6NRC6: Drama až do poslední chvíle!

Rally de Geofreus – závod který si našel své pevné místo v kalendáři NRC se v okolí jihomoravských vinic odjel již potřetí. Harmonogram doznal jen kosmetických změn oproti loňskému ročníku a tak již před startem bylo jasné, že na všech šedesát sedm přihlášených jezdců čekají velice rychlé a náročné šotolinové tratě rozdělené do 24 rychlostních zkoušek o celkové délce 211 km.
Jeden z nových úseku zařadil pořadatel Štěpán Dočkal již na úvod. Když se shakedown přesunul na sedmikilometrový test Chirdonhead. Ten opanoval Honza Brablec s továrním Citroenem DS3 WRC. Následovaný Poly WRC Oťase Plojhara a Tomáše Buriánka. Příjemným překvapením byl pátý čas Jakuba Rožnovjáka s MINI WRC. Bezhlavě se do shakedownu pustil Martin Zemánek, který však neukočíroval své Polo WRC a po lehkém výletu mimo tratě poškodil zavěšení.
Již úvodní rychlostní zkouška napověděla, že to bude velké drama až do konce! Nejrychlejší čas zajel Plojhar, kterému identickým časem sekundoval Honza Brablec. Pilot týmu Monster Rtaft se však pořádně zapotil ,,Zažili jsme velkou krizi. Kopl nás břeh a jen o chloupek jsme se vyhnuli stromu. Ufff“ utíral si ve stopce čelo Brablec. Třetím časem překvapil Karel Sojka. Vlajku továrních Fordu držel nejvýše lídr šampionátu Michal Šimek na osmém místě. Průběh druhé zkoušky si ani v tom nejhorším snu nepředstavoval tým MH Racing. Jakub Hanzelka opět odstoupil na problémy s elektronikou, druhá i20 WRC v rukách Ondry Gabrhelíka skončila ve stromu a výčet havárii završila trojce Vařeka, Ondra a Valenta. Havárii se nevyhnula ani jednička týmu Monster RTAFT Citroen WRC Jakub Šimek.
Druhá sekce se nesla ve stejném duchu. O vedení se přetahovali Brablec s Plojharem. Třetí příčku držel stále Sojka a pořadím vzhůru začal stoupat aktuálně pátý Dočkal. Druhá sekce však zamíchala pořadím. Brutální tempo nasadil Brablec, vyhrál všechny tři vložky a s komfortním náskokem 40 vteřin se usadil na čele. Na druhém průjezdu zkouškou New Bobs udělal chybu Plojhar, když při katování ztratil jeho vůz přilnavost a převrátil se na střechu. Diváci ho zpět na trať tahali téměř minut. To dalo šanci dalším vlčákům v poli. LopraisEnergy Team stihl opravit poškozené Polo WRC Martina Zemánka který konstantními časy a pozornou jízdou poskočil ze sedmého na čtvrté místo. Pátý byl skvěle jedoucí Kamil Váňa s Fordem Fiestou R5 . Za pozornost stojí i druhý nejrychlejší čas Rudy Šterby na šesté zkoušce.
Časem úplně z jiné planety vstoupil do sedmé rychlostky Plojhar. Deklasoval konkurenci o 16 vteřin a vrátil se zpět na bednu. Před druhou servisní zastávkou už byl před Dočkalem na druhé příčce, s minutovým mankem na vedení. Závěrečná sekce první etapy nabídla to největší drama. Nejprve Štěrba sejmul pořadatele, Dočkal trefil ceduli a poškodil diferenciál a poté Zemánek předvedl kolo střešní kombinaci.
Na poslední zkoušce, krátce před cílem vypověděl službu motor DS3 WRC Honzy Brablce a to znamenalo jediné – odstoupení z prvního místa. Do čela se tak po první etapě dostal Plojhar následovaný Dočkalem, Sojkou a Masarykem. Pátý byl vedoucí muž NRC2 Váňa, šestý Blažek následovaný Buriánkem a Lubošem Laholou. Desítku uzavírali debutant v továrním Fordu Fiesta RS WRC Lukáš Kolář a Martin Zemánek.
V druhé etapě se o slovo přihlásil Karel Sojka. Vyhrál hned úvodní test Prospect Ridge a naznačil, že nebude chtít hrát druhé housle. Do čela se po 15 RZ dostal opět Dočkal na rozdíl dvou vteřinek před Plojharem. Třetí Sojka stáhl svou ztrátu na dvacet sekund. Snad životní závod jel Láďa Masaryk, který konstantními časy vedl ,,zbytek světa“ s téměř minutovým mankem. Sám pilot však spokojen příliš nebyl ,,Celá sekce byla dost nervózní, na první dnešní se nám i přes malé chybičky podařilo zajet dobrý čas, na dvojce jsme byli kousek před cílem venku ale i tak z toho byl krásný pátý čas. Teď na té poslední jsme se přetočili, ale auto je v pohodě. Musíme to zklidnit. Máme komfortní náskok na čtvrtém místě a bylo by hloupé o něj přijít nějakou školáckou chybou.“ Komentoval své počínání v servisu Masaryk.
