Mazda CX-80 je nová vlajková loď značky

Dnes se na evropském trhu představuje zbrusu nová Mazda CX-80 se třemi řadami sedaček.
Po modelu CX-60 se Mazda CX-80 stává druhým zástupcem třídy Large Product v Evropě. Ze všech evropských vozů automobilky nabízí nejvíce prostoru a stává se tak vlajkovou lodí Mazdy v celém regionu.
Nejnovější Mazda ctí zásady jedinečného designového stylu Kodo. Návrháři se soustředili na eleganci a čistotu v minimalistickém japonském estetickém stylu, který odmítá jakékoli zbytečné prvky. Výsledkem unikátní práce designérů a mistrovských řemeslníků je vůz, z nějž doslova dýchá japonská řemeslná kvalita – jinde než v Japonsku by vzniknout nemohl.
Na délku měří nový model skoro pět metrů a rozvor přesahuje 3 m, Mazda CX-80 je tedy delší a vyšší než oblíbený typ CX-60 a má výrazně větší rozvor. Dvě naplocho sklápěcí sedačky ve třetí řadě umožňují uspořádat druhou řadu ve třech variantách, například se dvěma oddělenými sedadly a středovou konzolou, kterou lze případně nahradit průchodem do třetí řady.
Kromě toho je Mazda CX-80 nabitá moderní technologií, jak se na vlajkovou loď na evropském trhu sluší. Mimo jiné nabízí tři nové funkce: hlasové ovládání přes asistenční službu Alexa, nový hybridní navigační systém s výhodami offline i online služeb a také funkci Trailer Hitch View, která využívá středový displej a vyspělou grafiku k určení polohy vozidla vůči přívěsu.
Mazda CX-80 je hned od zahájení prodeje k dispozici se dvěma pohonnými jednotkami. Tou první je PHEV e-Skyactiv, kombinace benzinového čtyřválce s elektromotorem, což znamená špičkový výkon a zároveň ekologické provedení. Druhou variantou je výkonný inline naftový šestiválec e-Skyactiv D s mild-hybrid systémem Mazda M Hybrid Boost 48 V, s mimořádně nízkými emisemi a na poměry své kategorie i nízkou spotřebou.[1]
e-Skyactiv PHEV má celkový systémový výkon 327 PS / 241 kW a točivý moment 500 Nm. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 6,8 s, nejvyšší rychlost dosahuje 195 km/h, dojezd elektromotoru činí 60 km. Po ekologické stránce je mimořádně kvalitní, má spotřebu paliva podle standardu WLTP 1,6 l / 100 km a emise CO2 jen 36 g/km. Jednotka e-Skyactiv D má výkon 254 PS, z nuly na 100 km/h zrychlí za 8,4 s a maximální rychlost dosahuje 219 km/h. Průměrná spotřeba podle standardu WLTP dosahuje 5,7–5,8 l / 100 km, emise CO2 činí 148–151 g/km.
Obě pohonné jednotky fungují v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou a systémem Mazda i-Activ All-Wheel Drive. Technologie Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive) umožňuje výběr mezi čtyřmi jízdními režimy (a v případě PHEV i režimem EV), což znají již uživatelé modelu CX-60.
[1] Vážená kombinovaná spotřeba energie modelu Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV: 1,6 l / 100 km a 23,9 kWh / 100 km; kombinované emise CO₂: 36 g/km, třída CO2: B. Kombinovaná spotřeba paliva a třída CO2 s vybitou baterií: 8,1 l / 100 km. Třída CO2: G (předběžné hodnoty)*
Kombinovaná spotřeba energie modelu Mazda CX-80 e-Skyactiv D: 5,7–5,8 l / 100 km. Kombinované emise CO₂: 148–151 g/km. Třída CO2: E (předběžné hodnoty)*
Mazda CX-80 má dvojité lichoběžníkové přední a víceprvkové zadní zavěšení. Výsledkem je skvělý jízdní komfort, stabilní postoj a plynulé ovládání. Systém trvalého pohonu všech kol s důrazem na zadní nápravu spojuje stabilitu a trakci „čtyřkolky“ s neutrálními vlastnostmi pohonu zadních kol v zatáčkách. Nová Mazda CX-80 má také značnou tažnou kapacitu, utáhne až 2 500 kg.
Kompletní výbava vyspělých asistenčních systémů i-Activsense cílí na pětihvězdičkové ocenění Euro NCAP. K novým bezpečnostním prvkům, které Mazda v modelu CX-80 představuje, patří Cruising & Traffic Support (CTS) s novou funkcí Unresponsive Driver Support, Smart Brake Support (SBS) s novou funkcí Head-on Collision Mitigation a Emergency Lane Keeping (ELK) s novou funkcí Head-on Traffic Avoidance Assist.
Novou Mazdu CX-80 lze předobjednávat od května, v prodeji bude od podzimu 2024. Cena Mazdy CX-80 v Česku ve výbavě Exclusive Line s motorem E-Skyactivv PHEV 2,5 začíná na 1.390.790 Kč.