Dvojtest Opel Astra 1.2 Turbo a 1.6 Turbo PHEV (2023)
Nová generace Opelu Astra už také stojí na modulární platformě koncernu Stellantis. Jak jezdí německý příbuzný Peugeotu 308 či DS 4? Pojďme se na to podívat.
Současná doba není pro automobilky bezesporu jednoduchá, ale zákazník z aktuální situace může mít docela radost. Řada vozů má totiž neuvěřitelně pestrou nabídku pohonných jednotek. Včetně nové Astry. Nový hatchback od Opelu můžete mít s benzínovým motorem, s naftovým agregátem, s plug-in hybridním ústrojím a čerstvě i jako čistý elektromobil. Takže ať už vůz vybíráte podle způsobu používání či podle toho, který pohon je vám sympatický, tak u Astry si vždy najdete to svoje.
Já se dnes budu věnovat rovnou dvojici nabízených pohonů. A to konkrétně čistě benzínové verzi se 130koňovým tříválcem a manuální převodovkou a technikou i výbavou nabušenému plug-in hybridu, jehož systémový výkon je vcelku zajímavých 180 koní.
Když zmiňuji tu pestrost nabídky, tak by bylo vhodné ji představit. Začnu zkoušeným tříválcem, který je k mání nejen v testované 130koňové variantě, ale také ve slabší 110koňové verzi. A stejně tak plug-in hybrid je v nabídce nejen ve zkoušené 180koňové verzi, ale také v 225koňovém provedení. Dále je v nabídce 130koňový naftový čtyřválec a elektrická verze s 54 kWh baterií a výkonem 156 koní. A v nabídce je samozřejmě i karosářská varianta kombi, které Opel říká Sports Tourer.
Teď už ale ke zkoušeným motorizacím. Benzínový tříválec se pyšní příjemným jadrným zvukem, rozumnou spotřebou a dostatečným výkonem. Zrychlení z 0 na 100 km/hod je otázkou 9,7 sekund a maximální rychlost je 210 km/hod. Šestistupňová manuální převodovka by mohla mít o malinko přesnější chod, ale celkově se s ní funguje docela pěkně.
Plug-in hybridní ústrojí je sestaveno ze 150koňového benzínového čtyřválce, 110koňového elektromotoru, 12,4 kWh baterie a osmistupňového automatu. Systémový výkon vozu je v mém případě 180 koní a 360 Nm. Mimochodem, rozdíl mezi slabší a výkonnější variantou je ve spalovacím motoru, elektromotor má vždy stejný výkon. Čistě na elektřinu dokáže plug-in hybridní Astra ujet až 67 km (silnější verze o 3 km méně) a to rychlostí až 135 km/hod. Reálný dojezd čistě na elektřinu je zhruba 40 km. Nabití z běžné zásuvky, což je nejčastější způsob nabíjení plug-in hybridů, zabere 7 hodin a 5 minut, takže to v pohodě stihnete přes noc.
Plug-in hybridní verze se chlubí nejen ekologickými a ekonomickými výhodami, ale nabízí také slušnou dynamiku. Ostatně zrychlení z 0 na 100 km/hod zabere tomuto Opelu jen 7,6 sekundy (silnější verze je jen 0,1 sekundy rychlejší) a maximální rychlost je 225 km/hod (tady už má silnější varianta navrch o 10 km/hod). Pochválit plug-in hybridní ústrojí musím za skvělou sladěnost a efektivní fungování.
Podvozek je tužší, ale ne nekomfortní a je opravdu velmi agilní. Astra je dalším důkazem, že Opel dokáže z koncernových podvozků dostat vždy nejzajímavější jízdní vlastnosti. Řízení by mohlo být komunikativnější, ale je velmi přesné. Brzdy dobře dávkovatelné. A to i v plug-in hybridním modelu.
Ještě než se budu věnovat interiéru, tak se krátce zastavím u designu exteriéru. Astra nabízí krásný, uhlazený a moderní design, ve kterém hrají hlavní roli hrany. Za zmínku také stojí, jak moc vzhled vozu proměňuje zvolená výbava a barva. Ať už tedy hledáte auto, které v davu zapadne, nebo naopak vynikne, u Opelu si vyberete.
Interiér pak nabízí stejné technologie a logiku ovládání jako má příbuzný Peugeot 308 či DS 4, ale vše je zabaleno do designu od Opelu, ve kterém opět dominují hrany. Multimediální systém má rychlé prostředí, ostrý obraz a stabilní bezdrátové Apple CarPlay. Digitální kokpit má pak jemné rozlišení, jednoduchou a srozumitelnou grafiku a široké možnosti nastavení. Oproti zmíněnému Peugeotu či DS chybí Opelu třetí displej, který umožňuje rychlý přístup k jednotlivým sekcím či funkcím multimediálního systému. Astra má místo toho fyzická tlačítka pod displejem, takže o tyto „rychlé volby“ nebudete ochuzeni, jen jsou předem nadefinované a nemůžete si je uzpůsobit.
Samozřejmostí je možnost bohaté výbavy. Astra může mít adaptivní tempomat, pokročilé LED světlomety, bezklíčové odemykání a startování či 360stupňový kamerový systém. Co se prostornosti týče, tak na předních sedadlech je dostatek místa. Zadní sedadla jsou pochopitelně méně prostorná, ale stále to není špatné. Pochvalu si Astra zaslouží za velikost zavazadlového prostoru u čistě spalovací verze. Kufr u této varianty má totiž nadprůměrných 422 litrů. Plug-in hybrid nabízí bohužel o 70 litrů méně.
Opel Astra je pěkně vypadající a perfektně jezdící vůz, který nabízí neuvěřitelně širokou paletu motorizací. Pochvalu si zaslouží i interiér. Pokud bych si měl vybrat ze dvou testovacích motorizací, tak bych si vybral tříválec. Hlavním důvodem by byla cena. Zatímco čistě benzínová verze totiž stojí bez příplatků mezi 549 990 a 649 990 Kč, tak plug-in hybrid začíná na tučnějších 969 990 Kč. Jinak jsou ale obě motorizace povedené a nemám ani k jedné žádné výhrady.
Opel Astra 1.2 Turbo
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 199 ccm |
Výkon | 96 kW |
Točivý moment | 230 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5,5 až 5,7 |
Mimo město | 4,8 až 5,0 |
Kombinace |
5,5 až 5,7 |
Výkony | |
Max. rychlost | 210 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9,7 s |
Převodovka | |
manuální šestistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 374 mm |
Šířka | 2 062 mm |
Výška | 1 441 mm |
Rozvor | 2 675 mm |
Objem nádrže | 52 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 341 kg |
Opel Astra 1.6 Turbo PHEV
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 598 ccm |
Výkon | 133 kW |
Točivý moment | 360 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace |
1,0 až 1,1 |
Výkony | |
Max. rychlost | 225 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7,6 s |
Převodovka | |
automatická osmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 374 mm |
Šířka | 2 062 mm |
Výška | 1 441 mm |
Rozvor | 2 675 mm |
Objem nádrže | 42 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 678 kg |