ne? Začněme karosérií, měl by to být sedan se sportovními tvary. Třeba jako Mercedes CLS 63. Karoserie dokonalá, ale s lepší přední mřížkou, aby nevypadala, jako holicí strojek, světla diodová s lasery (výmysl BMW, nástupce xenonů) a budou protáhlá. Tak fajn. Jje důležité, aby se dozadu vešli lidé, vejdou, s takovou karoserií určitě a vypadá i hodně rychle. Motor by mohl být atmosférický osmiválec v benzínu, aby pěkně ječel ve vyšších otáčkách. Pěkně rychlý. Převodovka bude dvojspojková, bude řadit rychle jako ve formuli. Zavěšení bude co nejvíce sportovní, ale se schopností změkčit ho pro jízdu ve městě. Pohon bude všech 4 kol. Ne klasický, ale s možností vektorovat tak, že by i na jedno kolo mohlo být posláno 100% výkonu, pokud to bude nutné. Celou dobu jsem se zabýval možnostmi jízdy po okruhu, ale co ve městě? Jak to má fungovat ?
Hybrid, bude to hybrid. Ne! Prosím nevypínejte to! Tenhle se vám bude líbit, to zaručuju! Budete ho milovat! Hned to vysvětlím. Po celém autě bude mnoho shromažďovačů elektrické energie. Budou v motoru, převodovce, v kolech. Nastartujete a alternátor bude pohánět jak baterii, tak i vytvářet proud pro pohyb auta. Zařadíte a rozjedete se, pohyby převodovky opět dobíjejí automobil a pohyb kol je jako dynamo. Všechna tato energie se ukládá do baterií a je opětovně produkována pomocí elektromotorů, který je v každém kole. Takže když nechcete jet na benzín, jedete na proud. To není nic extra nového, ale co když chcete jet na proud a máte prázdnou baterii? Trošku proudu si „nacucejte“ buď přes „prodlužku“, nebo zapněte motor a ten v módu pro dobíjení pojede třeba jen na dva válce, aby pouze vyráběl proud. Tímto se značně prodlužuje dojezd.
I tak budou pro auto tři nastavení, která si můžete, například jako v Audi, nastavit do detailů. První je mód City. V tomto módu auto je měkké, poddajné, záleží mu především na spotřebě. Takže auto jede na motor minimálně, vlastně jen když chce dobíjet. Další režim je Highway. Tady auto trochu ztvrdne a více funguje motor, nicméně i tak fungují hlavně baterie. Motor pohání auto a dobíjí baterie, jakmile jsou baterie plné, tak energie, co se vyrobí navíc, jde rovnou na kola. Energie z baterií se využije k úspoře paliva. Takže jedete za málo, motor pracuje s nižšími otáčkami. Módy City i Highway jsou stavěny na dodržování předpisů, jezdit po městě nejvíc 60 km/h a na dálnici 130 km/h. Když na to šlápnete víc, tak auto se bude snažit šetřit co to půjde, ale přece jen je to osmiválec.
Třetí nastavení se nejmenuje Sport, ale Race. Auto v tomto režimu ztvrdne jako kámen, převodovka ví, že je potřeba řadit co nejlépe a nejrychleji, nicméně i baterie nám zde pomohou. Energie se bude z baterií rychle pod plným plynem vybíjet, ale stále se bude vyrábět z pohybů součástí automobilu a to pomůže akceleraci a vysoké maximální rychlosti. Tam, kde motor pojede maximálně 300 km/h, může baterie dodat dalších 50 km/h. Což znamená, že i ve vysokých rychlostech jezdíte za relativně zajímavá čísla.
Moje auto jistě bude mít i spoustu klasických prvků, jako start – stop apod. Ovšem je stavěné i na to, aby ze sebe dostalo maximum. Tady je elektřina nejen proto, abyste ušetřili, ale hlavně proto, aby vám pomohla jet rychle a svižně. Takže byste museli vynechat masážní sedadla, ledničku místo pátého sedadla, televizi v opěrce hlavy apod. Řekněte sami, kdy jste něco takového naposled využili? Důležité je, aby se při módu Race auto opravdu změnilo. Po stisknutí nezmění jen budíky svojí barvu, změní celý číselník, díky LED display. Z nafouklých byrokratických čísel na ostře řezaná jako v supersportu. Přední diody by v režimu Race svítili do červena, auto si sedne na zem a výfuk se začíná plně projevovat.
Ve finále si myslíte, že jsem blázen, že nic z toho nejde vyrobit. Omyl… Když jsem začal poprvé před svými přáteli mluvit o výpomoci elektromotoru při maximálce, tak si klepali na čelo. Druhý rok přišel Kers v F1 a po něm prototyp Porsche, který funguje velmi podobně jako můj vůz. Když jsem naposled mluvil o rudých otáčkoměrech a tachometrech v sportovním režimu, tak přišel Opel se svými červenými budíky. A mohl bych ještě pokračovat. Budoucnost je tu. Ne zítra, ale již brzy. Auta dnes již sama jezdí a parkují. Pokud někdy budete mít auto, které se bude chovat a fungovat podobně, jak jsem tady psal, tak si vzpomeňte, že jsem to říkal. Jestli chcete něco podobného ale zažít již dnes, zkuste nějaký lepší německý vůz, který už takto s elektronikou komunikuje. Nebudete zklamáni.