Škoda Shortcut (1990): První český elektromobil!

Škoda Shortcut je první český elektromobil, který byl vyroben v roce 1990 na objednávku pro švýcarského zákazníka. Z normálně koupeného sériového Favorita zmizel motor a jeho místo zaujala baterie a elektromotor. Vůz byl ale zkrácen, měl pouze dvě sedadla a za nimi prostor pro náklad. Konstruktérem elektromobilu byl průkopník elektromobilů v Česku Jaromír Vegr. Převodovka zůstala původní, pouze s mechanicky zablokovaným pátým stupněm. Stejnosměrný elektromotor ELIS s výkonem 15,5 kilowattu stačil na dosažení 80 km/hod, akumulátory pak až na 80kilometrový dojezd.
Shortcut měl ve Švýcarsku obrovský úspěch a to díky své jednoduché konstrukci i spolehlivému provozu. Na závodech a výstavách v západní Evropě byl prezentován jako solidní elektromobil z východu. Díky této výborné reklamě přišel v roce 1991 požadavek od dalšího švýcarského obchodníka na dodání hned 1 000 kusů podobných vozidel. Díky osobnímu nasazení českého průkopníka elektromobilů Jaromíra Vegra se podařilo v tehdejším porevolučním Československu přesvědčit úřady a vedení tehdy státního koncernového podniku Škoda Plzeň o výhodnosti této zakázky.
Z důvodu nedostatku času se nakonec upustilo od zamýšleného zkracování seriových karoserií Škoda Favorit a byly používané celé pouze s úpravami. Téměř rok trvalo testování nových prototypů a homologace. V roce 1992 se konečně rozjela v nové hale v závodě Škoda Elcar Ejpovice seriová výroba s produkcí zhruba 10 elektromobilů denně. Sériové elektromobily však již nesly název Škoda Eltra 151L a 151 Pick-UP. Několik málo těchto vozů zakoupila Česká Pošta, která je používala na přepravu zásilek zejména po centrech velkých měst.
Paradoxně lze potkávat tyto „elektro Škodovky“ ve státech, kde se benzinové Favority téměř nevyskytují. Naopak v Čechách jsou registrovány pouze 2x osobní vozy Eltra 151L a 3x Eltra 151 Pick-UP, které se podařilo zachránit od České Pošty. Výroba Eltry skončila v roce 1993, kdy byla divize Škoda Auto definitivně převzata koncernem VW. Ten ve spolupráci se Škodou Plzeň již nepokračoval.
Původní červený prototyp, který vše odstartoval, zamířil po pár letech používání od švýcarského majitele zpět k nám. Zde ale kvůli zpřísněným emisním požadavkům na dovezené automobily, z nichž někdo jaksi zapomněl vyjmout elektromobily s nulovými emisemi, nešel přihlásit. Skončil tedy na několik let v kopřivách, ale nakonec byl opraven a v roce 2009 se ukázal na brněnském výstavišti.
Prototyp Škoda Shortcut
Sériová Škoda Eltra 151L a 151 Pick-UP
Zdroj: electroauto.cz