Test Hummer H3 -> Nejmenší z největších
Na tenhle test jsem se vlastně vůbec netěšil. Několikrát jsem se na GripTV zmínil, že kromě Hummeru H1 neuznávám moc model H2 a už vůbec H3. Přijdou mi jak popelnice na kolečkách a H3 jsem dokonce přirovnal k tomu, že pokud je Hummer armádní vozidlo, tak model H3 je jak Justin Bieber, který chce dostat modrou knížku za plochý nohy. Nakonec mi bylo slíbeno, že když už nic, tak se aspoň dostanu na offroad dráhu, kde mu můžu dát do těla. Takže proč ne ?
Po příjezdu na parkoviště, kde se mám s majitelem sejít se objevuje černý Hummer H3. Z něj vyskakuje menší nácek se zlatým mobilem na krku. Jelikož si hnedka neodplivl jakmile vystoupil, tak mi přijde jako sympaťák. Na první pohled typický majitel autobazaru. Ale třeba mne můj dojem jenom klame, správný majitel autobazaru by měl víc zlata na sobě… Ne počkat, pod tou klíčenkou se zlatým mobilem má ještě zlatý řetěz, takže dobrý. Pokecal jsem tedy s pobledlým Rytmusovým bratrem o tom, jaké auto je a celkově jsem si ho prohlídl.
Pod kapotou je starý řadový pětiválec známý jako Vortec, známý taky jako starý motor, který je akorát prošpikovaný novou elektronikou. Na obrovského a těžkopádného Hummera mi přijde 220 koní jako nepovedený vtip. Na to navazuje převodovka, která je podle očekávání v automatu, ale má jenom 4 rychlosti. Manuál byl pětirychlostní. To kdyby jste nevěděli co zařadit. Když přijde řeč na spotřebu, majitel se jen směje a ukazuje na samolepku s nápisem LPG. Ze šoku mi málem upad… Kdo si koupí auto, které vychází z armádního vozidla s tak hrozným motorem, tak hroznou spotřebou a ještě jezdí na plyn ?
Když už jsem jel 120 km, tak už jsem se aspoň chtěl svézt. Naštěstí jsme se s majitelem domluvili, že bomba na plyn bude pro dnešek v autě jenom jako nevkusná dekorace a já pojedu na ušlechtilé palivo – benzín. Po nasednutí musím konstatovat, že sedím v autě které působí docela luxusně a i když je nejmenší z rodiny Hummer, tak je velmi prostorné a pohodlné. Příjemná změna po modelu H1, kde spolujezdci sedí tak daleko od sebe, že každý je v jiném časovém pásmu. Po nastartování je ticho po pěšině. Auto se na asfaltu rozjíždí celkem pěkně a převodovka neřadí až nějak drasticky, ale má jen 4 rychlosti, takže si někdy říkám když už je motor v otáčkách, jestli nezapomněla řadit.
Jedu směr offroad a šinu si to celkem slušně. Na rovince je Hummer H3 jako kterékoliv auto, ale v zatáčce, to je jak řídit krabici na pružině. Hrozně se naklání. I když vím, že se Hummer snaží být jak pohodlný, tak aby jeho podvozek fungoval v terénu, ale tohle je prostě moc. Naklání se dost. Přitom nedržím s ním žádnou pilu, možná s ním jedu ještě pomaleji než s obyčejným autem. Kašlu na to a jedu s H3 jako by bylo obyčejné auto. V pár zatáčkách si málem ušpiním trenky, ale nic se nestane. Díky tomu možná i zmlknul Rytmusův bratranec vedle mne a už nekecá o tom, že to s tím LPG není až tak hrozné. Nezapomeňte děti ! Brát drogy je špatné, ale jezdit na plyn. No kde to jsme ? Hurá konečně dojíždíme na offroad.
Offroadová dráha je prázdná, akorát se na ni pohybuje pár chlapečků s kuličkovkama v maskáčích. Přes voliče pohonu a uzávěrek nastavuji auto na bláto a stoupající terén. S autem se dostáváme do míst, kam bych se odvážil jen s pravou armádní H1. Gumy máme celoroční ofrouďácký, takže uvidíme. Musím říci, že Hummer H3 příjemně překvapil. Nahoru, dolů, nahoru, dolů… Bláto, sucho, voda. Si představte, že to vším projelo a když jsem dávkoval plyn opravdu jemně, tak ani neprotočilo kola. Na tak mizerný výkon slušné. Pohon 4×4 odvádí skvělou práci, žádné neplodné sliby, ale armádní geny. Je až zarážející, že Hummer H3 bere jako svého konkurenta třeba BMW X3. Přitom u Bavoráku nemůže být ani řeč o nějakém terénu. To je jen vysoký auto s velkou spotřebou. Zlatý časy, kdy to největší, co jste mohli potkat byl kombík. Teď to je samý SUV a holčičky s brýlemi na čele, co neznají silniční pravidla. Nevím komu si dala, s kým chrápeš nebo pro koho makáš. Kup si kolo, ty krávo nebo choď pěšky ! Na nic jiného se tyhle blbky nezmůžou. Vůbec celou generaci SUV nechápu.
Hummer H3 sice má být v segmentu SUV, ale jako správný mentální dítě má svoji zvláštní školu. Tedy tereňák co něco vyjede, ale přitom to není obyčejný tuctový offroad a tváří se jako SUV. Díky takovým věcem jako dvě vrtule na chladiči nebo chlazení střešního zateplení v létě apod., z něj dělá auto, které je připraveno do pouště, ale zároveň se tváří tak nevinně. Celkově řečeno Hummer H3 má dobrou myšlenku, ale s lepším podvozkem, motorem a převodovkou bych ho bral, ale zase stojí to všechno za auto, které není zase až tak nejlepší ? Osobně bych do něj nešel, ale projet se v něm a uznat ho ? Kdykoliv.
Petr Horáček – GripStig