Test Škoda Enyaq Coupé RS iV (2023)

Škoda obohatila své první elektrické SUV o líbivou variantu se střešní linií připomínající kupé. Přivítejte Škodu Enyaq Coupé RS iV! Ano, první mladoboleslavské SUV-kupé přijíždí hned v ostré verzi RS. Slabší a běžné verze ale automobilka rovněž uvede. Jen trochu později. Pokud tedy chcete aktuálně Enyaq Coupé, tak musíte sáhnout rovnou po vrcholné variantě RS, která se mimochodem už nabízí i pro klasický Enyaq.
A v čem se vůbec liší Enyaq a Enyaq Coupé? Po B-sloupky se jedná o identické vozy. Dále se verze Coupé odlišuje svažující se střechou, která kromě poutavějšího designu mírně vylepšuje aerodynamiku (0,234 versus 0,257). S novými liniemi pochopitelně souvisí i jinak řešená záď vozu a odlišné víko kufru. Přestože si na kategorii SUV-kupé stále trochu zvykám, tak musím uznat, že Enyaq Coupé je designově velmi povedené auto. Atraktivitě testovaného vozu pomáhá navíc to, že se jedná o provedení RS, které se pyšní specifickým předním nárazníkem, černými detaily, svítící maskou Crystal Face či zeleným lakem Mamba (k mání jsou samozřejmě i jiné barvy). A obzvláště ten lak způsobuje, že tohle auto na silnicích fakt budí pozornost.
Jak již bylo řečeno, Enyaq Coupé iV je prozatím k mání pouze ve sportovní variantě RS. O jeho pohon se tedy aktuálně vždy stará dvojice elektromotorů. Vzadu se nachází hlavní synchronní elektromotor s permanentními magnety, který má 150 kW a 310 Nm, a vpředu je pak asynchronní elektromotor o výkonu 80 kW a točivém momentu 162 Nm, jenž se zapojuje v případě potřeby. Maximální systémový výkon je 220 kW a 460 Nm. Tyto hodnoty jsou ovšem k dispozici pouze tehdy, když je baterie nabitá na více než 88 % a zároveň je její teplota v rozmezí 23 až 50°C. O tom, kolik výkonu má řidič k dispozici, škodovka informuje skrze displej před řidičem. I když skutečnost, že maximální výkon Enyaq Coupé RS iV nabízí jen za určitých okolností, způsobila při představení docela velký mediální poprask, tak je na obhajobu škodovky potřeba říct, že to ve světě elektromobilů není ojedinělé.
Pokud je maximální výkon k dispozici, tak Enyaq Coupé RS iV umí vystřelit z nuly na stovku za velmi solidních 6,5 sekund. Maximální rychlost je pak 180 km/hod. Nejvýkonnější škodovka tak disponuje velmi příjemnou dynamikou. Vyzdvihnout musím i absolutně plynulý zátah či okamžitý nástup výkonu.
Ostrý Enyaq je k mání výhradně s 82kWh baterií (77 kWh je využitelných), která vystačí dle cyklu WLTP až na 518 kilometrů jízdy. Jak už to ale u elektromobilů bývá, tak reálný dojezd je nižší. Obzvláště v zimě, kdy jsem Enyaq Coupé RS iV testoval já. Při teplotách okolo 5 stupňů byl dojezd 250 až 350 kilometrů podle toho, zda jsem jel po dálnici, okreskách či městě. Znovunabití vozu (z 10 na 80 %) zabere na dostatečně výkonné rychlonabíjecí stanici 36 minut díky 135 kW rychlonabíjení.
Velkou pochvalu si zaslouží adaptivní podvozek, který v komfortním režimu nabízí až překvapivě houpavou jízdu. Ve sportovním režimu je pak auto příjemně tuhé (ale nikoliv nepohodlné) a bez problémů zvládá jízdu ve vysokém tempu. I když tedy sedím ve více než 2,2 tuny těžkém voze, tak v zatáčkách se tak vůbec nechová. Ne, že by Enyaq Coupé RS iV byl sportovním vozem, ale jezdí vážně příjemně. I progresivní řízení funguje parádně! Jen brzdy, které jsou vzadu dokonce bubnové, by mohly být výkonnější, trvanlivější a lépe dávkovatelné.
Interiér Enyaqu Coupé je prakticky totožný s tím, který najdeme v klasickém Enyaqu. Ocenit musím to, že verze kupé nijak nesnižuje komfort jízdy na zadních sedačkách a zavazadlový prostor se zmenšil jen o trochu na 517 litrů. Verze RS pak přináší alcantarové čalounění ozvláštněné zeleným prošíváním, sportovními sedačky či zeleně prošívaný sportovní volantem.
Dominantou interiéru je 13palcový dotykový displej multimediálního systému, skrze který se vlastně obsluhuje celý vůz. Škodovku u nových modelů trochu trápí stabilita multimediálních systémů, ale v testovaném Eynaqu vše fungovalo na jedničku. I když je třeba na druhou stranu říct, že by systém mohl být rychlejší a přehlednější. Pochválit ale musím dobře fungující bezdrátové Apple CarPlay. Před řidičem se nachází jen malý 5,3palcový displej, který zobrazuje pouze to nejdůležitější – rychlost, dostupný výkon, stav nabití či dojezd. Za mě je to ale naprosto skvělé řešení, protože osobně nic víc od digitálního kokpitu stejně nevyžaduji. Dále se elektrická škodovka pyšní head-up displejem s rozšířenou realitou, který funguje velmi pěkně.
Samozřejmostí je naprosto špičková výbava zahrnující spoustu jízdních asistentů, bezklíčkové odemykání, adaptivní LED světlomety, prosklenou střechu a mnoho dalšího. Škodovka má i svou mobilní aplikaci, která umožňuje na dálku zjistit například stav baterie, což se hodí při nabíjení, či spustit topení. Bohužel ale tato aplikace je poměrně nestabilní a nelze se na ní stoprocentně spolehnout.
Škoda Enyaq Coupé RS iV je elektrické SUV-kupé s parádním designem, slušným výkonem a dojezdem, vynikajícími jízdními vlastnostmi a prostorným a bohatě vybaveným interiérem. Autu dávám jedničku s hvězdičkou, přestože cena tohoto modelu je mastných 1 704 900 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | – |
Výkon | 220 kW |
Točivý moment | 460 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace |
– |
Výkony | |
Max. rychlost | 180 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6,5 s |
Převodovka | |
1stupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 653 mm |
Šířka | 1 879 mm |
Výška | 1 607 mm |
Rozvor | 2 772 mm |
Kapacita baterie | 82 kWh |
Pohotovostní hmotnost | 2 255 kg |