Test Dacia Duster TCe 150 EDC (2023)

Dacia Duster slaví od svého představení v roce 2009 fenomenální úspěch. Receptem rumunské automobilky na úspěch tohoto modelu je nízká cena, vynikající schopnosti v terénu a otevření možnosti pořízení SUV široké skupině obyvatelstva. U první generace toto bylo vykoupeno lacinějším provedením, nižším komfortem na dlouhých cestách či horší výbavou. To se ale radikálně změnilo s druhou generací, která byla představena v roce 2017. Ta totiž nadále nabízela benefity prvního provedení, ale přidávala k tomu i hodnotnější zpracování, lepší komfort a zajímavější výbavu.
Dacia však neusíná na vavřínech a Duster pravidelně vylepšuje. Poprvé prošla druhá generace faceliftem na jaře 2021, kdy Duster dostal přepracovanou přední masku s LED světlomety, vylepšenou aerodynamiku a zadní světlomety s inovovanou grafikou a LED technologií.
Podruhé pak Duster prošel modernizací v loňském roce společně se změnou identity celé značky. A právě toto nejnovější provedení mám nyní v testu. Čím se liší od toho předchozího? Z vnějšku především novým logem vpředu, které se rozprostírá po celé masce chladiče, a velkým nápisem na zádi, který nahradil logo. I když tedy změny nejsou výrazné, tak aktuální provedení Dusteru vypadá díky těmto změnám výrazně moderněji.
Základní pohonnou jednotkou Dacie Duster je litrový tříválec, který v benzínové verzi má 90 koní a v LPG verzi rovných 100 koní. Další pohonnou jednotkou spalující benzín je čtyřválec o objemu 1,3 litru, který může mít 130 či dokonce 150 koní. Silnější verze umí nabídnout i automat či pohon všech kol (oboje zároveň ale bohužel ne). Pro příznivce dieselu má Dacia přichystanou jednotku 1.5 Blue dCi, která má 115 koní a je k mání i s pohonem všech kol.
Já mám v testu nejsilnější 150koňový benzín s převodovkou EDC, což je dvouspojkový šestistupňový automat. Zkoušený čtyřválec se pyšní vynikající kultivovaností, rozumnou spotřebou a velmi solidním výkonem. Je to ostatně jediný Duster v nabídce, který umí stovku zdolat pod 10 sekund. A myslím si, že by čas zrychlení mohl být ještě lepší, kdyby automatická převodovka reagovala o něco rychleji. Jinak ale k převodovce EDC nemám v zásadě žádné výhrady, protože funguje velmi dobře. Podvozek pak nabízí slušné pohodlí a dobrou ovladatelnost při jakékoliv rychlosti. V tomto směru ušel Duster od své první generace opravdu neuvěřitelný kus cesty. Samotnou kapitolou jsou pak skvělé schopnosti Dusteru v terénu, pokud máte vůz s pohonem 4×4.
Úprav se v rámci poslední modernizace dočkal i interiér. Inovací prošla palubní deska, která má nyní výrazně moderněji vypadající výdechy klimatizace. Částečnou změnou prošel i volant. Změn, stejně jako v exteriéru, není mnoho, ale interiér vozu tyto změny hodně pozvedly. Pochválit musím sice jednoduchý, ale dobře fungující multimediální systém s podporou Apple CarPlay a Android Auto. Už dávno samozřejmě neplatí, že by Duster byl žebrák bez výbavy. Právě naopak. Duster se může pyšnit takovými vychytávkami jako je hlídání mrtvého úhlu, bezklíčkové odemykání a startování nebo kamerami kolem celého vozu. Co se prostoru a praktičnosti týče, tak vnitřek sice není obří, ale nedostatkem místa trpět nebudete a zavazadlový prostor má příjemných 478 litrů.
Dacia Duster je stále výborné SUV s vynikajícím poměrem cena versus výkon. Líbí se mi, že rumunská automobilka si stále na nic nehraje, i když kvalitu svých vozů od restartu značky neuvěřitelně zvedla. Nejnovější provedení Dusteru pak nepřináší zásadní změny, ale i tak dělá SUV na pohled výrazně modernější. A základní cenovka 410 500 Kč je furt velmi lákavá…
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 332 ccm |
Výkon | 110 kW |
Točivý moment | 250 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace |
6,2 |
Výkony | |
Max. rychlost | 180 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9,7 s |
Převodovka | |
automatická šestistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 341 mm |
Šířka | 2 052 mm |
Výška | 1 682 mm |
Rozvor | 2 676 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 338 kg |