Test Škoda Octavia RS 2.0 TFSI (2009): Stále umí zaujmout!
![](https://www.griptv.cz/wp-content/uploads/2015/11/DSC_0125.jpg)
Půjčit si Škodu Octavii RS druhé generace nezní jako nějaký fantastický nápad. Když jsme ale přišli do Auto ESA, kde pro nás byla připravená, hned nás zaujala. Barvou. U Octavie to již není žlutá jako v době Fabie RS první generace, která připomínala služební vozy Českého Telecomu. Tahle žlutá je opravdu zářivá a v záplavě ostatní „německé šedi“ působí jak pěst na oko. A to u RS chcete.
Při koupi Octavie RS máte na výběr stříbrnou barvu, která se sice jistě dobře udržuje, ale zajímavost RS úplně zabije, černou barvu, která se zase špatně udržuje a stále nedá Octavii vyniknout. Pak je možná modrá metalíza Race, která ve své době vypadala skvěle. A stále vypadá, ale jelikož se modrá Race uvolnila pro všechny Octavie, není už originální. Některé barvy by prostě měly zůstat jen pro RS. Jako třeba žlutá. Právě ta vypadá na RS prostě nejlíp! Pak je samozřejmě možnost červené, která také nevypadá vůbec špatně.
Zapůjčenou jsem měl Octavii RS s motorem 2.0 TFSI, která měla na tachometru lehce přes 140 tisíc kilometrů. Rok výroby 2009, tedy po faceliftu. Modernizace se mi u normálních verzí Octavií nelíbí, u RS mi ale přijde, že vzhledu pomohla. Přední světla stále vypadají zvláštně, ve spojení s předním nárazníkem s kulatými mlhovkami a páskem LED diod to dohromady vypadá dobře. Interiér je mnohem lepší než u starší verze, tam je facelift nejvíc znát. Výbava u auta byla téměř maximální, natáčecí xenony svítily skvěle, automatické stěrače fungovaly výborně, audio systém byl úchvatný, DSG řadila rychle, ale celokožené sedačky celkem klouzaly a střešní okno je sice příjemné v tom, že prosvětlí jinak tmavý interiér, ale pokud ho otevřete, přebije hluk větru zvuk motoru. A to je vážně škoda.
Motor má „jen“ 147 kW. Není to žádná závratná porce výkonu. Ale naprosto dostačuje i na sportovnější svezení na okreskách. Podvozek auto dobře drží a je překvapivě pohodlný. Motor má nečekaně dobrý zvuk, který se obejde bez reproduktoru v interiéru jako u současné generace, zrychlení také dokáže překvapit a potrápit pneumatiky i na trojku. U Octavií se tento motor považuje za nejlepší volbu i co se týče spolehlivosti a životnosti. Vždy je to ale něco za něco. V tomto případě je to spotřeba. Nebudu si vymýšlet spotřeby okolo 7 litrů. Budete jezdit za 13 a jízda vás bude hodně bavit. Nebo za 9 a pojedete s rodinkou na výlet. O městě raději nebudu mluvit. Tento motor ve spojení s DSG má zajímavou vlastnost. Buď jede piánko na popojíždění po městě, nebo jede na své maximum. Dostat se mezi tyto dva světy chce hodně praxe s ovládáním plynu a ideálně s převodovkou v manuálním režimu, kdy můžete řadit pádly pod volantem.
6 let stará Octavia RS TFSI mi přijde stále jako dobré auto. Testované auto bylo ve výbavě, ve které vám ani dnes nebude vůbec nic chybět. Dovolím si tvrdit, že si s RS lze užít i sportovní jízdu. Pokud vás děsí spotřeba, která je ale vykoupená spolehlivostí a skvělým charakterem motoru, máte na výběr ještě TDI se 125 kW. A mít možnost výběru je přece fajn, každý si najde to svoje. Zatímco ale u benzinové verze se dá opravdu mluvit o sportovnosti, u dieselové je RS spíše jen označení sportovněji vypadající výbavy se silným dieselem.
Srovnání TFSI vs TDI |
RS 2.0 TFSI |
RS 2.0 TDI DPF |
max. výkon (kW/ot.min.) |
147 / 5100-6000 |
125/4200 |
max. toč. moment (Nm./ot.min.) |
280/1800-5000 |
350/1800 |
max. rychlost (km/h) |
240 |
225 |
zrychlení 0-100 km/h (s) |
7,3 |
8,5 |
provozní hmotnost (kg) |
1400-1470 |
1430-1500 |
kombinovaná spotřeba (l/100km) |
7,8 |
5,7 |
Na závěr si dovolím ještě malé porovnání této generace Octavie s třetí generací. U druhé generace cítíte, jak je auto bytelnější, lépe udělané a těžší (což je i pravda). O tom svědčí i to, že zatímco u Octavie třetí generace vypnete motor a po 10 minutách je vám zima, u druhé generace vypnete motor, otevřete dveře, jdete do kufru, vrátíte se zpět, zavřete a ještě máte v autě půl hodiny teplo.
Pokud se smíříte s okoukaným vzhledem, je Octavia RS druhé generace po faceliftu stále skvělá koupě. Za 285 000 Kč získáte zábavné auto, které je stejně praktické jako ostatní Octavie. Bát se není třeba ani nájezdu 140 tisíc kilometrů či spolehlivosti. Octavie RS s tímto nájezdem vydrží ještě pořádnou porci kilometrů. A i když už se tato Octavie RS nevyrábí, tak minimálně v Česku budete středem pozornosti a najdou se i lidé, kteří si budou myslet, že je nová. Tak dobře v laických očích RS vypadá.
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Auto ESA. Stránku s nabídkou testované Octavie RS naleznete zde.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1984 ccm |
Max. výkon | 147 kW při 5100 ot./min |
Max. točivý moment | 280 N.m při 1800 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 10,9 |
Mimo město | 6,0 |
Kombinace | 7,8 |
Výkony | |
Max. rychlost | 240 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7,3 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4578 mm |
Šířka | 1769 mm |
Výška | 1447 mm |
Rozvor | 2577 mm |
Objem zavazadelníku | 560/1350 l |
Provozní hmotnost | 1400 kg |
Autor článku a fotek: Tomáš Devera