Dlouhodobý test nejlevnější ojetiny na trhu – Ford Ka
Když bylo nové, stálo skoro 300 000 Kč. Kdo by řekl, že jednou bude nejlevnější ojetinou ? Nikdy jsem si nemyslel, že bych o takovém autě, které spíš připomíná cokoliv jen ne auto, psal. Ale já si myslím, že si to zaslouží. Po těch letech je to jeden z mých nejčastějších dopravních prostředků, které používám. Nějakých 10 let máme Káčko doma hlavně proto, že vydrží jakékoliv zacházení a odveze mne velmi levně do práce. V létě, v zimě, kdykoliv. Za zmínku stojí i jeho velikost, díky které je ideálním autem do města. Myslím si, že si pár slov u nás na GripTV zaslouží. Auto bylo používané každý den od roku 1997, jsem druhým majitelem. Říká se Fordem tam, vlakem zpět, tak jak je to u Káčka ?
Motor
Každý, kdo Káčko vidí a ptá se na obsah tipuje, že pod kapotou nic silnějšího než litrový motor nebude. U nás pod kapotou najdete nejčastější motor, se kterým Káčka v ČR jezdí. Motor Endura-E 1.3 44kW s řetězovým rozvodem OHV má 60 koní a s autem si díky jeho lehké váze snadno poradí. Je to také velmi spolehlivý motor, který spotřebuje málo. Jediné, co bych mu po letech vyčetl je to, že žere olej, ale to je pro starší auta typické. Po letech na něm nebyla sebemenší závada. Pouze do něj proudí nový olej a benzín, jinak motor nic nechce a nezlobí. Zajímavostí je, že 90% točivého momentu přichází už od 1500 otáček, takže Káčko umí až nezvykle vystřelit a potrápit i silnější konkurenty. Motor je známý také pod jménem Ford Kent a poprvé byl použit ve Fordu Anglia v roce 1959. Tehdy měl obsah 1 litr a výkon 39 koní. Postupem času z něj Ford dostal až 111 koňských sil. Když se tento motor dostal do Káčka, byl po těch letech patřičně upraven a především byla omezená hlučnost, která od motoru šla. I tak by se zamezilo více hlučnosti, kdyby byl použit správný olej polosyntetický 5W-30, než uváděný 10W-40. Motor je v autě napasovaný na centimetry, takže člověk je rád, že v něm nemusí nic opravovat.
Převodovka
Káčko i když se to nezdá, tak je poměrně sportovní. Převodovka má krátké řazení a je přesná. Na jedničku nám auto vystřelí na 60 km/h a na pětku, co jen udejchá. Auto má najeto přes 170 000 km a nikdy jsem nemusel měnit ložiska, či ji jakkoliv opravovat. Jen jednou přestalo auto řadit, ale to bylo vlivem spojkové lamely, která mi řekla sbohem. Tehdy jsem při výměně chtěl použít i nové vypínací ložisko, ale i přes shodné číslo dílu ani ve Fordu neměli to správné. Asi je přestali vyrábět. Vtip byl v tom, že ložisko měli, ale nepasovalo na hadici od brzdné kapaliny a ani správně nesedělo na skříni převodovky. Takže jsem to staré hodil do oleje a následné jsem ho použil, hlavně kvůli tomu, že se nezakouslo do přítlačáku ani neteklo. Spojka nefungovala nikdy předtím líp.
Jízdní vlastnosti
Ty jsou dobré, pokud máte letní gumy a všude kolem je sucho. Jakmile jen trochu zaprší, tak jet s autem v takových podmínkách se dá označit jako černý humor. Za všechno mohou dvě věci. Tou první jsou tovární pneumatiky s rozměrem 155/70/R13, které jsou absolutně neschopné jakkoliv vám pomoci, když je pod koly cokoliv než sucho. Pokud jedete v dešti a dostanete se do vyjetých kolejí plných vody tak budete mít hodně špinavý slipy. Další co se mi povedlo bylo to, že jedu po zasněžené cestě 30 km/h a vjel jsem do kolejí od jiného auta, které mířilo na pole. Mohl jsem dělat co jsem chtěl, ale bohužel jel jsem za ním. Taky stojí za zmínku, že když pojedete po kruhovém objezdu a nedejbože zatočíte víc než jste původně plánovali, tak přední gumy se na to vykašlou, přestanou fungovat a vy jedete rovně. To se může stát i u velkých aut, ale tady stačí opravdu kousek, který rozhodne o tom, jestli pojedete kam chcete, nebo to necháte na autě a ono pojede kam chce. Druhou věcí proč se tohle děje je i váha auta, konkrétně váhové rozložení, které na zadní část vozu připadá jen něco málo přes 30%, takže pokud nemáte vzadu pytel cementu, tak si užijete hodně srandy. Pokud nemáte ani ABS jako já, tak se vám vlivem brždění na mokru odlehčí zadek a pak to je taky sranda. Koncepce vše vpředu si vybírá svou daň. Ale abych zase jen neničil jméno Fordu, tak musím říci, že podvozek je tvrdý akorát. Pro člověka, co v Ka nikdy nejel může působit i sportovně. Káčko je díky tomuhle faktu velmi obratné v městském provozu. Podvozek jako mnoho dílů na autě je shodný s Fiestou. Ford Ka je o 20 cm kratší než samotná Fiesta. Další věc, která se ničí vždy den předtím, než máte jet na technickou je ruční brzda – klasická závada u Fordu.
