Martin Hudec na Azorech pátý

Azorská soutěž patří přitom k nejtěžším v kalendáři mistrovství Evropy. Na atlantickém ostrově Sao Miguel vedou rychlostní zkoušky po úzkých cestách kolem zatopeného vulkánu nebo v místních typických úvozech. Nádherná scenérie, která klade na všechny vysoké nároky. Silný vítr, časté dešťové přeháňky, bouřky a mlha – to vše vyžaduje neustálou stoprocentní koncentraci a činí z toho jednu z nejnáročnějších soutěží v celém kalendáři. Ten letošní roční zdárně dokončila i česká posádka Martin Hudec – Petr Picka s Mitsubishi Lancer evo IX.
Na posádky bylo nachystáno 17 rychlostních zkoušek s celkovou délkou 216 kilometrů. Start první vložky byl naplánován na čtvrteční odpoledne ale již ve středu večer se v ulicích města Ponta Delgáda prohnala soutěžní auta při každoroční Sata Rallye Acores City Show. Na bezmála dvoukilometrovém okruhu, který se však nepočítal do výsledku závod se Martin s Petrem blýskli dvanáctým časem absolutně a ve třídě N4 zvítězili. I přes fakt že Martin netlačil příliš na pilu byl s výsledkem spokojen ,,Nechtěli jsme ublížit autu ještě před samotným závodem a tak jsme raději zvolili opatrné tempo. Chtěli jsme pošetřit hlavně diferáky které budou při tak náročném závodě trpět nejvíce. Výsledek potěší, ale vůbec nic to neznamená, závodit se začíná až zítra.“ zůstával nohama na zemi Martin Hudec.
Čtvrteční sekce čítala 23 měřených kilometrů rozdělených do tří rychlostek, Hudec začal čtvrtým nejrychlejším časem a stejné místo mu patřilo i v testu číslo dvě. Na závěrečné super speciálce pobavil nejen sebe ale i také diváky, kterých byly všude mraky. Hudec s Pickou si vyjeli třetí čas a do páteční sekce vyráželi s osmi sekundovou ztrátou, což bylo velmi dobré, neboť místní dravci jsou velmi rychlí na těchto typech rychlostních zkoušek.
,,Na první vložce jsem se necítil jistě, bylo to hodně úzké a já nechtěl udělat zbytečnou chybu, která by znamenala konce závodů a pro nás velkou ztrátu bodů.“ Popisuje své pocity Hudec a pokračuje ,,Druhá zkouška byla mnohem lepší což se také projevilo na čase, ale stejně nám na místní borce stále kousek chybí. 3 RZ byla skvělá, krátká ale moc jsem si jí užil. Musel jsem jí zajet rychle a taky jsme se hodně snažil neboť mě sledoval můj největší fanoušek – syn Miki. Celkově je to velice náročné, místní zkoušky jsou neuvěřitelné. Nikdy jsem nic takového neviděl.“
V pátek bylo na programu 8 zkoušek o délce 93 kilometrů. Martin dokázal držet nastolené tempo z minulého dne a pátým časem se držel na dostřel místním borcům, na které po prvních dvou zkouškách ztrácel 20 vteřin. Na nejkrásnějším testu celé soutěže, čtyřiadvaceti kilometrovém úseku Sete Cidades opisující úpatí vyhaslé sopky se Hudec s Pickou dostali do problému. V jedno z klesání Martin neodhadnul brzdný bod a své Mitsubishi opřel o hliněnou zeď. Záhy se projevil defekt pravého předního kola, které se posádka rozhodla vyměnit. Do cíle dorazila s téměř tří a půl minutovou ztrátou a pořadím klesla na sedmé místo, ještě více zamrzí pohled na mezičas, na kterém kluci dokonce vedli. Martin se však nevzdával a moc dobře si uvědomoval, že závod končí až na cílové rampě. V odpolední sekci zajížděl stabilně čtvrté časy a moc si to užíval. Klíčovou se stala 9 RZ ve které havaroval Ukrajinec Pushkar který byl ve vedení šampionátu. Vzhledem k tomu že Pushkar obdrží za závod nulu, začala se taktika ubírat k dojetí do cíle se stáhnutím bodové ztráty. V sobotu ráno však ukrajinský borec dobře posnídal a rychlou jízdou urval aspoň šest bodů za hodnocení druhé etapy. Naopak Martin s Petrem ráno krapet zaspali, to ale si ale vynahradili čtvrtým časem v absolutním pořadí na 14 RZ když za sebou nechali většinu vozů s2000. Pohodovou jízdou v odpolední sekci si Martin s Petrem dojeli pro 14 bodů čímž smazali Pushkarovou ztrátu na čtyři body v celkovém hodnocení ERC Production Cupu.
,,V sobotu ráno jsem to s tou opatrnosti asi zbytečně přehnal a jel jsem až moc opatrně a pomalu. Když se na to dívám po závodech, tak asi stejně nebylo kam spěchat, protože všechny posádky byli celkem vyrovnané a mohla rozhodnout jen chyba někoho ze soupeřů. Nás bohužel hodně zabrzdil defekt, ale určitě jsme získali z našeho prvního startu hodně nových zkušeností, od kterých se budeme moc odrazit v dalším ročníku této rally. Moc jsem si tyto závody užil i když místy jsem dost ze sebou bojoval, ale bylo. To krásné dobrodružství. Velké díky celému teamu Jarka Orsáka a mému parťákovi Petrovi Pickovi za super týden. Na Ypres se už moc těšíme. Sportu Zdar!!!“ komentoval závod Martin Hudec