Test Lexus NX 450h+ 4×4 E-Four F Sport Top (2023)
Na českých silnicích už můžete potkat druhou generaci japonského Lexusu NX. Jaké je to auto a v čem se liší od svého předchůdce? Pojďme se na to podívat.
Začněme u designu. Druhá generace Lexusu NX si sice zachovává základní tvary předchozí generace, ale přichází se zcela novou přední maskou či stylovými zadními propojenými světlomety. Celkově hodnotím design nové generace jako velmi povedený. Sportovní nádech zkoušenému exempláři pak ještě dodává výbava F Sport Top, která se v některých detailech odlišuje od ostatních výbav. Na první pohled neviditelnou zajímavostí je fungování klik, které se neotvírají obvyklým tahem k sobě, ale zmáčknutím tlačítka na vnitřní straně.
Nový Lexus NX, který je postavený na platformě TNGA-K, je k mání jako hybrid a jako plug-in hybrid. Já mám v testu druhou zmíněnou variantu, kterou automobilka označuje jako NX 450h+. Základem plug-in hybridu je 185koňový benzínový čtyřválec, elektronicky řízená převodovka s plynule proměnným převodem (E-CVT) a dvojice elektromotorů, díky kterým je NX čtyřkolkou. Přední elektromotor má mimochodem 182 koní a zadní pak 54 koní. Maximální systémový výkon tohoto plug-in hybridního Lexusu je velmi solidních 309 koní. Tento výkon zaručuje zrychlení z 0 na 100 km/hod za pouhých 6,3 sekundy.
Benzínový agregát čerpá sílu z nezmenšené (!) nádrže o objemu 55 litrů a elektromotory pak berou sílu z 18,1 kWh baterie. Nové NX se tak chlubí nejen vynikající dynamikou, ale také velmi solidním elektrickým i kombinovaným dojezdem. Čistě na elektřinu není problém v reálném provozu ujet přes 60 kilometrů. Celkový dojezd – na baterii i nádrž – je přes 550 kilometrů, což je mezi plug-in hybridy opravdu dobrá hodnota.
Auto navíc funguje perfektně nejen v elektrickém režimu, ale také v tom hybridním, při jehož používání je vidět, že Lexus má s hybridy mnohaleté zkušenosti. NX tak umí jezdit příjemně a velmi úsporně i s vybitou baterií. K úplné dokonalosti Lexusu NX chybí snad jen možnost rychlonabíjení, které by umožnilo nabít baterii rychleji než za 2,5 hodiny. I když je samozřejmě potřeba dodat, že typicky se plug-in hybridy nabíjí přes noc doma, takže to zas tak velká nevýhoda není. Mimochodem, aktuálně automobilka nabízí k vozu zdarma wallbox Lexus a dobíjecí kabel, což představuje benefit v hodnotě 36 tisíc korun.
Podvozek Lexusu NX 450h+ 4×4 E-Four ve výbavě F Sport Top nabízí vynikající stabilitu a předvídatelné chování za každé situace, ale co se týče komfortu, tak se musím se přiznat, že mě podvozek trochu zklamal. Očekával jsem, že tlumení nerovností bude lepší a podvozek bude méně tvrdý. NX by si prostě za mě zasloužilo měkčí naladění. Pochválit naopak musím příjemné a přesné řízení a dobře fungující brzdy.
Pojďme se přesunout do interiéru, kde se odehrála opravdová revoluce. V interiéru se totiž nachází nový obří 14palcový displej nového multimediálního systému, který je ve srovnání s předchozím systémem až nepředstavitelně lepší. Konečně tak Lexus disponuje moderním multimediálním systémem, který se ovládá dotykem, nabízí přehledné uživatelské prostředí, vynikající obrazovou kvalitu a podporuje bezdrátové připojení Apple CarPlay.
Nadšený naopak nejsem z nového volantu, který má nyní dvě dotykové plošky, u kterých se navíc to, co se pomocí nich ovládá, dá měnit. Ovládat tak adaptivní tempomat a displej před řidičem vyžaduje jistý cvik. Věřím, že po delší době si na to člověk zvykne a nebude s tím mít jakýkoliv problém, ale na první dobrou to není úplně pohodlné. Radost mi naopak dělá to, že automobilka zachovala otočné ovladače pro ovládání teploty a hlasitosti audia.
Opravdu nabušená je výbava vozu. Testovaný Lexus NX ve výbavě F Sport Top má například balíček jízdních asistentů Lexus Safety System+3 Extended (zahrnuje mimo jiné i asistent semiautonomní jízdy nebo adaptivní systém ovládání dálkových světel), panoramatické zobrazení okolí vozu Panoramic View, Quad-LED světlomety, odvětrávaná přední sedadla, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, head-up displej či systém bezklíčového odemykání Smart Entry. Součástí výbavy F Sport Top jsou pak i sportovní sedadla, která za mě osobně jsou příliš úzká a tvrdá, ale abych byl fér, tak je potřeba říct, že rozhodně nejsem žádný drobek a mám v autě raději pořádná křesla. Jinak ale k interiéru Lexusu NX nemám žádné další výhrady. Pochválit naopak ještě musím použité materiály a zpracování.
Nový Lexus NX je krásné, moderní a dobře fungující SUV s kvalitním, vybaveným a prostorným interiérem. Testovaná verze 450h+ 4×4 E-Four F Sport Top má velmi solidní výkon, skvělý dojezd čistě na elektřinu a efektivní provoz v hybridním režimu. Výhrady k vozu mám jen tři: na můj vkus až moc tvrdý podvozek, poměrně úzká sedadla v testované výbavě a dotykové plošky na volantu. Jinak je ale Lexus NX opravdu skvělé SUV, se kterým je radost jezdit. Co se ceny týče, tak nejlevněji NX koupíte za 1 340 000 Kč (NX 350h 2WD), plug-in hybridní verze začíná na 1 850 000 Kč a testované provedení vyjde na 2 200 000 Kč.
Mimochodem, speciální pochvalu na závěr si Lexus zaslouží za to, že plug-in hybridní verze nemá zmenšenou nádrž a zmenšený zavazadlový prostor. Kéž by se tím inspirovali i ostatní automobilky!
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 487 ccm |
Výkon motoru | 136 kW |
Celkový výkon | 227 kW |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace |
1,0 až 1,1 |
Výkony | |
Max. rychlost | 200 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6,3 s |
Převodovka | |
automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 660 mm |
Šířka | 1 865 mm |
Výška | 1 640 mm |
Rozvor | 2 690 mm |
Objem nádrže | 55 l |
Pohotovostní hmotnost | 2 125 kg |