Na osmnáctce Plojhar opět chyboval. Udělal hodiny a Sojka se vítězstvím v rz dotáhl na rozdíl vteřiny. První trojka tak byla namačkána v desíti vteřinách a schylovalo se k velkému finále. Následoval krátký test Shepherds Shield, Sojka byl z této trojce nejrychlejší a poprvé v závodě se posunul na druhé místo. Jako další byl na programu šestikilometrový Falstone. Dočkal se již před startem rzty nechal slyšet, že počítá sedmi vteřinou ztrátou. A měl pravdu, Sojka byl opět nejrychlejší, v tandemu s Plojharem odskočili Dočkalovi o sedm vteřin. Najednou byl rozdíl mezi první trojicí čtyři vteřiny. O velké drama se postaral i Láďa Masaryk když neudržel nervy na uzdě a svůj Citroen poslal mimo trať. Svou čtvrtou příčku si však udržel před dotírajícím Kamilem Váňou.
13,7 km čistokrevné šotoliny v úzkém lesním porostu. Silnice na jedno auto po které mají problém projet traktory – dámy a pánové, tohle je Power Stage! Trénink na Power Stage nejlépe zvládl Honza Brablec, který až neuvěřitelnou stíhací jízdou v druhé etapě figuroval v TOP 10. Z vedoucí trojce na tom byl nejlépe Štěpán Dočkal s Plojharem v zádech. Sojka se tedy před posledním servisem opět propadl na třetí místo.
Do cíle zbývá 25 km a vše zůstává otevřené. První je Dočkal, druhý o 4,94s Plojhar, třetí Sojka se ztrátou 11,38s. Všichni tři jsou připraveni bojovat. Sojka vítězí na RZ 22 a stahuje Dočkala na devět vteřin. Plojhar ztratil téměř pět. Rozdíl mezi první trojicí je menší než 10 vteřin! To je drama… Předposlední rzta, jako první jede Plojhar a zajíždí čas 3:52,18. Ve stopce však moc spokojený není ,,Pocitově to byla lepší jízda jak v prvním průjezdu. Čas je však horší, uvidíme…“ Na startu stojí Štěpán Dočkal .. startuje a již na první mezičas přijíždí se ztrátou čtyř vteřin. V cíli to je vteřin šest. Odstavuje svou DS3 WRC za stopkou a čeká na čas Sojky. Sojka se přiřítí do cíle s časem 3:50,75. ,,Drama“ prohlásí Dočkal a usedá zpět do auta mířící na poslední vložku soutěže. Rozhodne posledních 14 kilometrů. První Dočkal, druhý Plojhar o 2,95 vteřiny. Třetí Sojka devět tisícin za Plojharem. Tohle tu ještě nebylo! Ani ti největší odborníci si netroufají tvrdit, kdo vyhraje. Může se stát cokoliv… havárie, technické problémy či jezdecká chyba? Tuhle otázku rozklíčujeme během pár chvil. Plojhar startuje opět jako první, zajíždí čistou jízdu ,,O body jsme se nepokoušeli. Doufám, že se týmu konečně odvděčíme za tuto příležitost a tuto soutěž vyhrajeme.“ Komentuje Plojhar Power Stage a utíká k výsledkové tabuli.
Na trati je Dočkal, oba splity mu svítí zeleně. Jen desítky metrů mu zbývají do cíle. Plojhar už ví ,že nevyhraje.. Dočkal je rychlejší o necelé dvě vteřiny. Oddechl si, bude nejhůře druhý. Vše teď visí na Sojkovi. Ustojí tlak, vyhraje Power Stage a zvítězí? Mezičasy tomu napovídají – je rychlejší o tři vteřiny. Do stopky přijíždí s šesti vteřinovým náskokem. Sojka je nejrychlejší na trati, začínají oslavy. Následuje přejezd do Brna na slavnostní vyhlášení. Sojka přejíždí rampu jako první a bere pohár pro vítěze. Zklamaný Dočkal druhý, Plojhar třetí..
