Test Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 k 4×4 DSG L&K: Jak jezdí nejvýkonnější a nejluxusnější škodovka?
Na podzim jsme testovali Škodu Superb s nejsilnějším dieselem 2.0 TDI o výkonu 140 kW a točivém momentu 400 Nm (test zde). Jednalo se o exemplář v opravdu bohaté výbavě. Liftback se nám líbil, ostatně test dostal nadpis „Prémiové značky by se měly bát!“, který mluví za vše. Jediné, co nám vadilo, byla manuální převodovka.
Nyní se nám do rukou dostal další Superb – tentokrát ve verzi Combi v nejvyšší výbavě Laurin & Klement a s nejsilnějším motorem vůbec. S benzínovým dvoulitrem TSI, který nabízí 206 kW a 350 Nm. S tímto motorem umí Superb zrychlit na stovku za 5,8 vteřin, což z něj dělá nejrychlejší škodovka v nabídce. A zrychlení pokračuje velmi svižným tempem až do rychlosti 250 km/hod, kdy zrychlování zastaví omezovač. A aby těch zkratek nebylo málo, tak máme verzi s DSG a 4×4 – tedy šestipstupňový automat a pohon všech kol. Doslova český sen.
Jelikož jsme zde Superb už jednou měli, tak nebudeme rozebírat věci, které jsou stejné, ale pouze ty, které jsou odlišné. Začněme rovnou u toho nejzajímavějšího – u motoru. Již z předchozího odstavce je vám asi jasné, že je auto pekelně rychlé. Ano, skutečně je. Téměř se vám až nechce uvěřit, že sedíte ve škodovce, jelikož auto jede naprosto famózně. Není sice tolik dravé jako RS 230, ale síly má opravdu dostatek. Jediný problém motoru je, že se jedná o poměrně malý motor, takže nedostanete zátah od volnoběhu, který je typický pro velkoobjemové benzínové motory. Zprvu se vám tedy může zdát, že se jedná o „normální“ Superb se slabým benzínovým motorem. Až když opravdu sešlápnete plyn, tak zjistíte, jak moc síly tento agregát má.
Pokud si chcete vyzkoušet maximální akceleraci od 0 km/hod, tak je Superb vybaven launch controlem, se kterým Superb doslova vystřelí. Díky pohonu 4×4 se po ostrém rozjedu nedočkáte prokluzu předních kol, ale civilizovaného zátahu. Zvuk motoru je samozřejmě umírněnější než u RS 230, ale to je správně. Jedná se o rychlý luxusní kombík, nikoliv o sportovní náčiní.
A jak je to se spotřebou? No, jak se říká, když máte opici, tak musíte mít na banány. Pokud si tedy koupíte Superb Combi 2.0 TSI 280 k 4×4 DSG L&K za minimálně 1 127 900 Kč, tak vás spotřeba minimálně 10 litrů na sto kilometrů trápit nemůže. A jestli ano, tak to není auto pro vás a kupte si diesel. My jsme měli štěstí, že v době testování měla jedna pumpařská síť akci na 100 oktanový benzín, který díky tomu stál stejně jako Natural 95. Do tohoto Superbu byste totiž měli tankovat minimálně Natural 98.
Pojďme se od motoru přesunout k podvozku. Ten je sice stejný jako u již testovaného dieselové verze, ale zde si musí podvozek poradit s větší porcí výkonu. Takže jak funguje? Adaptivní podvozek, který disponuje režimy Normal, Comfort, Sport a Invidual, funguje i v 280koňovém Superbu skvěle. Auto dokáže dobře podržet na okreskách, takže s ním můžete jet opravdu rychle. Problém je v tom, že vás to příliš nebude bavit. Tento Superb je stavěný spíše na rychlé dálniční přesuny než na okreskové závodění, které sice zvládá bravůrně, ale zcela neutrálně. Není to prostě žádná zábava, ale to nelze považovat za chybu, jelikož Superb k tomuto není určený. Pokud přepnete ze sportu na comfort, tak se z kombíku stane téměř plovoucí loď, kterou rozhodí pouze kanál či výmol. Ostatní menší nerovnosti zvládá ukázkově.
