Dva nelítostné tábory automat vs. manuál
Jedni preferují tři pedály, druzí jen dva. Jedni si užívají klasické řadící páky, druzí využívají voliče převodovky. Jedni používají pádla pro sjezd řeky Sázavy, druzí je mají pořád pod volantem… Z venku stejné auto, uvnitř zcela jiný svět. Aspoň pro mne a pro každé takové auto, do kterého jsem nasedl jak v automatu, tak v manuálu. Proč je najednou takový poprask kolem automatů ?
Dřív se říkalo o lidech, co mají automat, že neumějí řadit. Tento fakt vzniknul v Americe, kde i starý Dodge, co má 3 rychlosti, tak měl automat. A bylo jedno jestli má nejslabší motor, nebo ten nejlepší. Automatická převodovka byla v éře Mustangů, Camar a Chargerů takový symbol Ameriky, jako hamburger. Říká se, že pokud nechcete, aby vám auto v Americe ukradli, máte si ho pořídit s manuálem. Jenže všem posměváčkům ztvrdne výraz v tváři, když zjistí něco o kvalitě tehdejších převodovek. Třeba vozy Jeep nebo legendární žluté hranaté taxíky v New Yorku a spousta dalších. Všechny spojuje nezničitelnost převodovek. Některé automaty byly spolehlivějších než manuály. Zkuste udělat podobnou analýzu dnes.
Mezi tím v Evropě – Důvod k volbě automatu byl dříve jasný. Máš velký luxusní auto. Třeba Mercedes – Benz S –klasse. Máš ke všemu prodlouženou verzi. Jsi podnikatel a budeš se vozit vzadu. Řídí tvůj řidič. Nechceš aby zápasil s manuálem, aby se mu náhodou nestalo, když si budeš vychutnávat láhev Armand de Brignac, že mu to chcípne při rozjezdu, nebo že bude opotřebovaná spojka a uslyšíš, že řazení jde přes zuby apod. Prostě jakákoliv věc, kterou řidič Olcitu bere jako know-how svojí značky. Ok, hodíme tam Pepovi automat a pak každé přeřazení i rozjezd bude fajn. Zvýší se pohodlí a zvedne se spotřeba. Důvod se zdá být jasný, jenže…
Ve Formuli 1 nebyl důvod volit automatizovanou převodovku. Jenže žalostný stav rukou od řazení, kdy pilot sáhl milionkrát na řadící páku (třeba i přes 3000 přeřazení za závod) donutil inženýry přemýšlet. Vzniknul slavný nápad s pádly pod volantem a protože Ferrari dá do svých aut vše, co jenom trochu připomíná formuli, tak se samozřejmě tato novinka dostala i do osobních aut Ferrari. Počkat super sport v automatu ? Vážně ? No a proč ne, když řadí lépe a rychleji než manuál ? A tím bylo rozhodnuto o vývoji pro všechny automobilové značky. Nicméně, problém byl spotřeba a tu vyřešila automobilka, od které by to nikdo moc nečekal.
Volkswagen přišel s převodovkou DSG (anglicky – direct shift gear, německy – Direktsssschaaaaltgeeeetttttrieeeeebeeeee). Je to taková hi-tec hračka pro všechny osobáky. Dva zařazené stupně najednou, přeřazení bez ztráty výkonu, Formula 1 experience… Řadí velmi rychle a zvyšuje spotřebu cca do litru kvůli olejové lázni ve které obě spojky jsou. Můžete ji najít snad úplně ve všem co z dílny VW vzešlo. Dnes je automatická převodovka ve volbě snad každého výrobce. Jediné co mne mrzí je fakt, že do takových ostrých aut, kde si máte řazení vychutnávat a hlavně musíte umět řadit, aby to mělo styl, tak jenom taháte za pádla. Řídící jednotka udělá vše za vás. Je mi z toho trochu smutno, když to vidím, protože vždycky se mi líbily to obrovské řadící páky v chromu ve Ferrari, které vždy při přeřazení cvakly. A spousta majitelů těchto aut vám i řekne, že nové super sporty nechtějí, kvůli automatům. Není to ta radost a požitek z jízdy. Nemůžeme se jim divit. Druhou věcí je taky životnost těchto převodovek a ceník jejich oprav.
Jsem člověk, který by automat volil právě ve velkém, luxusním autě. Když řídím 2.5 tuny chromu, prestiže a elektroniky, tak mne nějak to řazení ani nebere. Panzerwagen od Audi nabitý sebevětším výkonem nebude nikdy jezdit jako lehký sporťák. Jenom chci, aby při předjíždění přišel kickdown včas a auto mne nenechalo uprostřed manévru, jak se mi to povedlo v BMW. Prostě přestalo řadit v ten nejlepší okamžik. Chápu i automatickou převodovku v rodinném MPV. Vlastně automaty jsou dnes důležité hlavně proto, protože nemáme čas řadit. Voláme v autě, pak něco hledáme, provoz je tak hustý v městech, že už toho řazení máte dost, ale hlavně dnes máte již kolem sebe minimálně dva displaye, se kterými komunikujete ohledně spotřeby, navigace, apod. Potom výše zmíněné rozjíždění a popojíždění. Já vím, ten automat je v tomhle lepší. Nicméně jsem člověk, co si vždy užije řízení. Ať jedu na okruh nebo do práce, vždy to je pro mne fajn pocit a správně si ho užijete jenom v manuálu a pokud nemáte čas řadit, kvůli navigaci, nebo sledování spotřeby nebo že jste jednoduše líný nebo taky nový trend důvodu volby automatů – řidič se nedokáže soustředit na sešlápnutí spojky a zároveň řadit. Tak si nechte automat. Já si čas na řazení udělám.
Grip Stig – Petr Horáček