Test Mercedes-Benz ML 320 CDI 4MATIC (2007): Zatraceně dobré SUV

Německá automobilka Mercedes-Benz přišla se svým prvním SUV v roce 1997 a založila tak novou třídu luxusních SUV. Jednalo se o model ML, který byl primárně určen pro americký trh. Zájem o něj však byl i v Evropě. Celkem se prodalo více jak 600 tisíc kusů. Dnes již ale první generace vypadá zastarale a doporučit ke koupi jí přiliš nelze. Naopak druhá generace, která byla představena v roce 2005, vypadá překvapivě stále dobře. Proto jsme se rozhodli si z Auto ESA zapůjčit právě ML druhé generace do našeho testu. Ještě než začneme – pokud jste dříve Mercedes nesledovali, tak ML je starší název pro GLE, které nový název dostalo v rámci faceliftu třetí generace.
Námi testovaný exemplář byl z roku 2007 a pod jeho kapotou se nacházel třílitrový naftový šestiválec o výkonu 165 kW a točivém momentu 510 Nm. I přes hmotnost 2,1 tuny umí ML zrychlit z nuly na sto za 8,6 vteřin a rozjet se až na 215 km/hod. Verze 320 CDI a pozdeji po faceliftu 350 CDI je všeobecně nejlepší volbou. Osmiválcový diesel je velmi nespolehlivý a benzínové motory jsou hodně žíznivé. Se zcela nízkou spotřebou nelze počítat ani u naftového šestiválce. Pokud pojedete v klidu, tak se budete pohybovat kolem 10 litrů na 100 kilometrů. I když je ML velmi komfortní i bez pneumatické odpružení, kterému se doporučujeme u ojetiny vyhnout, svádí k rychlé jízdě. Spotřeba se díky tomu spíše pohybuje mezi 11 a 13 litry.
I přes své proporce nemá ML problém snést ostřejší jízdu i v zatáčkách, kde je nadprůměrně stabilní. Motor má síly dost, ale je potřeba mu dát čas. Zátah není okamžitý. Výkon je přenášen na všechny čtyři kola skrze sedmistupňovou automatickou převodovku, která i po více než 200 tisících kilometrech řadí sametově hladce. Velmi kultivovaný je i chod naftového šestiválce a potěší vás i fakt, že motor nemá problematický filtr pevných částic, pokud si ho tedy někdo neobjednal na přání, což se prakticky nedělo.
Překvapením také je, že když vyjedete mimo silnici, tak toho Mercedes opravdu hodně projede. V terénu mají výhodu exempláře, které jsou vybaveny balíčkem Off-Road Pro engineering, jenž obsahuje například redukční převodovku, uzávěrky mezinápravového a zadního diferenciálu a systém pro sjíždění příkrých svahů. Mezinápravovou uzávěrku můžete ovládat sami, nebo můžete nechat rozhodování na elektronice. Vhod příjde v terénu i pneumatické odpružení, které se v ML objevilo ve dvou verzích. První verze umožňovala zvýšení světlé výšky na 261 mm a druhá až na 291 mm.
Uvnitř na vás čeká i dnešním pohledem poměrně moderní interiér. Téměř všechny auta jsou solidně vybavené, takže vyhřívané sedačky, xenonové světlomety, automatickou klimatizaci a ovládání všeho v elektrice můžete brát jako samozřejmost. Použité materiály jsou kvalitní a trvanlivé. I po více než 200 tisících kilometrech uvnitř nic nemlátí a nevrže. Zvyknout si je třeba na ovládání automatické převodovky v americkém stylu pomocí voliče pod volantem. Mimochodem, je zajímavé, že tento volič je v ML mnohem robustnější a z hezčích materiálů než v nových Mercedesech, kde je to ošklivý kus plastu.
Jedna věc ale stáří auta prozrazuje. Tím je multimediální systém Command, který je prostě zastaralý. Pokud si koupíte předfaceliftový exemplář, tak se musíte smířit s tím, že je to rádio s barevnou obrazovkou. Nic víc od něho čekat nelze. Počítat je třeba i s tím, že auto nemusí mít Bluetooth. Auta po faceliftu, který byl v roce 2009, již mají použitelný systém. Mercedesu se pouze nepodařilo do interiéru ML dostat otočný joystick, takže i nový systém se ovládá pomocí trochu zmatečných tlačítek na palubní desce. Zavazadlový prostor je obří, jeho objem je 500 litrů. Smířit se je nutné pouze s vyšší nakládací hranou.
Jaký je závěr? Mercedes ML je opravdu dobrá ojetina. Vypadá dobře a jezdí slušně. Pokud si vyberete třílitrový naftový šestiválec, tak se jedná i o velmi spolehlivé auto. Počítat je třeba pouze s častější výměnou brzd. Jestliže chcete něco silnějšího, tak se rozhodně vyhněte naftovému osmiválci, který má sice zátah jako lokomotiva, ale jeho spolehlivost je špatná. Pokud potřebujete výkon, tak se poohlédněte po verzi ML 63 AMG, která má pod kapotou 6,2litrový benzínový osmiválec se spoustou výkonu a nádherným zvukem. Při koupi si též dejte pozor na ojetiny z USA, se kterými jsou v Evropě potíže. Předfaceliftové ML koupíte i za 300 tisíc korun, naopak modernizované provedení je podstatně dražší. Pokud tedy netrváte na použitelnosti multimediálního systému, tak doporučujeme předfaceliftový typ, který je za výrazně přijatelnější cenu. Faceliftované exempláře nám příjdou nesmyslně drahé. A navíc nepřináší příliš mnoho změn, za které by se vyplatilo připlatit.
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Auto ESA. Vozy Mercedes-Benz, které má Auto ESA v nabídce, naleznete zde.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 987 ccm |
Max. výkon | 165 kW |
Max. točivý moment | 510 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 12.7 |
Mimo město | 7.5 |
Kombinace | 9.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 215 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.6 s |
Převodovka | |
sedmistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 780 mm |
Šířka | 2 127 mm |
Výška | 1 815 mm |
Rozvor | 2 915 mm |
Objem zavazadelníku | 500 l |
Provozní hmotnost | 2 185 kg |