Test VW Golf Variant GTD DSG (2017): Perfektní, ale docela drahý

Historie Volkswagenu Golf se začala psát v roce 1974. V květnu tohoto roku německá automobilka ukázala poprvé svůj nejdůlěžitější model, který se stal náhradou Brouka. Ten však mimo Evropu zůstal ve výrobě ještě řadu let. V roce 1982 se pak poprvé objevila verze GTD. Právě tomuto sportovnímu provedení s naftovým motorem se dnes budeme věnovat. Volkswagen totiž v listopadu 2016 představil modernizované provedení Golfu. A faceliftem samozřejmě prošla i námi testovaná sportovní verze.
Na první pohled se zdá, že toho Volkswagen příliš nezměnil. Na voze najdete snad jen nové světlomety. Když ovšem postavíte starší a novější provedení vedle sebe, tak zjistíte, že drobných změn je více. Faceliftovaný Golf působí ve výsledku moderněji. Provedení GTD pak má patřičný sportovní vzhled, který na fotkách působí nedostatečně, ale ve skutečnosti nám vzhled vyhovuje. Je stylisticky uhlazený a vyvážený.
O pohon Golfu GTD se stará dvoulitrový naftový čtyřválec TDI nabízející 135 kW a 380 Nm. Vybrat si můžete mezi klasickým hatchbackem a praktičtějším provedení Variant, které jsme měli k dispozici my. Kromě toho si můžete zvolit převodovku. Buď můžete mít šestistupňový manuál, nebo sedmistupňové DSG. My jsme měli opět druhou variantu. Námi testovaná konfigurace zvládne sprint z nuly na sto za 7,8 vteřin a maximální rychlost je 230 km/hod.
Brzdou provozu s GTD tedy rozhodně nebudete. Výkon Golf ale velmi dobře maskuje. Dokud pořádně nesešlápnete plyn a nezapnete sportovní režim, tak se auto chová naprosto neutrálně. Jede vcelku pohodlně, tiše a neřekne si o příliš mnoho paliva. Jestliže ale zapnete sportovní režim, tak příplatkové adaptivní tlumiče, které se ještě před chvílí staraly o skvělý komfort, najednou výrazně ztuhnou a automatická převodovka začne motor pouštet mnohem více do otáček. Již po pár zatáčkách zjistíte, že GTD perfektní sedí. A to tak skvěle, že to až nemůžete pochopit. Naftový čtyřválec se sice ke sportovní jízdě příliš nehodí, ale síly má celkem dost. I když je to právě motor, který by si zasloužil drobné vylepšení. Pár koníků navíc by GTD určitě sneslo.
Jinak si ale na jízdní vlastnosti nelze téměř stěžovat. O fenomenálním podvozku jsme již mluvili. Kromě něho ale Golf GTD disponuje také přesným řízením a výkonnými brzdami. Dobrou práci odvádí i převodovka DSG. Jen je škoda, že vás Golf více nevtáhne do děje. Například skrze volant se toho příliš nedozvíte. Mírnou odtažitost mu ale rádi odpustíte, protože ta univerzálnost je opravdu obdivuhodná. A jestliže chcete sportovnější svezení, ale benzínové GTI nechcete z důvodu spotřeby, tak verze GTD se nemusíte obávat. Za týden jsme s Golfem Variant GTD najeli 671 kilometrů při průměrné spotřebě 6,7 litru na 100 kilometrů.
Interiér se od předchozího modelu posunul celkem výrazně. A to zejména dvěma novými displeji. Klasické budíky nahradil 12,3palcový virtuální kokpit a středový displej nově může mít až 9,2 palce. Obě obrazovky jsou samozřejmě za příplatek, ale za své peníze dostanete opravdu špičkové systémy. Nechybí například ani ovládání gesty a nebo online služby. Prostředí je velmi podobné tomu jako nalezneme ve Škodě Octavia, která ovšem v rámci modernizace nedostala virtuální kokpit. Jelikož se jedná o Volkswagen, tak je na skvělé úrovni zpracování, ergonomie a vlastně všechno. Interiér Golfu je postaven tak dobře, že v něm budete opravdu rádi.
Dostanete i řadu asistentů – uveďme třeba adaptivní tempomat, hlídání jizdního pruhu, hlídání mrtvého úhlu a nebo asistent dálkových světel. Ve voze samozřejmě nechybí ani systém start&stop, který byl velmi šikovně vylepšen. Spolupracuje totiž s radarem. Pozná tak moment, kdy se auto před vámi rozjede. Díky tomu může motor naskočit zpět ještě dříve než pustíte brzdu. Stěžovat si nelze ani na nedostatek prostoru. I když ve škodovce je ho o kousek více. Zavazadlový prostor má 605 litrů. Překvapilo nás, že víko kufru není elektrické. Hledat tlačítko pro otevření/zavření a kopat pod auto tedy budete marně.
Má Volkswagen Golf Variant GTD vůbec nějakou chybu? Pokud bychom hodnotili jen samotné auto, tak až na absolutní detaily mu nelze nic vytknout. Jenže pohled do ceníku bezchybné hodnocení trochu zkazí. Základní cena Golfu Variant GTD s převodovkou DSG je 797 900 Kč (bez automatu je cena o 60 000 Kč nižší). To je ještě snesitelné. Kámenem úrazu jsou příplatky. Cena testovaného exempláře se díky příplatkům vyšplhala téměř na 1,2 milionu korun. Vyhnout se příplatkové výbavě, kterou nepotřebujete, je tak podle nás ideální varianta. Jinak totiž dostanete opravdu povedené auto, na kterém se chyby hledají opravdu těžko.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 968 ccm |
Max. výkon | 135 kW |
Max. točivý moment | 380 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.7 |
Mimo město | 4.5 |
Kombinace | 5.0 |
Výkony | |
Max. rychlost | 230 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7.8 s |
Převodovka | |
sedmistupňový automat | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 575 mm |
Šířka | 1 799 mm |
Výška | 1 470 mm |
Rozvor | 2 631 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 492 kg |