Jiří Navrátil: ,,Absolutní výsledek jsem nikdy neudělal, ale stopu zanechal.“
![](https://www.griptv.cz/wp-content/uploads/2013/06/Jirka-Navrátil-1.jpg)
Dnes jsme si pro Vás připravili rozhovor s velice známým člověkem z motokár, okruhů, ale i rally. V současné době brázdí české tratě v rally s vozem Ford Sierra RS Cosworth. Jirka začínal na motokárách jako mnoho úspěšných závodníku v automobilových sportech. Samozřejmě každému závodníkovi dělá problém poslouchat rozpis, když přejde z okruhů, ale Jirka se s tím slušně porval a diváci každý jeho průjezd ocení potleskem. Minulý rok jel s Fordem Fiesta S2000 po Martinu Prokopovi a závěrečným vystoupením byla Rally San Remo, kde se natočil i krátký dokumentární film ,,Splněný sen“.
Jirko, mohl by jsi nám prosím říct, jak začínala tvoje soutěžácká kariéra?
,,Rally má v České republice dlouhé a hluboké kořeny. Samozřejmě jsem ji od mládí sledoval a strašně moc toužil to ochutnat. Jak jsem již mnohokrát uvedl, bydlím kousek od tratě Řeporyje-Cementárna, která byla součástí Pražského rallysprintu od jeho počátku. Náhoda mne přivedla k Václavu Arazimovi a s jeho Lancerem Evo7 jsem se vydal na svůj první pražský rallysprint. Také náhodou to bylo s jeho spolujezdcem Jůliem Gálem.“
Co považuješ za svůj největší úspěch v kartingu?
,,Největší úspěch je jednoznačně Titul mistra ČR v nejsilnější třídě ICC125 v roce 2002. Velká dřina a fantastický osobní výsledek v neskutečné konkurenci pak bylo pódiové umístění v jednom závodě ME ICC125 (druhá liga mistrovství evropy, určená pro soukromníky).
Za největší úspěch považuji, že jako kluk ze Slivence, který si velkou část nákladů platí sám a hlavně úplně sám všechno organizuje a zařizuje, jsem dokázal několik let závodit srovnatelně se špičkovými jezdci mistrovství evropy a itálie. Absolutní výsledek jsem nikdy neudělal, ale stopu zanechal.“
Pokud se nemýlím, tak ses i objevil na nějakých okruhových závodech se Škodou Octavia. Jaký byl rozdíl mezi kartingem a s okruhovými auty?
,,Ano, mám za sebou dvě úplné sezony v Škoda Octavia Cupu, 2006 a 2011. K tomu také pár závodů kde jsem startoval jako náhradník, nebo pomáhal k výsledku jinému jezdci z mojí domovské stáje. Bylo to dost jiné než motokáry. Octavie byla národní cupové závodění, motokáry jsem jel na úrovni mistrovství evropy. Těžko porovnávat neporovnatelné. Přesto to byla skvělá zkušenost a měl jsem to štěstí, že jsem se v Octavia Cupu mohl utkat se spoustou legendárních českých okruhových jezdců, jako byl Dlouhý, Janiš, Došek, Lacko, atd… Octavia Cup byl tehdy hodně prestižní a všichni do toho patřičně šli! Jen pro představu, v jedné sezóně s námi startoval špičkový soutěžák Roman Kresta. Přesto že mu na špičku chybělo poměrně málo, bylo to prostě tolik, že jsme prakticky ani nevěděli, že s námi jede… Několik let jsem startoval v týmu ACA, což byl rodinný tým. Všichni tam žili jen cupovým závoděním, když na to zpětně vzpomínám, byla tam bezvadná atmosféra a parta lidí. V roce 2011 jsem startoval v týmu Vekra Racing. Měl jsem splnit roli týmové jedničky, ale kolega Vašek Brejla to zvládnul lépe, bohužel…“
Viděl jsem i nějaké fotky z testování Audi. Jak ses dostal k této nabídce a jaký vliv to mělo na tvoji kariéru?
,,Opět to byla náhoda. Seznámil jsem se na motokárách s Frankem Bielou, továrním jezdcem Audi Sport a on mi tuto možnost zprostředkoval. Byl jsem ve správnou chvíly, na správném místě. Týdenní testování s továrním týmem v jeho plné sestavě, nemůže být prostě nic jiného než životní zážitek! Vliv to mělo zásadní, ale fakticky jsem se po jedné sezóně v ME FIA GT3 (Audi R8, Team Rosberg) rád vrátil do Octavia Cupu. Na závodění v takové sérii jsem v tu chvíly neměl ani peníze, ani zkušenosti. Přesto mě moc mrzí, že těch testů nebylo víc anebo to nepokračovalo jinak. Jezdit v továrním týmu, to by byl sen.“
Poprvé v rallyovém autě jsi seděl na Pražském Rallysprintu a jel si s vozem Mitsibushi Lancer Evo VII. Rally je trošku jiný automobilový sport, který s okruhy má hodně málo společného. Jaký byl největší problém při přestupu z okruhů do rally?
,,Rozhodně je to rozpis a jeho vnímání. A také prostředí kde se jezdí. Běžná silnice, kde nebezpečí číhá za každou zatáčkou, to je něco úplně jiného než sterilní okruh. Ale ten výraz bych nepodcenil, já totiž dodnes nemohu řící, že okruhy jsou jednoduší. “
Dříve jsi jezdil jenom Pražský rallysprint a později jsi se začal objevovat i na více závodech s ,,Myšákem“. Najednou po pár letech se objevila nádherná Sierra. Proč tě zrovna napadlo postavit Sierru a ne třeba Škoda 130RS?
