Test MINI Cooper S: Luxus a zábava ve stylovém balení

Třetí generace MINI byla představena v závěru roku 2013. Nelze se tak divit, že britská automobilka letos přichází s modernizací, která se zaměřuje na 3dveřové MINI, 5dveřové MINI a MINI Cabrio. Největší exteriérovou novinkou jsou nová příplatková přední a zadní LED světla. Obzvláště se povedla modernizace těch zadních, jejichž grafika nově připomíná anglickou vlajku, kterou najdeme i na několika dalších místech. Kromě toho MINI změnilo nabídku barev. Nový model si například nepořídíte v populární oranžové Volcanic a naopak novinkou je třeba nová lesklá černá Piano, ke které se vážou černé rámečky světlometů, zadních světel a masky chladiče. Jak už to tak bývá, přepracovaná byla i nabídka kol z lehké slitiny. Modernizované provedení se pyšní také novým logem automobilky.
Jak je z exteriérových změn patrné, o velký facelift se nejedná. Přesto došlo na technické novinky. A tím nemyslíme obligátní snížení spotřeby či drobné technické vylepšení motorů. Základní verze MINI One má totiž nový motor o objemu 1,5 litru. Nové jsou i automatické převodovky, které uvnitř poznáte podle nového voliče. Verze One, Cooper, Cooper S a Cooper D mohou být za příplatek vybaveny 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou. MINI Cooper SD je nyní standardně dodáváno s 8stupňovou převodovkou.
My jsme na test dostali 5dvéřový Cooper S. Pod kapotou tak máme dvoulitrový benzínový čtyřválec, který nám dává k dispozici 192 koní a 280 Nm. Výkon je hnán na přední kola skrze 7stupňovou automatickou převodovku, která pracuje bleskurychle a bez váhání. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 6,8 vteřin a maximální rychlost je 235 km/h. Motor v Cooperu S dokáže jet v klidu a tiše, ale ta pravá zábava začne, když pustíte sportovní režim a pořádně na to šlápnete.
Ve vteřině se ze stylového a luxusního vozítka stane skvělé řidičské načiní. Motor má neuvěřitelnou sílu a výfuk skvělý zvuk. Podvozek perfektně sedí a řízení je přesné, správně tuhé a reaguje okamžitě. V MINI cítíte propojení mezi vozem a vámi, což je dnes naprosto neovyklá věc, která dělá jízdu nepopsatelně zábavnou. Zatáčky dokázete vybírat s milimetrovou přesností. MINI Cooper S rozhodně patří mezi nejlépe jezdící předokolky. Auto se navíc už naučilo jezdit i kultivovaně, takže není problém s ním jet dlouhé cesty. Podvozek je stále docela tvrdý, ale není to nic hrozného. Verze Cooper S je tak ideální na denní ježdění i na blbnutí.
Interiér je až na pár detailů totožný s předchozím provedením. Největší na první pohled vititelnou novinkou je možnost mít svíticí anglickou vlajku na palubní desce před spolujezdcem. Znalci značky MINI si všimnou přepracovaného multimediálního systému, který lze nově ovládat i dotykem, upraveného palivoměru, nového loga na volantu, přestěhovaného tlačítka pro volbu jizdního režimu a plochy pro bezdrátové nabíjení telefonu v loketní opěrce. Že novinek není mnoho nevadí. Interiér MINI vypadal skvěle a stále to tak je. Je dokonale stylový, ale zároveň jsou všechny ovládácí prvky umístěné na správném místě a fungují podle očekávání. Nejlepší to samozřejmě není s praktičností, ale s tím tak nějak počítáte u MINI. Přední sedačky však nabízí překvapivě dostatek prostoru. Na těch zadních už je to o dost horší. I přesto, že máme 5dvéřovou verzi. Mimochodem, zadní pár dveří je vtipně malý.
Zůstala také vysoká úroveň zpracování a bohatá výbava. Můžete tak mít třeba adaptivní tempomat, čtení dopravních značek, head-up displej či parkovací kameru. Vylepšeny jsou přední LED světlomety, které nově mají funkci automatického selektivního tlumení pro dálková světla. Jakmile kamera vozu vpředu zaregistruje přijíždějící vozidlo, nebo vozidlo jedoucí vpředu, prostor okolo tohoto vozu je osvětlen pouze potkávacím světlem. Zbývající prostor je i nadále osvětlen dálkovým světlem. Zajímavou novinkou je pak MINI Find Mate, což jsou přívěsky s funkcí bezdrátového sledování, které mohou být připevněny k často používaným předmětům a cestovním potřebám, jako jsou tašky, kufry, klíčenky nebo batohy. Jejich umístění může být zobrazeno nejen na displeji ve voze, ale také v aplikaci MINI Connected na chytrém telefonu. MINI Find Mate tímto způsobem pomáhá zabránit zapomenutí nebo ztracení věcí.
Modernizace MINI nepřinesla žádné zásadní změny. Drobné novinky ovšem dělají auto zase o kousek lepší. Na MINI je přitom velmi složité najít chyby, pokud nezačnete hledat ty nesmyslné jako je praktičnost vozu. Testovaná verze Cooper S je v zásadě to nejideálnější, co si můžete koupit. Samozřejmě, že vrcholná verze JCW je ještě lepší, ale Cooper S je příjemný kompromis v zábavě za volantem a každodenní použitelnosti. Překvapit někoho může poměrně vysoká cena. Námi testovaný model začíná na zhruba 750 000 Kč a cena vybaveného auta je ještě o dost vyšší. Jenže bavíme se o luxusní stylovce. Za takové věci se prostě platí hodně.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 998 ccm |
Max. výkon | 141 kW |
Max. točivý moment | 280 Nm (overboost 300) |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6.7 |
Mimo město | 5.1-4.9 |
Kombinace | 5.7-5.6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 235 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6.8 s |
Převodovka | |
sedmistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 005 mm |
Šířka | 1 727 mm |
Výška | 1 425 mm |
Rozvor | 2 567 mm |
Objem nádrže | 44 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 270 kg |