Test DS 4 Cross Rivoli 1.5 BlueHDi (2022)
Francouzská automobilka DS Automobiles letos vstupuje na český trh s velmi zajímavý modelem DS 4, který balancuje na hraně mezi mezi hatchbacky a crossovery. Světlá výška DS 4 je totiž 189 mm a v případě, že zvolíte výbavu, která má v názvu Cross, tak dostanete i oplastovanou karoserii. A takové DS 4 lze v klidu říkat crossover. Ať už ale francouzská novinka patří do jakéhokoliv segmentu, tak podstatnější je, že je to vážně krásné auto s mnoha neuvěřitelnými detaily!
DS 4 stojí na vylepšené platformě EMP2, kterou používá také třeba nový Opel Astra. Na délku má nové DS 4 400 mm, na šířku 1 830 mm a na výšku 1 470 mm. Rozvor vozu je pak 2 675 mm.
A jak že je to s těmi verzemi a výbavami? Vůz je k dispozici ve třech verzích: DS 4, DS 4 Cross a DS 4 Performance Line. Každá verze následně má několik výbav. Čtyři úrovně má výchozí DS 4: Bastille, Trocadéro, Rivoli a Opera. Terénně vypadající DS 4 Cross je k dispozici ve výbavách: Cross Trocadéro a Cross Rivoli. A sportovně laděná DS 4 Performance Line je k mání ve výbavách: Performance Line a Performance Line+. Na dnešní dobu je to nezvykle vysoký počet verzí a výbav, ale DS Automobiles není masovka a evidentně značka chce, aby si každý vybral. Výběr verze a výbavy ovšem trochu komplikuje to, že DS 4 má širokou nabídku motorů a ne každou motorizaci lze mít v každé výbavě.
O pohon DS4 se totiž může starat benzín, diesel i plug-in hybrid. Benzínové motory zastupují jednotky 1.2 PureTech (130 koní) a 1.6 PureTech (180 či 225 koní), naftové motory pak reprezentuje 1.5 BlueHDi (130 koní) a pro příznivce plug-in hybridů je přichystána varianta E-Tense (225 koní). Všechny motory spolupracují s osmistupňovou automatickou převodovkou. DS 4 se třemi pedály si vůbec nekoupíte. Stejně jako není v nabídce pohon všech kol.
Pod kapotou testované DS 4 Cross Rivoli se nachází jediný naftový motor v nabídce, který slibuje zrychlení z nuly na stovku za 10,9 sekundy a maximální rychlost 203 km/hod. Přestože papírová dynamika vozu není příliš oslnivá, tak na běžné ježdění má motor naprosto dostatečný výkon. Samozřejmě, že na dálnici či v prudkém kopci na okresce auto zrychluje pomaleji, ale to je očekávatelné. Velmi mě potěšil kultivovaný chod dieselového motoru a dobrá spolupráce s automatickou převodovkou. Jen je škoda, že převodovka v nízkých rychlostech občas škubne. Velkou předností zkoušeného naftového motoru je spotřeba, která se pohybuje mezi 4,5 až 7 l na 100 km.
Samotnou kapitolou je pak jízdní komfort, o který se ve zkoušeném voze stará systém odpružení řízený kamerou a senzory s názvem DS Active Scan Suspension, jenž upravuje nastavení tuhosti odpružení v rychlostech od 13 do 130 km/hod. Díky tomuto systému auto v komfortním režimu krásně tlumí a občas se i sympaticky zhoupne, ale zůstává perfektně ovladatelné a stabilní. Sem tam se jen ozve rána zezadu při přejetí velkého výmolu, se kterým si torzní příčka nezvládne poradit. Řízení je lehoučké, ale přesné a brzdy perfektně dávkovatelné.
Za naprostou bombu se nebojím označit vnitřek vozu. Ostatně se sami podívejte do fotogalerie, jak nádherný interiér francouzská novinka má. Jedná se o zcela nový interiér, který se zásadně liší od ostatních a starších modelů značky. K novému vnitřku se váže i nový multimediální systém, který má výrazně rychlejší prostředí, ostrý obraz, skvělou 360stupňovou kameru či perfektně udělané bezdrátové CarPlay. Jen je škoda, že po každém nastartování je nutné odkliknout, že nechcete se systémem seznámit. Zajímavostí pak je obrazovka DS Smart Touch umístěná na středové konzoli, která usnadňuje například přibližování a oddalování mapy na hlavním 10palcovém displeji. A nechybí pochopitelně ani virtuální kokpit, který nabízí široké možnosti individualizaci.
Samozřejmostí je špičková výbava – nechybí pokročilý jízdní asistent, noční vidění, head-up displej či HiFi systém FOCAL Electra s celkovým výkonem 690 W. Co se prostornosti týče, tak DS nepatří mezi nejpraktičtější vozy, ale nedostatkem místa vpředu ani vzadu posádka netrpí. Zavazadlový prostor pak má objem dostatečných 430 litrů. Na vnitřku DS 4 rovněž oceňuji, že je nejen nádherný a vybavený, ale že také dobře funguje!
DS 4 nabízí širokou paletu motorů, špičkový komfort, luxusní interiér, bohatou výbavu a to vše „zabalené“ v neuvěřitelně nádherném designu. Pokud navíc zvolíte jednu z Cross výbav, tak získáte vzhled crossoveru. DS 4 je pochopitelně luxusní zboží (a velmi povedené), takže základní cenovka 795 000 Kč by vás neměla vyděsit, ale příjemně potěšit. Kompletní ceník k prostudování najdete zde.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 499 ccm |
Max. výkon | 96 kW |
Max. točivý moment | 300 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace | 5,2 – 5,3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 203 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10,9 s |
Převodovka | |
automatická osmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 400 mm |
Šířka | 1 866 mm |
Výška | 1 490 mm |
Rozvor | 2 675 mm |
Objem nádrže | 53 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 414 kg |