První jízda: Citroën C3 (2016)

České zastoupení Citroënu uvedlo na náš trh novou generaci C3. Ta se vzhledově inspiruje od divokého modelu C4 Cactus. U nové C3, která je pro francouzskou automobilku velmi důležitá, si ovšem Citroën nedovolil až tolik divoký design. Naživo nová C3 vypadá skutečně dobře. Není německy nudná, ale na druhou stranu nepůsobí jako z jiné planety. Snad akorát ochranné prvky Airbump mohou být pro někoho příliš. Naštěstí ale lze zvolit výbavu, ve které nejsou standardem. Výbavy jsou k dispozici tři: LIVE, FEEL a SHINE.
Příjemným překvapením rozhodně je, že i nejnižší výbavový stupeň LIVE má v základu tempomat, systém pro varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a nebo rozpoznávání dopravních značek omezující rychlost. To jsou věci, za které se připlací i u některých prémiových značek. Stoprocentní radost ze základní výbavy ovšem kazí fakt, že v základu není rádio a klimatizace. Jinak je ale základní výbava opravdu překvapivě bohatá. Dále totiž obsahuje například šest airbagů, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a nebo elektricky ovládaná okna předních dveří. I když Citroën nechce být nejlevnější, tak cenu minimálně u slabších motorizací nastavil velmi nízko. S motorem 1.2 PureTech s 50 kW a výbavou LIVE může být C3 vaše za 234 900 Kč.
Prostřední stupeň FEEL, který stojí o dvacet tisíc korun více, nabízí například i elektricky vyhřívaná a ovládaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizaci, LED diody pro denní svícení a nebo rádio. Nejvyšší výbava SHINE pak obsahuje mimo jiné zadní okna v elektrice, dešťový i světelný senzor, multimediální systém se 7palcovou obrazovkou, automatickou klimatizaci, zadní parkovací senzory a nebo třeba kožený volant. Dostanete ovšem také Airbump. Specialitou pro tuto výbavu je pak ConnectedCam, což je kamera sledující dění před vozidlem. Záběry či fotky z této kamery lze následně pomocí aplikace v mobilním telefonu nahrávat na sociální sítě. Kamera je ovšem přínosná i v případě nehody. Za tuto vychytávku si připlatíte u nejvyšší výbavy 7 000 korun. Nejslabší motorizaci pořídíte ve výbavě SHINE za 299 900 Kč.
Zhruba 30 minut jsme v centru Prahy testovali exemplář v nejvyšší výbavě SHINE, který poháněl atmosférický benzínový tříválec o objemu 1,2 litru. Ten nabízí v našem případě 60 kW a 118 Nm. V nabídce je ještě slabší verze, která má 50 kW a 106 Nm. Rozdíl v ceně? 10 000 korun. Později do nabídky automobilka přidá i přeplňovaný benzínový motor, který nabídne 110 koní a šestistupňový automat. Atmosférické jednotky spoléhají na pětistupňový manuál. Pod kapotu C3 si je možné pořídit i dieselový čtyřválec o objemu 1,6 litru. A to ve dvou verzích – 55 kW a 73 kW. I naftový motor disponuje pětistupňovým manuálem.
Námi testovaná varianta slibuje zrychlení na stovku za 14,9 vteřin, což je relativně dlouhá doba. Městský provoz, ve kterém se auto bude pohybovat nejvíce, motor ale zvládne bez jakéhokoliv problému. Jelikož se jedná o atmosférický motor, tak pro větší akceleraci je nutné motor točit do vyšších otáček. To jsme ale nechtěli příliš dělat. Auto mělo v době testovací jízdy na tachometru zhruba 40 kilometrů. Během první jízdy nás na C3 nejvíce zaujal vnitřní prostor a komfort. Kočičí hlavy v centru zvládá nová C3 s absolutním přehledem. Takový komfort jsme rozhodně od tak malého auta nečekali.
Interiér vozu je podobně jako exteriér inspirován „kaktusem“, ale opět se C3 drží více při zemi. V nové C3 tak jsou k dispozici například klasické budíky. Někomu ale může vadit, že téměř veškeré nastavení se musí dělat pomocí multimediálního systému, takže to nelze dělat po paměti. Alespoň, že nastavení hlasitosti má otočný ovladač. Vnitřek působí hodnotným a bytelným dojmem. Snad jen plast na dveřích by mohl být hezčí. Vzhledem k mnoha plusům lze ale toto s klidem přehlédnout. Nový Citroën C3 je prostě docela povedené auto, se kterým by francouzská automobilka mohla mít úspěch.