Test Škoda Fabia 1.0 TSI DSG (2022)
Škoda začala v loňském roce prodávat novou generaci Fabie, která je pro českou automobilku velmi důležitá. Pojďme se proto společně podívat na to, jak se čtvrtá generace Škody Fabia povedla. Jeden poměrně výrazný handicap má novinka bez ohledu na svoje schopnosti – nejnovější generace přišla o populární variantu kombi.
Začněme u vnějšího designu. Zepředu vás pravděpodobně jako první upoutají nové světlomety, které jsou už v základu vybaveny LED technologií. Lépe vybavené vozy se pak pyšní dokonce Bi-LED světlomety, jejichž podobu si můžete prohlédnout na fotkách testovaného vozu. Zajímavou technickou novinkou, které si rovněž můžete všimnout při pohledu zpředu, jsou aktivní žaluzie chladiče, jenž zlepšují aerodynamiku a tudíž i spotřebu.
Při pohledu z profilu vás zcela jistě upoutá pěkný detail za předním kolem v podobě prolisu karoserie, který připomíná českou vlajku. Zezadu pak nová Fabia připomíná Enyaq, který se sepral v pračce, protože s elektrickým modelem má Fabia velmi podobné zadní světlomety, jenž jsou poprvé u tohoto modelu rozděleny – část se nachází v blatnících a část v pátých dveřích. A je to také poprvé, co má klasická Fabia přes 4 metry – konkrétně nová generace narostla do délky o 11 cm na téměř 4,11 m.
Osobně hodnotím vnější design nové Fabie jako skutečně velmi povedený! Obzvláště se mi čtvrtá Fabia líbí, když má oranžovou barvu Phoenix a ideálně i černá kola a střechu. Pro ty, kteří mají rádi dynamický vzhled, pak automobilky přichystala variantu Monte Carlo, která tak trochu i vynahrazuje chybějící variantu RS. A ještě zmíním jednu zajímavost k exteriéru – většina kol z lehké slitiny, které jsou v nabídce, jsou částečně „překryta“ plastovými aero kryty, jenž mají snižovat emise a tedy spotřebu. Ale pokud se vám tyto kryty nelíbí, tak je lze z kol jednoduše sundat.
O pohon nové Fabie se stará čtveřice benzínových motorů. Naftovou, ale i elektrickou variantu byste v ceníku hledali marně. Základ nabídky tvoří atmosférický tříválec 1.0 MPI s 59 kW, který spolupracuje s pětistupňovou převodovkou. Další možností je tříválec 1.0 TSI o výkonu 70 či 81 kW. Slabší varianta tohoto TSI má vždy manuální pětikvalt. Silnější verze naopak disponuje šestistupňovým manuálem či sedmistupňovým DSG. Vrcholem nabídky je čtyřválec 1.5 TSI, který má 110 kW a automat DSG.
Já jsem si na test od škodovky vzal silnější verzi litrového TSI. Zkoušený exemplář tak disponuje výkonem 81 kW a točivým momentem 200 Nm. Tento výkon ve voze s převodovkou DSG dostačuje na zrychlení z 0 na 100 km/hod za 9,6 sekundy a maximální rychlost 205 km/hod. Fabia s nejsilnějším litrovým motorem jezdí velmi příjemně – osobně si myslím, že se jedná o nejideálnější motorizaci. Silnější tříválec se také chlubí kultivovaným projevem (slabší verze je kvůli absenci dvouhmotového setrvačníku o něco hlučnější) a špičkovou spoluprácí se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Pokud ale máte zkušenost s jiným vozem vybaveným převodovkou DSG, tak vás chod této skříně v nové Fabii může lehce překvapit. Pro automatické převodovky DSG je totiž typické, že řadí opravdu rychle. Ve Fabii ovšem převodovka DSG řadí vcelku rozvážně, ale na druhou stranu logicky, spolehlivě a bez cukání.
Co se podvozku týče, tak Fabia bez problému zvládne rychlejší průjezdy zatáčkami, vysoké rychlosti na dálnici i rozmlácené okresky. Pochválit musím i přesné řízení, které je ale trochu přeposilované. Problém jsem neměl ani s účinností či dávkováním brzd (mírně kontroverzním faktem je, že zadní kotoučové brzdy jsou za příplatek). Ocenit musím také to, že Fabia působí neuvěřitelně dospěle. Není to žádný malý hatchback na popojíždění ve městě, ale auto, jehož jízdní projev je velmi kultivovaný a umožňuje komfortní cestování i na delší vzdálenosti (velmi vyspělé jízdní vlastnosti Fabia nabízí zejména díky platformě MQB A0).