Pro nás důležitou funkcí tohoto Superbu je adaptivní tempomat. Ten jsme si sice vyzkoušeli již v minulém Superbu, ale v tom byl manuál, takže ho nešlo využít na 100%. Jak jsme si ale již řekli, tak nyní máme Superb s automatem, takže si pojďme tempomat vyzkoušet. V rychlosti si ještě zopakujme, jak adaptivní tempomat funguje, kdyby to náhodou někdo nevěděl. Adaptivní tempomat kromě toho, že dokáže udržet nastavenou rychlost také brzdí a zpět zrychluje, když je to potřeba, což pozná podle kamery vpředu.
Jak to funguje v praxi? Nejvíce využitelné je to na dálnici, kde si nastavíte rychlost, kterou chcete jet a vzdálenost, jakou má auto udržovat od auta jedoucího před vámi, když jede pomaleji než vy máte nastaveno. Když tohle uděláte, tak prakticky nemusíte nic dělat. Jizdní pruhy vám totiž hlídá další asistent, takže téměř stačí jen držet volant a dávat pozor, zda není před vámi například zúžení, se kterým si adaptivní tempomat neporadí. Pokud jedete na dálnici v pravém pruhu, tak dává tempomat dokonce pozor, abyste pod jeho řízením nikoho nepodjeli.
Druhou situací, kdy se adaptivní tempomat ve spojení s automatem hodí, je kolona. Nastavíte si rychlost například na 40 km/hod (více není příliš praktické, jelikož když se před vámi náhle uvolní místo, tak začne auto příliš rychle zrychlovat) a nemusíte neustále brzdit a přidávat plyn. Auto dokáže zcela samo zastavit a pokud se auto před vámi rozjede do pár vteřin po zastavení, tak se Superb i sám rozjede. Pokud stojíte déle, tak je potřeba „drknout“ do páčky tempomatu, aby se auto opět rozjelo.
Na závěr si řekněme, jak se žije uvnitř. Čeká vás prostorný interiér, který je perfektně zpracovaný. Až na pár míst všude uvidíte kvalitní materiály. Výbava byla podobná té, kterou jsme měli v již testovaném liftbacku. Ten sice byl ve výbavě Style, ale ta nabízí prakticky vše (samozřejmě za příplatek), co nejvyšší výbava Laurin & Klement. Jiné jsou snad pouze jen budíky, které se nám přiliš nelíbili a hnědé sedačky, které vypadají na fotkách hrozně a v reálu jsou na pohled naprosto fantastické. Naopak nám přišlo, že jsou o malý kousek méně pohodlné. A ano, na několika místech jsou navíc také nápisy Laurin & Klement, které najdeme i venku. Bohužel se nám také potvrdilo, že bi-xenonová světla svítí hůře než bychom čekali, takže se nejednalo o chybu minulého auta, ale svítí prostě méně standardně. To je však snad jediná výhrada, kterou k Superbu máme. Neříkáme, že si máte koupit nejsilnější motor a nejvyšší výbavu, která je božská, ale celkově funguje Superb skvěle. Pouze bychom ho nechtěli v základní výbavě, o čemž jsme se však také více rozepsali již v minulé recenzi. Jo a málem bychom zapomněli – kufr je naprosto gigantický.
Za fotky děkujeme Tomas Devera Photo!
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 984 ccm |
Max. výkon | 206 kW |
Max. točivý moment | 350 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 9.0 |
Mimo město | 6.2 |
Kombinace | 7.2 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 5.8 s |
Převodovka | |
šestistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 856 mm |
Šířka | 1 864 mm |
Výška | 1 477 mm |
Rozvor | 2 841 mm |
Objem zavazadelníku | 660 l |
Provozní hmotnost | 1 635 kg |