Test Jaguar XF Sportbrake 25d AWD: Nejhezčí kombi na trhu

Model s názvem XF se u Jaguaru poprvé objevil v roce 2007. Tehdy anglická automobilka představila revoluční sedan. Jednalo se totiž o první model, který opustil tradiční vzhled. V současné době je na trhu již nové XF, které od června 2017 má také praktičtější model kombi. Tomu britská automobilka říká vznešeně Sportbrake. Kombík mělo už i předchozí XF, to ale vypadalo tak nějak divně. Oproti tomu nejnovější XF Sportbrake se opravdu povedlo. Těžko podle nás budete hledat hezčí kombi.
Vzhled ale není vše. Důležitá je i technika. Nejzajímavější 380koňová benzínová verze S je vyhrazena pouze pro sedan. Kombi se musí spokojit maximálně s 300koňovým dieselem. Pod kapotou našeho vozu je však skromnější naftový dvoulitr, který spolupracuje s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Naše jednotka nabízí 240 koní a a 500 Nm. Tento výkon zaručuje podle automobilky zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,7 vteřin a maximální rychlost 241 km/h.
Pocitově působí ale motor slabším dojmem. Nejlepší to není ani s jeho kultivovaností. Tohle auto si zkrátka říká o šestiválec, jehož spotřeba by nemusela být ani o moc vyšší než 9,7 l na 100 km, které jsme dosáhli se čtyřválcem. Pochvalu si ale zaslouží automatická převodovka a pohon všech kol. Naladění podvozku je někde mezi BMW řady 5 a Mercedesem třídy E. Jaguar na silnici působí jako obratná jachta. Nebojí se tedy zakroucené okresky a na delší cestě nabídne dobrý komfort. Řízení bohužel nemá téměř žádnou zpětnou vazbu.
Za nejhezčí na trhu bychom neoznačili pouze exteriér, ale také interiér vozu. Zpracováním je na tom německá konkurence lépe, ale na pohled rozhodně ne. Jaguar zapracoval na multimediálním systému, který je tak konečně použitelný. Klasické budíky už nehledejte ani zde. Místo nich je moderní displej, který umožňuje zobrazit budíky i mapu, která je ale poměrně skryta v nastavení a graficky není přiliš povedená. Naopak digitální budíky se nám velmi líbí. Na delší cestě rozhodně oceníte prostorný interiér, pohodlné sedačky a rozumné množství odkládacích prostor. Akorát řidič má celkem málo místa v oblasti kolen a též loketní opěrka není příliš komfortní. Zavazadlový prostor má solidních 565 litrů a skrývá se v něm mimo jiné i hrdlo pro dolití AdBlue, což není příliš šikovné.
Jaguar XF Sportbrake vás zaujme svým vzhledem. Tohle auto je prostě nádherné. K jeho majestátnosti se však mnohem více hodí šestiválec než námi testovaný čtyřválec, který navíc působí líně a má celkem vysokou spotřebu. Výhodou tohoto vozu také je, že ho nebude mít každý. A už vůbec se vám nestane, že by ho třeba měl i nějaký taxikář. Překousnout naopak budete muset horší zpracování interiéru na poměry prémiových značek a stále méně intuitivní multimediální systém. Nejlevněji pořídíte XF Sportbrake za 1 217 502 Kč, námi testovaná motorizace začíná na 1 578 808 Kč a šestiválec stojí 1 866 062 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 999 ccm |
Max. výkon | 177 kW |
Max. točivý moment | 500 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7.5 |
Mimo město | 4.8 |
Kombinace | 5.8 |
Výkony | |
Max. rychlost | 241 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6.7 s |
Převodovka | |
osmistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 955 mm |
Šířka | 1 987 mm |
Výška | 1 496 mm |
Rozvor | 2 960 mm |
Objem nádrže | 66 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 805 kg |