,,Dnes to vidím trochu jinak, ale když jsme projekt historika vymýšleli, nechtěli jsme jezdit nejrychlejší časy. Chtěli jsme driftovací mašinu a tou Sierra bezesporu je!Pokud bych se mohl rozhodnout znovu, určitě bych stavěl auto s pohonem 4×4. Auta, která jsou dnes pro národní mistrovství povolena, však dost značně mění zažité historické závodění. Náklady na provoz aut novějších, než je třeba rok 1985 (vyjma exotů a drahých sepciálů sk.B) již vyžaduje značné prostředky. V tuto chvíli jsme tři kdo máme hodně drahé auto. HA jdou pod vedením Stanislava Kafky za poslední rok a půl nahoru a proto se dá čekat, že nás do budoucna bude ještě víc. A čím víc nás bude, tím to bude větší řežba. A také to samozřejmě bude dražší, protože se budeme snažit všichni dostat z aut to nejlepší. Z druhé strany to přináší pozitivní příliv zájmu jak médii tak diváků. Tak uvidíme kam se historici posunou…“
V roce 2012 jsi změnil techniku na Fiestu S2000. S tímto autem jsi toho najezdil celkem dost za ten jeden rok a vrcholem bylo již zmiňované Rally San Remo, kde jsi skončil celkově 20 a 19 v IRC. Tratě jsou tam asi hodně odlišné od českých, kde se jede na uskákaných asfaltech a tam je krásný rovný asfalt. Byly potřeba velké změny v nastavení auta nebo až zas tak velké nemusely být?
,,Ano, jeli jsme trochu odlišné nastavení. Vycházeli jsme z dat od M-Sportu a Martina Prokopa. Nakonec jsme nastavili takový mix. Auto fungovalo super. Limitující byla znalost prostředí a sžití se s ním. Ke konci závodu to už bylo snad docela slušné vystoupení, ale taková je holt nováčkovská daň. Jinak musím zpětně projevit velkou radost nad tím, jak ten jeden rok probíhal. Na omezený rozpočet a tím pádem omezené nasazení a riziko jsme zažili skvělý rok! Byl to velký moment v mojí kariéře.“
Při tomto závodě vznikl nádherný krátký dokumentární film Splněný sen. Tento nápad vznikl čirou náhodou nebo se to nějak plánovalo, že by se to mohlo udělat jako taková památka na tento závod?
,,Během sezóny 2012 jsem poznal moc zajímavého kluka, Petra Prokeše, majitele plzeňské agentury Film na míru. Když jsem viděl jaké má nápady a styl, řekl jsem si, že by stálo za to, ho sebou vzít do San Rema. Objednal jsem u něj tedy krátký dokument o našem vystoupení. Spíš jen pro přátele a jako památku. Ten blázen z toho vyrobil hotové umělecké dílo, na kterém se pracovalo přes 4 měsíce a skončili na stopáži 30minut! Nelituji jediné mince a nebo strávené minuty, kterou jsem do toho vložil!“
Nedávno jste jeli závod v okolí Slušovic. Závod vám nevyšel už od začátku, kdy jste špatně trefili pneumatiky a následně i trefili slaměný retardér.
,,Pro letošní sezonu jsem se osamostatnil a prvně po těch 10-ti letech startuji v rally za svůj tým. Vše je pro nás nové. Nový je také spolujezdec Vít Kouřil, který nám ještě v loňském roce dělal inženýra na fiestě a nemá prakticky žádné zkušenosti. Jsme však dobří přátelé a já věřím, že to je volba pro budoucnost. Celé je to pro nás velmi náročné. Také to chtělo začít s přípravami trochu dříve, ale to prostě v současné konstalaci nešlo. Na Vltavě jsme odjeli bezvadný závod, kdy jsme dělali jen velmi málo chyb a získali pořádnou porci bodů i sebevědomí. Kopnou jsme jeli spíše pro radost a také jako test před Krumlovem. Celé vystoupení se však rychle změnilo na slušný úlet. Zklamal téměř každý z týmu, včetně mě. Věřím, že si z toho vezmeme dobré ponaučení do dalších závodů.“
Jaké máš plány na další závod?
,,Plánem byl Český Krumlov, kde se jelo o body do HA. Bohužel v pondělí před závodem se mi do firmy objednala návštěva od zahraničního partnera a nešlo to odmítnout. Čtvrtek a pátek jsem musel být tedy v kanceláři a účast na Krumlově odříci. Je mi to samozřejmě líto, ale nešlo to přeprat.
Přesto pořád myslíme na úspěch v MČR HA a tak je naším dalším závodem v červenci Valašská Rally. Chtěli bychom odjet všechny zbývající závody, tedy Pačejov, Vyškov a Příbram. Na autě teď pracujeme a aplikujeme nějaké změny, které si chceme na testu před závodem ověřit. Další evoluce by měla přijít po Valašce, tak uvidíme kam to náš souboj s Jirkou Kalistou a jeho Subaru posune.“
Moc ti děkujeme Jirko a přejeme mnoho dojetých kilometrů a také nějaké ty úspěchy.
Splněný sen: https://www.griptv.cz/2013/04/jiri-navratil-a-jeho-kratky-dokumentarni-film/
Foto: jiri-navratil.cz