Vše se zdá být uzavřeno, nicméně za rampou čekají techničtí komisaři a okamžitě berou první tři auta na rozebírku. Polo WRC i Citroen DS3 WRC Štepána Dočkala prochází bez problému. U Sojkova vozu je však rušno, komisaři diskutují nad motorovou části vozu a volají ředitelství. Nervozita by se dala krájet.. ředitelství zasedá a vydává verdikt.. ,,Sojka je diskvalifikován“ ozývá se z úst hlavního pořadatele NRC Dana Šimka a pokračuje ,,Vítězství bere Štěpán Dočkal. Druhé místo obsadil Oťas Plojhar, které na stupních vítězů doplní Láďa Masaryk. Fantastické čtvrté místo obsadil Kamil Váňa. Na pátém místě končí po velké stíhací jízdě Honza Brablec. Miníka na šest příčce dovezl Petr Blažek následovaný sedmým Karlem Schanbegrem a osmým Lubošem Laholou. Devátý dojel nejrychlejší Fiesta WRC ve službách Lukáše Koláře a desítku uzavírá Jarko Tessanen. Na Power Stage urval tři body Honza Brablec, dva domácí Štěpán Dočkal a bodík navíc patří Plojharovi.“
,,Takovou zápletku by nevymyslel ani Andersen."
NRC2
Již před startem byl jasným favoritem na vítězství Kamil Váňa. Otazník visel nad výkonem Ondry Mattese z PKM, jenž s šotolinou není příliš kamarád. Už od úvodních metrů potvrzoval papírové předpoklady Váňa a před první zastávkou v servise se usadil na čele. 10 vteřin za ním jel Lukáš Sedláček také s Fiestou R5 a o další devět zpět byl Petr Marčík s DS3 R5 od Citroenu. Ondra Mattes okupoval sedmou příčku se ztrátou téměř tříčtvrtce minuty.
Druhá sekce probíhala ve stejném duchu. Váňa opět vyhrál všechny tři erzety. Mattes zatáhnul a posunul se na čtvrté místo, i když dle svých slov spokojený vůbec nebyl. Záda mu kryl týmový kolega Jirka Zelík s Fabii R5, který v servise uznal kvality soupeřů ,,Kamil nepřekvapuje a s přehledem vede ale borci z RTAFT předvádí vážně pěkný sport. My jedeme bez problému, děláme jen běžný servis. Uvidíme, co nás potká v další sekci.“
První průjezd testem Lord Arch kompletně opanoval tým Monster RTAFT. Osmičku proletěl nejrychleji Jirka Zelík. Na devítce posekal japonské sekvoje Marek Ulík a skončil na střeše. První etapa již žádné drama nenabídla. Váňa svou dominanci potvrdil absolutně nejrychlejším časem na 12 RZ a vyhříval se na první příčce s bezmála minutovým náskokem na zbytek startovního pole. Jako druhý etapu uzavřel Petr Marčík následovaný Jirkou Zelíkem a Lukášem Sedláčkem. Životní závod jel Marek Ulík na páté příčce. Šestý byl Míra Krejčí a až na sedmé místo spadl Ondra Mattes který obdržel pětiminutovou penalizaci.
Druhá etapa toho již moc nenabídla. O vzrušení se postaral Jirka Zelík na 14RZ když svou nepozorností začal brzdit před letmým cílem a přišel o třetí příčku. To samé se Jirkovi povedlo i na 17 RZ a i v tomto případě ho to stálo jednu pozici, když se před něj dostal Marek Ulík s Fiestou R5. Již na další rztě však Jirka zajel druhý čas a vrátil se zpět na čtvrté místo, které až do cíle nepustil. ,,Ok více to nešlo. Chtěli jsme druhý nebo třetí flek ale vlastníma chybami jsme se připravili o lepší výsledek. Nic to však nemění na tom, že Kamil letěl neskutečně a po zásluze vyhrál. Kluci z RTAFTU tentokrát jeli taky velmi rychle a po zásluze stoupají na bednu. Díky pořadatelům za perfektně připravený závod.“ Komentoval své počínání po poslední rztě Zelík.
Vítězství tak po zásluze bere Kamil Váňa který vyhrál většinu zkoušek i ve druhé etapě a zbytku pole ujel o více jak dvě a půl minuty. Třešničkou na dortu je skvělé čtvrté místo absolutně když za sebou nechal několik vozů WRC. ,,Jsem v cíli a to je nejdůležitější. Z Fiony jsem celý víkend mačkal, co to šlo“ líčí své pocity Váňa a pokračuje ,,Jsem maximálně spokojený, šotolina nám sedí a tady se to jen potvrdilo. Doufám, že při nás bude stát štěstí i ve zbytku sezony.“
K velkému boji se schylovalo mezi Petrem Marčíkem a Lukášem Sedláčkem. Do druhé etapy vyrážel Sedláček 50 vteřinovým mankem na svého týmového kolegu s Citroenem. Marčík nestačil a ze svého náskoku každou rzetou ztrácel, až to před závěrečnou zkouškou bylo rozdíl pouze dvě vteřiny. Na třinácti kilometrovém Noikeru byl Marčík rychlejší o sedm tisíc a to znamenalo, že udržel druhou příčku. Sedláček tak mohl jen litovat chyby v první etapě ,,Jsme celkem spokojení, v první etapě jsme ztratili téměř minutu výletem mimo trať a to nás stálo druhé místo. Dnes jsme zažili také krušné chvíle. V omezovači jsme vyletěli mimo trať a jen tak tak jsme se vyhnuli veškerému porostu. Díky bohu, že se autu nic nestalo a mohli jsme dojet až tady.“ Hodnotil Rally de Geofreus Lukáš Sedláček.
