Test MINI Coupe John Cooper Works (2012): Kapesní raketa

Když jsem si všiml, že má Auto ESA v nabídce MINI Coupe John Cooper Works (JCW), tak jsem měl hned jasno. Tohle auto musím vyzkoušet. Nepatřím totiž mezi skupinu lidí, kteří MINI považují za předraženého prcka. Naopak musím přiznat, že MINI je mi sympatické. Proto také jedno sám vlastním. I přesto se pokusím být k testovanému modelu objektivní.
Pojďme si nejdřív ujasnit s čím vlastně máme čest. Verze Coupe byla představena v roce 2011 a vyráběla se do roku 2015. Je to vlastně o trochu dražší hatchback s kšiltovkou. Netypická střecha ovšem tomuto modelu sebrala zadní sedadla, která sice ani v hatchbacku příliš mnoho prostoru nenabízí, ale na jízdu ve třech či čtyřech na pár kilometrů příjdou opravdu vhod. Pokud chcete v Coupe svézt třetího, tak musí jedině do kufru. Kam by se člověk opravdu vešel, jelikož Coupe disponuje větším zavazadlovým prostorem než klasická verze. Konkrétně má kufr 280 litrů.
Pod kapotu MINI Coupe jste si mohli vybrat buď benzínovou 1,6 a nebo naftový dvoulitr o výkonu 105 kW. Benzínový čtyřválec byl nabízen ve třech výkonnostních verzích – Cooper (90 kW), Cooper S (135 kW) a John Cooper Works (155 kW). Limitovanou edici John Cooper Works GP verze Coupe nedostala. Nejlevnější verze Coupe vyšla jako nová nejméně na 517 500 Kč. Nejdražší verze JCW naopak začínala na 785 000 Kč. Vybavené JCW ovšem přišlo na zhruba 950 tisíc korun. A nám se do rukou dostala právě ta nejvýkonnější verze.
Čímž nás také napadá – buď můžete mít zcela nové MINI One o výkonu 75 kW, jehož cena startuje na 475 800 Kč. A nebo za 419 000 Kč můžete mít nejnadupanější Coupe, které je vlastně stále aktuální, jelikož nedostalo nástupce. Jen se budete muset smířit s tím, že tohle auto už má za sebou necelých 90 tisíc kilometrů a 4 roky provozu. Jaký auto dostanete v případě, že se rozhodnete pro ojetinu? To se dozvíte v následujících řádcích.
Pod kapotou JCW se nachází 1,6litrový čtyřválec o výkonu 155 kW a točivém momentu 280 Nm. Výkon je hnán na přední kola skrze šestistupňový manuál. Zrychlení z nuly na sto je otázkou pouhých 6,5 vteřin a maximální rychlost je 240 km/hod. Motoru stačí standardní benzín. Potýkat se ovšem budete muset s trochu horší spolehlivostí a dražším servisem.
Jsem si ale naprosto jistý, že pokud chcete zábavné auto s netradičným vzhledem, tak mu všechny jeho chyby odpustíte. Proč? Jezdit s ním je totiž neuvěřitelná sranda. Stačí zmáčknout tlačítko SPORT a z MINI se stane kapesní raketa, která je rychlá v přímce a ještě rychlejší v zatáčce. Podvozek drží jako přilepený. Pokud se do toho opravdu opřete, tak začne vyvádět i výfuk, což vás pokaždé rozesměje. To vám garantuji! V řízení je tolik zpětné vazby, že by se každý ostrý hatch měl od MINI učit. Navíc i převodovka je přesná a spojka správně tuhá. Za volantem si najdete i ideální pozici v sedačkách Recaro. Velmi dobré jsou také brzdy. Prostě jezdit rychle tohle MINI umí a je to zábava.
Pokud ale pojedete zrovna v klidu, tak vás docela dost věcí začne štvát. Podvozek je totiž skutečně hodně tvrdý a spojka hodně tuhá, takže městská kolona je peklo pro vaší levou nohu. Tvrdý podvozek špatně snáší i pohledný interiér, který už sem tam zavrže. Nad 70 km/hod toho moc nevidíte dozadu, jelikož se zvedne křídlo, aby tenhle prcek nevzlétl. Dozadu všeobecně není moc vidět, alespoň že to křídlo je při parkování dole. Jen motor se dokáže uklidnit, stačí řadit dřív a je ticho. Problém je i s dlouhou cestou po dálnici – auto je hodně hlučné.
A tohle je největší rozdíl mezi druhou a třetí generací MINI. Starší generace je perfektní na rychlou jízdu, ale neumí se přepnout do klidového režimu. Nejnovější generace sice ztratila trochu motokárového pocitu, ale dokáže vás opravdu pohodlně dovézt i k moři. Nedovedu si totiž příliš představit, že s tímhle JCW bych měl dojet do Itálie. Novější MINI jsou zkrátka univerzálnější a o kousek luxusnější.
Jestliže ale chcete jen zábavné auto, tak budete 100% spokojeni. Mimochodem, je také zajímavé, jak moc jsou jinak ovládací prvky. Znám nejnovější MINI fakt dobře, ale u starší generace jsem musel často hledat. Třetí generace má ovládání více podobné s BMW. A málech bych zapomněl – s JCW Coupe budete jezdit za zhruba 9 litrů.
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Auto ESA. Vozy MINI, které má Auto ESA v nabídce, naleznete zde.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 598 ccm |
Max. výkon | 155 kW |
Max. točivý moment | 280 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 9.4 |
Mimo město | 5.8 |
Kombinace | 7.1 |
Výkony | |
Max. rychlost | 240 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6.5 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3 734 mm |
Šířka | 1 683 mm |
Výška | 1 384 mm |
Rozvor | 2 475 mm |
Objem zavazadelníku | 280 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 165 kg |