Grip Stig: Co kdyby vás rodiče zapomněli v hračkářství ?
Nijak lépe to nedokážu specifikovat než jak je nadpis výše. Ale nešlo by o hračkářství v pravém slova smyslu. Představte si, že byste byli třeba v OBI po zavíračce. Co byste tam dělali ? Opuštěný obchod, všude sekačky, traktůrky, motorový pily… Osobně s kamarádem jsem nad tím často přemýšlel a oba jsme se shodli na tom, že bychom si dali nějaký časový limit, postavili nějaký šílený monstrum z traktůrku a uprostřed obchoďáku bychom si dali obrovský fight mezi regály. Ráno by byl obchod zbouraný. Zní to šíleně, ale nic co by se v Japonsku v televizi nechytlo. Takašiho hrad 2.
Moje myšlenka ale spočívá i v něčem jiném. Co kdyby vám dali obrovský tým mechaniků a expertů ze světa aut a k tomu vám dali vybavení ze všech tuningových obchodů. Jednoduše mne napadlo, jestli lze postavit auto jenom z tuningového vybavení. Dalo by se tak postavit úplně nový auto. Něco, co se dá říct celou dobu leželo před námi. Různé součástky, díly a poskládat od každého auta něco a třeba vznikne supersport za pár peněz, možná supersport za miliony, ale nestojí se snad opravdu nad tím zamyslet ?
Něco můžem použít z tohodle auta, něco z támhletoho. Wau a než se rozkoukáte, třeba by něco opravdu vzniklo a třeba taky ne, ale vždyť těch součástek a tuningových dílů je tolik, že můžeme kombinovat i nejrůznější technologie a vlastně každý by možná mohl mít svoje originální auto.Pokud se má budoucnost automobilů vyvíjet, je to právě tohle, na co by se mohli výrobci zaměřit. V budoucnosti se lidé nebudou omezovat možná na to, jaký chtějí kombík nebo roadster. Lidé si svá auta budou moci nastavit jako mobil. Klasické dveře, nebo otevírací nahoru. To by se mohlo líbit Volkswagenu. Ten by kromě společných masek mohl dát autům jedno jméno a prodávat to jako auto do města, tak dodávku. Představa to postavit na jednom šasi je nereálná. Aspoň zatím.
Ale lepší bude se zamyslet nad tím, co můžeme postavit z těch tuningových dílů na okruh. Je spousta supersportů, které jsou postaveny na tuning shopech. Nicméně všechny cenově dostupné jsou tvořeny také nějakým šasi, které vychází z původního auta, které je převzaté, aby výrobce ušetřil. Rozhodně by stálo za to převzít šasi z něčeho levného. Nicméně, aby to bylo vskutku originální, tak bych použil vlastní šasi. Sice mne hned napadají tuningáři, kteří mají na svém autě snad cokoliv co se dá koupit na pumpě. Ale doufám vyjimečně v zázrak a v to, že kdyby si lidi mohli postavit auto podle sebe, bylo by důstojnější než Fábie, ale ne křiklavější než Lamborghini Murciélago.
Nicméně nebojím se, že by budoucnost aut nebyla o tom, že si můžeme definovat detaily svých aut. A tím nemyslím nesmyslné nároky u značek jako Ferrari, kde chtěl nějaký sultán kombík z Ferrari 550 Maranelo. Nebo zákazník v Rolls-Royce, aby světla, která svítí jako hvězdy na obloze na stropním čalounění svítila jako tehdy, když se před 40 lety narodil. Tyto extravagantní úlety jsou možné, ale také je těžce zaplatíte. Mne třeba zaujaly francouzké a japonské vozy, kde si můžete vybrat samolepky na auto, stahovací střechu, různé motivy a polepy na palubní desku, hlavici řadící páky apod.
Jedná ce o Citroen C1, Toyotu Aygo či Peugeot 107. I když jsou to levná auta a prakticky to je jedno totožné auto, tak nabízejí celkem dost a za pár kaček. Aspoň co se těhle možností týče. Přijde mi, že tyhle tři auta jsou pionýry v tomhle odvětví. Aspoň pro začátek. Co když chci tohle na svoje Audi ? Musím si zaplatit službu Audi Exclusive. A jak se to jmenuje Exclusive, je to drahý, to mi věřte. Je to vlastně hrozná sranda, že vám někdo za tohle naúčtuje takovou pálku. Kdybych měl takovouhle moc, resp. finance na to udělat takový výzkum, že bych mohl ze všech tuningových dílů na světě postavit co mne napadne. Připadal bych si jak dítě v hračkářství po zavíračce a můžu si hrát s čím chci. Až toho jednou třeba dosáhnu, konečně budu v ráji. Zvu vás na návštěvu.
Petr Horáček