Test Škoda Kodiaq RS 2,0 TSI (2023)

Současná Škoda Kodiaq se veřejnosti ukázala již v září 2016 a druhá generace největšího SUV od škodovky bude představena ještě letos. Přesto se dnes budu věnovat (pravděpodobně naposledy) aktuální generaci. A to konkrétně modernizovanému provedení RS, které se mi dostalo do rukou až nyní. Mimochodem, Kodiaq RS byl představen až o dva roky později, přestože se o příchodu ostré varianty mluvilo vlastně od začátku existence Kodiaqu.
V době prvního uvedení měl Kodiaq RS pod kapotou biturbo variantu motoru 2.0 TDI, která byla naladěná na 240 koní a 500 Nm. Tento výkon stačil na zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy a maximální rychlost 221 km/h. Toto provedení ovšem vydrželo na trhu (i přes velký zájem) pouze do roku 2020. Důvodem předčasného konce byly emise. Na nový Kodiaq RS si přitom zájemci museli počkat až do faceliftu, který automobilka ukázala na jaře 2021.
Kromě nové specifické přídě a ostatních nových prvků, které facelift přinesl, se aktuálně prodávané provedení liší především v pohonné jednotce. Místo naftového motoru má totiž nyní Kodiaq RS dvoulitrový benzínový čtyřválec, který je naladěný na 245 koní a 370 Nm. Zatímco koní má nový benzíňák o pár více, tak točivý moment je o podstatných 130 Nm menší. I přesto se nová verze pyšní lepším zrychlením z nuly na sto (6,5 sekundy) a vyšší maximální rychlostí (234 km/h). I nadále je v Kodiaqu RS přítomna 7stupňová automatická převodovka (i když se jedná o jinou skříň) a pohon všech kol.
Největší rozdíl mezi naftovou a benzínovou verzí je v tom, že aktuální provedení má smysl vytáčet do vyšších otáček, kde ze sebe motor 2.0 TSI dostává to nejlepší. Lehčí benzínový motor pak přispívá i k celkově lepším jízdním vlastnostem. Automatická převodovka DSG řadí rychle, logicky a bez chyb a pohon všech kol zajišťuje perfektní trakci. Jen je škoda, že i benzínový Kodiaq RS má generátor zvuku, což je také téměř jediný zdroj zvuku. Tohle řešení se mi nelíbilo už v naftovém modelu a nelíbí se mi ani teď, protože stále působí velmi nepřirozeně (i když je systém přeladěný). Naštěstí lze umělý zvuk v individuálním režimu vypnout. Smířit se je potřeba s tím, že benzinový motor znamená o 1 až 2 l na 100 km vyšší spotřebu – jezdit budete v průměru za nějakých 10 l na 100 km.
Naprosto famózní je podvozek, který nejen skvěle zatáčí, ale perfektně drží ve vyšších rychlostech a nabízí velmi slušný komfort. Radost mi dělalo i přesné řízení a skvělé brzdy, které jsou dostatečně výkonné a dobře dávkovatelné. Jezdit s benzínovým Kodiaqem RS je tak až nečekaně zábavné. A když potřebujete prostě normální Kodiaq, tak stačí nechat výchozí režim a jet v klidu…
V interiéru se toho s faceliftem Kodiaqu obecně moc nezměnilo, což platí i o provedení RS. Mezi největší novinky patří nový tříramenný volant či displeje s upraveným prostředím. Drobnějšími inovacemi jsou pak USB C konektory či vylepšený audiosystém Canton. Samozřejmostí jsou v případě verze RS sportovní sedadla, ale ty už mělo pochopitelně i předchozí naftové provedení. Jinak je ale interiér shodný s běžnými variantami. Vnitřek Kodiaqu RS je tak příjemné místo k životu, kde máte k dispozici hodně prostoru i ty nejmodernější technologie. A za příplatek 30 000 Kč můžete mít i 7místnou verzi.
Škoda Kodiaq RS s benzínovým motorem nabízí slušný výkon, perfektní jízdní vlastnosti a prostorný a vybavený vnitřek. Chyby se na Kodiaqu RS hledají fakt těžko – snad jen ten umělý zvuk mě napadá. Škoda aktuálně provedení RS prodává výhradně ve výbavě RS Challenge za 1 399 900 Kč, což není úplně málo, ale dostanete za to skutečně povedený vůz!
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 984 ccm |
Výkon | 180 kW |
Točivý moment | 370 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace |
8,7 až 8,9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 234 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6.5 s |
Převodovka | |
automatická sedmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 697 mm |
Šířka | 1 882 mm |
Výška | 1 681 mm |
Rozvor | 2 790 mm |
Objem nádrže | 58 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 794 až 1 938 kg |