Test Nissan GT-R -> Do omezovače a ještě dál !
Bylo by špatné, kdybychom se Godzille nevěnovali. Přeci jen je to jedno z nejlepších aut vůbec a to nepřeháním. Ono musí být skvělé, vždyť je nástupcem slavného Nissanu Skyline, které dominuje skvělým základem pro závodění, tak i šílené úpravy. Nissan GT-R jde v jeho šlépějích.
Přijíždím na místo, kde si GTerko mám vyzvednout. První místo kam mířím, když auto vidím je přední část auta. Chci se podívat, co má pod kapotou. VR38DETT -> název motoru, který má Nissan pod kapotou má 550 koní, oproti nejnovějšímu s 600 koňmi. I když je postaven výhradně pro GT-R, tak ho najdeme i v jiných autech. Nissan Juke R, koncept Infinity Q50 nebo v závodním konceptu Renault RS.01. To musí být opravdu luxusní motor, protože stále se vylepšuje, i když základ motoru zůstává. Japonci nemají ve zvyku měnit věci, které fungují. Raději pilují to staré. Myslím, že je čas na jízdu.
Po usednutí do Nissanu GT-R na vás kouká nádherná palubní deska, která už sama o sobě říká, že každý kilometr v tomto autě má své kouzlo. Svým designem připomíná tu ze Skyline. Palubní počítač je plně zpřístupněn, takže můžete hezky koukat na všemožné detaily, co se konkrétně děje ve vašem motoru, kolik Bar. fouká turbo apod. Zvuk je celkem na první pohled skromný a pomalu se v pátečním hustém provozu vleču k dálnici. Ještě chvilku pokračuji za kolonou a když nic nejede, převodovka podřadí s takovou vervou, že se bojíte, aby se auto neroztrhlo.
Takový pocit máte, než si zvyknete. Tohle auto, jak už jsem výše psal je Japonské. Japonci jsou blázni do všeho, na čem pracují. Motorky, auta, elektronika… Vůbec všechno možné. Vše má svou tradici a důvod. Je až zarážející s jakým detailem je vše vypilováno. Hlavně na řízení, rozložení váhy, přenosu síly apod. Kvůli GT-R si z Japonců dělají srandu, protože třeba jeden z posměšků je na dokonalý podvozek. Říká se, že Japonci poslední tlumiče tak vypilovali, že počítají i s váhou dálniční známky na čelním skle. Auto má dokonale rozloženou váhu. Šestiválec s dvěma turby vpředu, převodovku vzadu. To vše závodně nastavené + systém AWD, který při funkci Launch control vůbec neprotočí kola. Ve zpomaleném záběru působí při Launch kontrol Audi R8 V10 jako dragster. Ohromný rozdíl mezi hravým Quattrem a neskutečně přesným pohonem AWD od Nissanu.
Motor vpředu, převodovka vzadu způsobuje krásný mechanický ráz procházející celým autem. Šasi nemá sebemenší problém se zvládáním výkonu. Auto na silnici drží, dokud vy neuděláte chybu. Opravdu funguje na hranici limitu, jak má a snaží se vás nepřekvapit, ale vždy se zachovat nejlíp, jak může. OK, už jsem si pěkně zvyknul, hodíme vše do závodního režimu a uvidíme, co auto dokáže. Škoda jen, že nemám autentické video. Pedál na podlaze a nad 6000 otáček přichází nejvyšší krouťák. Konsternován tím, jak se doplňuje zvuk motoru a blow – off ventilů jen hledím před sebe. Přezdívka Godzilla je více než výstižná. Možná by se tak měl opravdu jmenovat.
Jsem zvyklý na to, že na dálnici se vás každý snaží předjet, ale u GT-R to tak není. Všichni kolem něj malinko zpomalí a prohlíží si ho. Vypadá opravdu dobře. Brutální, ale ne vulgární design říká, že je rychlé a dravé. Design ho nedělá ničím horším ani lepším. Padne mu jak na míru šitý oblek. Dominující čtveřice světel a výfukových koncovek na zádi jen celý pocit upevní. Sakra, tohle je snad jedno z nejlepších aut všech dob a v bazaru stojí míň než prestižnější auta, kterým naseká prdel. A co víc ? Má 4 místa, kufr a dokonce splňuje ULEV standardy Kalifornského institutu na auta s nízkými emisemi. To je jak kdyby Jeptiška byla pornoherečka… a přesto působí tak nevinně.
Tohle auto má gule, jak Rocco Siffredi. Má šmrnc, styl a je prostě nejrychlejší a když se zhorší podmínky, tak teprve poznáte, že čím horší to venku je, tím víc vás auto podrží. Sice v nejostřejším režimu je šílené, ale změní se na to i podvozek. Když si vzpomenu na sebevražedné supersporty, jako Ferrari 599GTO, je to příjemná změna. Tohle dělá totiž z Nissanu nejen skvělý sporťák, ale hlavně auto na každý den. Hezky do prácičky a na nákup a pro děti do školky…
Už nevím kam až ho mám chválit, nízká váha, supermoderní motor, který vydrží dvakrát víc, než se zdá… Na youtube snad najdete milion možných úprav pro Nissan GT-R a když v Rusku upravený Nissan zmizel Veyronu, nestačil jsem se divit. Japonci jsou divný. Nissan GT-R je taky divný, ale to jen proto, že je prostě divný od takovýho auta, co má necelých 600 koní čekat takové věci, jako je pěkný design, 4 místa, kufr a úžasný pohon AWD. Opravdový auto snů. Má vše ! Dřív jsem říkal, že moje auto snů by bylo Ferrari F430 nebo Testarossa, ale tohle je moderní a vychází ze starých, osvědčených tradic kvalitního produktu, co něco vydrží.
Přijíždím zpět, to auto je prostě luxusní a těžko se mi z něj vylejzá ven. Ne že by to nešlo, ale prostě se mi nechce. Je tam silné souznění mezi pilotem a strojem. Sakra, já ho chci. V bazarech si nevede až tak špatně, sice nekupujete za ty peníze nové auto, ale třeba první generaci, ale to je auto na každý den, do práce, do krámu, prostě je úžasný. Hlavně to je auto na každý den, protože z něj nebudete chtít vylízt. Budete v něm bydlet. U supersportu začne venku pršet a tak si řeknete, že nikam nepojedete, ale Nissana vytáhnete a klidně celého zašpiníte, protože chcete vědět, co udělá skvělý pohon AWD na mokré silnci. Japonci jsou tak pošahaný, že auto dodávají s pneumatikami, které jsou nafoukané dusíkem. To aby ohřátá guma nezvětšila objem vzduchu uvnitř a vy měli za každých podmínek dokonalý tlak v gumách. Jenom Japončíci zapomněli, na váš tlak, který bude v GT-R vždy na pokraji infarktu, ale těsně předtím, než se vám zastaví srdce, tak mechanický ráz při přeřazení vás vrátí mezi živé… Je to prostě Godzilla !
Petr Horáček – GripStig