Zatímco exteriér prošel spíše evoluční změnou, tak interiér nové Fabie je zcela jistě revoluční, protože s předchozí generací nemá společného vlastně nic. Nový vnitřek působí mnohem luxusnějším dojmem a vzhledově je podobný interiéru v modelu Scala. Oproti němu ale dostala Fabia několik hravých detailů – jako třeba horizontální linku napříč palubní deskou, kulaté výdechy klimatizace či nápis Fabia na lesklých bocích kapličky přístrojů.
Již zmíněné větší rozměry vozu se podepisují také na prostornosti interiéru, ve kterém se velmi pohodlně usadí nejen řidič a jeho spolujezdec, ale (na danou kategorii) i další dva cestující na zadních sedačkách (mimochodem, zadní cestující mají svoje výdechy klimatizace). Objem zavazadlového prostoru se pak oproti předchůdci zvětšil o 50 l na 380 l a může být vybaven velmi praktickým síťovým programem automobilky.
Dnes už by to pochopitelně nešlo bez řady asistenčních systémů. Ve Fabii se zcela poprvé objevuje například automatické parkování, asistent jízdy v pruzích, rozpoznávání dopravních značek, asistent změny jízdního pruhu či asistent pro manévrování. Velkou novinkou pro Fabii je asistovaná jízda 2.0, která kombinuje adaptivní tempomat, asistenta jízdy v pruzích nebo rozpoznávání dopravních značek. Veškeré asistenční systémy jsou skutečně užitečné, jelikož fungují spolehlivě a předvídatelně!
Infotainment nové Fabie může mít displej s úhlopříčkou až 9,2″ a může být doplněn virtuální kokpitem s 10,25″ displejem. Potěšilo mě, že škodovka přepracovala ovládání virtuálního kokpitu, takže se nyní snadněji ovládá. Nejvyšší verzi systému s názvem Amundsen, kterou mám v testovaném voze, je možné ovládat i gesty nebo pomocí digitální asistentky Laury. Nechybí ani bezdrátové Apple CarPlay. A vynikající zprávou je, že bezdrátové zrcadlení telefonu ve Fabii funguje velmi spolehlivě, což ostatně platí o celém multimediálním systému. Zároveň je však nutné zmínit, že škodovka si za všechny tyto vychytávky nechá extra zaplatit. Nechybí ani Simply Clever řešení. Celkem jich má nová Fabia až 43 a 5 z nich je zcela nových. Mezi ty úplně nové patří třeba držák karet a tužek v odkládací schránce před řadicí pákou. Pochválit škodovku musím také za to, že ve Fabii nechala samostatný panel klimatizace, který umožňuje základní nastavení skrze fyzická tlačítka. Naopak mě zklamalo, že loketní opěrka nově už není nastavitelná.
Čtvrtá generace Škody Fabia patří opět na špičku svého segmentu. Pokud bych měl vyjmenovat vlastnosti, ve kterých došlo k největšímu posunu od předchozí generace, tak je to rozhodně vyspělost (či chcete-li dospělost) celého vozu (zejména jízdních vlastností), moderní interiér, špičková výbava a dobře fungující, moderní a vyspělé asistenční systémy. Základní cenovka nové Škody Fabia je 339 900 Kč. Za tyto peníze ovšem dostanete základní výbavu Ambition a litrové MPI s 59 kW. Testovaná motorizace 1.0 TSI 81 kW s převodovkou DSG, kterou (jak už jsem zmínil) považuji za ideální volbu, začíná na 419 900 Kč (opět výbava Ambition). Testovaný výbavový stupeň Style stojí 30 000 Kč navíc, ale ani to není finální cena, protože za řadu výbavových prvků, které v testu zmiňuji, se ještě připlácí.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 999 ccm |
Výkon | 81 kW |
Točivý moment | 200 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace |
5,5 – 6,0 |
Výkony | |
Max. rychlost | 205 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9,6 s |
Převodovka | |
automatická sedmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 108 mm |
Šířka | 1 780 mm |
Výška | 1 459 mm |
Rozvor | 2 552 mm |
Objem nádrže | 40 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 192 až 1 339 kg |