Test Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid e‐CVT AWD‐i (2022)


Jedna z největších automobilka světa – Toyota – vstupuje do velmi populárního segmentu malých SUV s novým vozem. Japonská automobilka posílá do boje o přízeň zákazníků toužících po malém crossoveru model Yaris Cross. Nová Toyota s délkou 4 180 mm, šířkou 1 765 mm a výškou 1 560 mm patří mezi menší vozy segmentu, čímž je mi osobně sympatická.
Již na první pohled Yaris Cross zaujme zajímavým designem, který je celkem dost odlišný od toho, který má klasický Yaris. Toyota Yaris Cross je ostatně svébytným modelem, nikoliv pouze zvednutým Yarisem. Oba vozy ale stojí na stejné platformě TNGA ve verzi GA-B. Líbivé tvary doplňují též velmi povedené barvy – mezi mé favority patří červená, která je na testovaném voze, či zlatá. Ozvláštnit vzhled Yarisu Cross je navíc ještě možné černou střechou a zrcátky či vrcholnými výbavami Adventure a GR SPORT.
O pohon nové Toyoty se stará benzínový 1,5litrový tříválec. V čistě benzínové variantě má tento agregát výkon 125 koní a tento výkon je hnán výhradně na přední kola. Neelektrifikovanou verzi je možné mít s šestistupňovým manuálem i automatickou převodovkou Multidrive S. Hybridní provedení má též tříválec, který je doplněn jedním či dvěma elektromotory. Yaris Cross je tak jeden z mála zástupců své třídy, který má pohon všech kol. Zajišťuje ho právě druhý přídavný elektromotor u zadní nápravy. Ať už má Yaris Cross Hybrid jen jeden elektromotor, nebo rovnou dva, tak je systémový výkon vozu 116 koní a motory spolupracují s automatickou převodovkou e-CVT.
Já mám pod kapotou testovaného vozu tu nejzajímavější verzi – hybrid s pohonem všech kol. Paradoxně se ale jedná i o tu nejpomalejší variantu – zrychlení z 0 na 100 km/hod zabere mému Yarisu 11,8 sekundy. Na druhou stranu se jedná o jediný Yaris Cross v nabídce, který má zadní víceprvkové zavěšení místo torzní příčky.
K fungování hybridního pohonu v Yarisu Cross nelze mít absolutně žádné výhrady. Toyota má s hybridy obrovské zkušenosti a její hybridní systém patří k těm absolutně nejlepším. Přechod mezi elektrickým a kombinovaným režimem je plynulý a bez cukání. Auto se navíc vždy chová logicky – když očekáváte, že pojede na elektřinu, tak na ní jede. Překvapením pro mě pak bylo, že Yaris Cross motor klidně vypne i ve vyšších rychlostech mimo město.
I když 116 koní nezní jako mnoho, tak to naprosto stačí. Ve městě je díky elektřině Yaris Cross až nečekaně rychlý a mimo město je pak jeho dynamika dostatečná. K hybridnímu systému mám jen jednu malinkatou výhradu – tím, že je pod kapotou malý tříválec, tak když se motor vytočí do vyšších otáček, ozve se ten typický zvuk pro tříválce, který já příliš nemám rád.
Co se spotřeby týče, tak já testování končil s průměrnou spotřebou 5,6 l na 100 km. Čistě po městě ale není problém jezdit i za 4 litry. Nejvyšší spotřebu pak má Yaris Cross logicky na dálnici. Pochválit musím jizdní vlastnosti. Yaris Cross perfektně zatáčí a ochotně reaguje na povely volantem. Podvozek je tužší, ale od kol nepronikají do interiéru žádné nepříjemné rány. A problém Toyotě nedělají ani vyšší rychlosti.
Interiér má mnoho společných prvků s klasickým Yarisem (či i jinými současnými vozy japonské automobilky). Oproti zmíněnému hatchbacku má crossover ovšem odlišnou kapličku přístrojů, která kombinuje analogové ručičky a displej.
Jak už to dnes bývá, dominantou interiéru je displej s multimediálním systémem. Zajímavé ovšem je, že Toyota nabízí pro Yaris Cross dva absolutně odlišné systémy. Menší 7 a 8palcové displeje mají starší systém Toyota Touch 2, který je pomalejší, méně moderní a Apple CarPlay/Android Auto funguje pouze po kabelu. Tento starší systém snadno poznáte podle toho, že má fyzická tlačítka kolem displeje (jak si můžete prohlédnout ve fotogalerii, jelikož testovaný vůz byl vybaven právě tímto starším systémem). Moderní systém Toyota Smart Connect, který je určen pro vyšší výbavy, má 9palcovou obrazovku, modernější a rychlejší prostředí, je kontinuálně připojen k internetu a nabízí bezdrátové Apple CarPlay/Android Auto.
Samozřejmostí je bohatá komfortní výbava. V Yarisu Cross můžete mít například dobře svítící Bi‐LED přední světlomety, head‐up displej, vyhřívaný volant, bezklíčové odemykání a startování, parkovací kameru, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, inteligentní adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go či asistent pro udržení v jízdním pruhu. Jak už jsem zmínil v úvodu, Yaris Cross patří mezi menší crossovery, takže nikoho asi nepřekvapí, že na zadních sedačkách je méně prostoru. Naopak vpředu je místa ale překvapivě dost. Zavazadlový prostor pak má objem 397 litrů v případě, že se jedná o vůz s pohonem předních kol a 320 litrů v případě vozu s pohonem všech kol. Zpracování interiéru je skvělé a ergonomie ovládání bezchybná (Yaris Cross má stále samostatný panel pro ovládání klimatizace). Snad jen použité plasty by mohly být lepší.
Toyota Yaris Cross má krásný design, skvělé hybridní ústrojí, slušné jízdní vlastnosti, pěkný interiér a bohatou výbavu. Překousnout je potřeba pouze omezený prostor na zadních sedačkách a zvuk tříválce. Co se ceny týče, tak benzínová verze startuje na 465 000 Kč a hybridní provedení na 555 000 Kč. Kompletní ceník si pak můžete prostudovat zde.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 490 ccm |
Max. systémový výkon | 85 kW |
Max. točivý moment spalovacího motoru | 120 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | 4,7 až 5,1 |
Výkony | |
Max. rychlost | 170 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11,8 s |
Převodovka | |
e-CVT | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 180 mm |
Šířka | 1 765 mm |
Výška | 1 550 mm |
Rozvor | 2 560 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 320 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 260 až 1 360 kg |