Karoserie, design a interiér
Auto i když to nerad slyším je navrženo pro ženy nebo jako druhé auto do rodiny. Nejzajímavější na autě je design, který se jmenuje New Edge a tento designový styl můžete vidět třeba i na Fordu Focus. Mne se teda moc nelíbí a to především zadní část auta, která působí, že je nejvíc holčičí. Nástupce Káčka – Ford SportKa (jako ta loterie, já vím) je už po designové stránce to, co bych bral raději. Zajímavé na autě jsou černé nárazníky, které v první generaci Káček Ford používal, aby nevadilo, když do vás někdo na parkovišti nacouvá. Postupem času ale UV záření ze sluníčka jim ublížilo víc než deset bouraček na ráz, takže Ford je začal lakovat do barvy vozu. Pokud Káčko máte s černými matnými nárazníky a jsou vybledlé, použijte leštěnku s černidlem a budou jako nové. Pomalu se dostáváme k tomu, co je největší problém Káčka a kvůli čemu se ho mnoho lidí zbavila. Tím důvodem je rakovina Fordu jménem koroze. Prahy, nosné díly, páté dveře, spodní část dveří, podběhy, víčko kolem nádrže… No prostě časem to celý zrezne. Tady není o čem diskutovat, pokud se nepodaří korozi podchytit hned jak se poprvé někde vytvoří, na nějaké zachraňování potom je už pozdě. U Fordu Ka se můžete třeba stavět na hlavu, stejně shnije. Interiér je jedna z nejhorších věcí, které Ford mohl použít a to hlavně, že část interiéru není čalouněna, ale je holá a lakovaná v barvě vozu. Takže v zimě klepete solidní kosu. Tam, kde by měl být tvrdý plast je lakovaný kov, takže když to škrábnete, máte tam krásnou památku na věky věků. Jinak plasty třeba na palubní desce nejsou změkčeny, nejsou ani tvrdé, jsou doslova neprůstřelné. Poloha za volantem je vcelku dobrá. Za příplatek byla výškově nastavitelná sedadla. 90% chlapů co sedí v Káčku, musí mít sedačku na doraz vzadu. Pokud vpředu jedou dva chlapy, vzadu většinou nemůže sedět nikdo, kromě holek. Sedačky mají legrační náznak bočního vedení. Zadní sedadla mají dvě polohy nastavení.
Sbalím na něj holku ?
Pokud není shnilé až na kost, tak proč ne ? Vždyť je to auto cílený na ženy, tak co ? Holkám se líbí, nejedna mi řekla, že auto je moc pěkné a ráda by se v něm svezla. To je na nejlevnější ojetinu celkem slušné highscore. Navíc je jedno, pokud chlap řídí kolo nebo Ferrari. Když holka není zlatokopka, bude ráda za to, že jste přijeli a někam ji svezete. Jinak pokud myslíte na prasárny, tak to vás zklamu, auto má kufr tak akorát na malý nákup, takže se v tom nic nedá dělat.
A můj názor je…
Teď bych měl říct verdikt, ale ten upřímně tentokrát nechám na Vás. Sami se rozhodněte, jak na vás auto působí a jestli byste si ho chtěli koupit. Nešvary, které má jsou i u konkurentů Fordu Ka. Sice možná ne tak extrémní jako u Káčka, ale i to se počítá. Vždy přicházím s autem, které minimálně stojí milion, ale dnes píši o něm, protože se mnou bylo takovou dobu a zažil jsem v něm hrozně moc věcí. Není to sice jediné auto, ve kterém jezdím, ale asi jediné, které na mne i přes svoje negativa zapůsobilo. Možná mám k němu i citový vztah. Na konci každý člověk rekapituluje a i já musím, protože Beruška, jak ji říkáme, půjde do šrotu kvůli výše zmíněné korozi. Pravá zadní část nosného dílu karoserie je ve velmi špatném stavu. Jediná věc, která mne na tom mrzí je fakt, že motor i převodovka by jeli ještě 1 000 000 kilometrů, ale zbytek už ne. Co mne napadá je zodpovědět otázku, jestli bych si auto znovu koupil. Koupil, ale nesměla by na něm být špetka koroze a místo legračního rozměru pneumatik, bych Káčko osadil pořádnými balóny. Říká se Fordem tam a vlakem zpátky. V Případě Káčka se na vlak můžete vykašlat.
Petr Horáček – Grip Stig