Za čtveřicí Váňa, Marčík, Sedláček, Zelík dojel Marek Ulík, šesté místo bere Míra Krejčí. Sedmé Martin Provil a osmý dojel Martin Bořuta. Více posádek cíl bohužel nespatřilo.
NRC3
Málo kdo by si vsadil, že s dvojkolkou vyhraje někdo jiný než Kristian Jacko. Stím se však nehodlal smířit Dalibor Rafaj a René Dohnal. Právě René vyhrál první vložku, nicméně již na druhé zkoušce nastoupil Kristian Jacko. Ten vyhrál další tři a před pátou rzetou vedl o osm vteřin. Skvěle jedoucí Renda Dohnal vyhrál pátý test, na kterého jen 13 tisícin ztratil Rafaj. První trojka byla natěsnána v desíti vteřinách a jela si svůj závod.
Zbytku startovního pole vévodil čtvrtý Tomáš Víta s více jak minutovou ztrátou. Juniory vedl Tomáš Brčko s komfortním půl minutovým náskokem před Milanem Jakvidem a Michalem Salačem. Dohnal vítězstvím na osmé a deváté zkoušce stáhl Jacka na vteřinu, na střídačku Jacko vyhrál desítku a jedenáctku bral opět pilot MH Racingu Dohnal. Třetí Rafaj nebyl schopen akceptovat tempo vedoucí dvojce a ztrácel dvacet pět vteřin. Poslední zkoušku první etapy však nezvládl Dohnal, vyletěl mimo trať a ztratil téměř dvě minuty ,,Vyletěl jsem mimo trať, zastavil se o křoví, z kterého se nešlo dostat. Když už se to konečně podařilo tak jsem se nemohl dostat zpátky na silnici. Ztratil jsem tam strašný hektar.. jsem zklamaný, nemám ani chuť dále pokračovat.“ Komentoval svou chybu Dohnal
První etapu tak vyhrál Kristian Jacko. O dvacet vteřin zpět byl Dalibor Rajaf s Fabii R2 a třetí Dohnal. Čtvrtý Víta už ztrácel téměř tři a půl minuty. Pátý byl Ježek, šestý Mareš . Na sedmém místě se vyhříval vedoucí junior Tomáš Brčko. Osmý byl Alda Malčík, kterému sekundoval Milan Jakvid. Poslední muž ve startovní poli byl Michal Salač.
Druhá etapa již žádné velké drama nenabídla, Jacko si v pohodě dojel pro vítězství. Druhý Dalibor Rafaj ztratil dvacet vteřin a třetí Renda Dohnal téměř dvě minuty. Čtvrté místo si odváží Michal Mareš a na pátém končí Tomáš Víta. Alda Mančík obsadil sedmou příčku následovány dvěma juniory Milanem Jakvidem a Michalem Salačem. Tomáš Brčko neudržel nervy na uzdě a svůj Opel AdamR2 zahodil na předposlední rychlostní zkoušce.
NRC Open
Od začátku byl na čele Radek Teplý s krásným a nesmírně výkonným Porsche 911 SC, který také v závodě zvítězil. Lancii Delta HF 4WD vodil celý závod na druhém místě Martin Zbořil. Na bednu vystoupal i David Žurman, kterému k lepšímu výsledku chyběl větší výkon jeho VW Golfu GTi ,,Rally de Geofreus pro nás byla zkouška ohněm. Přes všechny peripetie s nastavením jsme dojeli na hezkém třetím místě, takže spokojenost panuje. Bohužel nám chybí větší výkon. Na Lancie a Porsche nemáme stroj. Každopádně to byl perfektní víkend, který jsme si nesmírně užili.“ Komentoval svou účast lídr tabulky třídy OPEN.
Čtvrtý dojel Petr Navrátil s Lancii Delta HF Integrale.
Závěrem bych Vám všem jezdcům a lidem co se podílí na organizaci Napa RBR Cupu chtěl popřát příjemný vstup do nového roku. Mnoho úspěchů jak na trati tak v osobním životě a věřím, že se ve zdraví sejdeme opět u dalšího závodu NRC, kterým bude V. Kouba Rally v termínu 7. – 12.1.2016