Pavel Vrba: O poháru ČR v rally
![](https://www.griptv.cz/wp-content/uploads/2014/05/7.jpg)
O Poháru ČR v rallye, aneb o co vůbec jde….
Jde o koníček a jde o sport. I když zrovna nedávno jsem slyšel větu: „ jak to můžete nazývat sportem, když sedíte jenom v autě?“. Takový názor chápu a beru ho. Protože člověk, který nikdy žádný závod neabsolvoval, nemůže objektivně vědět, jak to bývá náročné a nejen fyzicky, ale i psychicky. V naší zemi má rallye mnohaletou historii. Již od vzniku prvních automobilů vzniká ve světě fenomén automobilních závodů, které se postupně dělily do jednotlivých kategorií. Tyto motoristické akce jsou důležité i pro automobilky, kterým přinášejí poznatky v oblasti vývoje automobilů. Řada špičkových jezdců jsou právě továrními jezdci národních automobilek.
V České republice je Autoklub ČR, jako člen mezinárodní organizace „Fédération Internationale de l ́Automobile“ (FIA), oprávněn řídit oblast automobilového sportu v České republice, a to v rozsahu FIA stanoveným (dále jen „výkon sportovní autority“). V ČR je organizováno několik domácích podniků, včetně mezinárodního mistrovství ČR v rallye a s účastí řady zahraničních posádek. Poslední klání posádek na Rallye Krumlov 2014 ukázalo, že i na náročných tratích máme jezdce, kteří se ctí reprezentují naši zemi.
Z řady známých jezdců v rally mohu jmenovat Romana Krestu, Jana Kopeckého,Václava Pecha, Romana Odložilíka, Antonína Tlusťáka, Josefa Petáka a řadu dalších. I při účasti našich posádek na zahraničních rallye máme řadu vynikajících jezdců, jako je například Martin Prokop nebo Jan Kopecký. Při konání domácích podniků v rallye mohou fanoušci vedle jezdců rallye sprintu najít i soutěžní skupinu jezdců Poháru ČR v rallye. Tato skupina jezdců zahrnuje jezdce, kteří si buď zápolení v rámci Poháru ČR oblíbili, nebo je pro ně finančně přijatelnější. Navíc je vhodným a také povinným rozjezdem rallyového soutěžení pro začínající jezdce, kteří si chtějí vyzkoušet své řidičské umění v podmínkách tratí a v rozsahu, jaký absolvují jezdci rallye sprintů.
Pohár ČR v rallye, se postupně utvářel z Českomoravského poháru v rally do dnešní podoby a lze jej datovat od roku 2006. Jezdci a jejich soutěžní vozidla musí splňovat řadu podmínek a požadavků k získání licence jezdců, tak i z hlediska předpisů a požadavků na konstrukci vozidel. Pravidla účasti na národních soutěžích zařazených do kalendáře rally v ČR jsou pro jezdce stanoveny v rámci národních sportovních řádů a podmínek stanovených FAS.
V rámci Poháru ČR je vyhlašován jednou ročně na základě dosažených výsledků vítěz Poháru ČR v Rallye. V historii konání Poháru ČR v rallye lze najít jména jezdců, kteří v současné době získávají velmi dobré výsledky nejen ve sprintrally na domácí půdě, ale také v mezinárodních šampionátech. Jejich jména včetně účasti na jednotlivých podnicích Poháru ČR můžete najít seřazené podle ročníku zde: http://www.rallyesport-pohar.cz/stranky/vysledky/2014
Divácky přitažlivou je i široká škála závodních vozidel a to i z důvodu, že řada aut patřících spíše do kategorie historických vozidel připomíná řadě fanoušků jejich dětství nebo jejich první vozidlo. Mezi závodními auty jezdců Poháru ČR tak můžete spatřit například vozy značky Škoda s motorem vzadu – 100L, 120S, 130RS, 130LR, ale i novější – Favority, Felície, Fabie a Octavie. Jsou zde zastoupeny i zahraniční značky, jako například Honda Civic, Ford Fiesta, Citroen Saxo a další.
Informace o dění ve skupině jezdců Poháru ČR, fotogalerie a zajímavé odkazy můžete nalézt zde: https://www.facebook.com/jezdcipoharucr?ref=hl
V letošním roce je naplánovaných několik podniků s účastí jezdců Poháru ČR. Bohužel, některé, byť by velmi oblíbené byly z různých důvodů zrušeny.
Prvním letošním podnikem Poháru ČR je účast v rámci 22. ročníku rallye sprintu Kopná, který se koná ve dnech 30.5.-31.5. 2014 v okolí Slušovic. Podle postupně zveřejňovaných informací bude tento závod opětovně divácky velmi přitažlivý nejen v kategorii rallye sprintu, ale i zastoupením jezdců Poháru ČR. Více informací naleznete zde http://www.rallysprintkopna.cz/2014/index.php?section=novinky
A jako před každým takovým podnikem apeluji na bezpečnost. Je nutné mít neustále na paměti svou vlastní bezpečnost a rozum. Vždy si říkám, že mezi všemi bezpečnostními radami platí to nejpřirozenější: používat hlavu, poslouchat pokynů pořadatele a nestát v místech, která nejsou divákům určena a pořadatelem jako divácká určena. Zásadně nevstupovat do zakázaných zón a nebezpečných úseků. Hlavní zásady bezpečného chování jsem již zveřejnil na jednom ze svých předchozích blogů :http://pavelvrba.blog.idnes.cz/c/401789/Motorsport-a-bezpecnost.html
Co popřát jezdcům, pořadatelům, fanouškům a divákům, fotografům a kameramanům-prostě všem v té obrovské rodině?
– úspěšné starty a ještě úspěšnější dojezdy do cíle
– co nejméně poruch a technických závad
– ukázněné a bezpečnost dodržující diváky, kteří vědí, že je nutné poslouchat pořadatele a dbát na svou vlastní bezpečnost
– příjemné a přátelské prostředí v okolí závodů
– rozumnost a soutěžení s hlavou A všem krásné počasí.
Pavel Vrba
zveřejněno na: http://pavelvrba.blog.idnes.