Stane se Latvala mistrem světa?
![](https://www.griptv.cz/wp-content/uploads/2014/02/JMT1.jpg)
Po dvou závodech by Latvala rád s nadsázkou ukončil sezonu. Málokdo očekával, že právě velezkušený Fin povede průběžné pořadí mistrovství světa. Troufám si tvrdit, že i on je překvapen z této situace a moc si to užívá. Po dvanácti sezonách v elitní kategorii, více než 130 startech a 303 vyhraných zkoušek Latvala poprvé v kariéře vede mistrovství světa. Upřímně bych mu to moc přál, aby to dotáhl do konce.
Život doposud neměl snadný. Ve Finsku je nesmírně těžké se prosadit, v motokáře a později v závodním autě sedíte už v dupačkách a rally je tam národní sport. Latvala absolvoval svou první celou sezonu v MS v roce 2004, jako devatenáctiletý mladíček skončil třináctý v rámci JWRC. V roce 2007 dostal nabídku, kterou nešlo odmítnout, krajan Marcus Grönholm ukončil karieru a Wilson nabídl volné místo práva Latvalovi, ten bez váhání přijal. Wilson je velmi známý svou pečlivou práci s mladými jezdci a do Latvaly vkládal velkou důvěru. ,,Jarri – Matti si získal mou důvěru hned a stal se největší naději WRC“ vzpomíná šéf M-Sportu Malcom Wilson. Ve Švédské Rally 2008 Latvala vítězí a stává se nejmladším vítězem Rally Sweden, když překonal rekord Henriho Toivonena. Následující období však ukázaly, že bude snazší zvyknout si na Latvalovy chyby než na vítězství.
V roce 2009 měl skvěle rozjetou soutěž v Irsku, vyhrál první vložku téměř o dvacet vteřin a byl v pohodě. Na druhé erzetě však byl mimo trať a do cíle dojel po dvou defektech. Celkově obsadil čtrnáctou příčku. Na Kypru téhož roku byl opět mimo trať, tentokrát byl čtvrtý před osudnou 8 RZ. Kvůli chybě v rozpise výlet mimo trať, a aby toho nebylo málo tak v okolí nebyli žádní diváci. JML utíkal téměř kilometr zpět pro pomoct, nakonec se dostal na trať a dokončil jako dvanáctý. A takových závodů bylo spousty, Latvala vedl nebo se držel na špici a poté chyboval. Podobný scénař měly soutěže v Portugalsku, Argentině, v Řecku, Polsku, Australii a Velké Britanii. Byla to dost velká rána, za kterou Latvala sklidil hromadu kritiky. O jeho rychlosti však nikdo nepochyboval.
Volkswagen zariskoval a vsadil na služby rychlého Fina v loňské sezoně. Ještě před koncem sezony už bylo jasné, že v týmu zůstane. Letos ve Švédsku podal skvělý výkon, ke kterému mu v cíli jako první gratuloval Christoph Treier. Zdá se že Latvala už zase stoupá vzhůru, určité zlepšení přinesla také spolupráce s psychologem což jen dokazuje jak je tento sport náročný. ,,Za prvé, si musíte být jisti, že dobré výsledky se dostaví. Začali jsme spolu spolupracovat v listopadu a děláme malé krůčky, které pro Jariho hodně znamenají.“ vysvětluje Treier ,,Jari-Matti má stále problémy se soustředit. Minulou sezonu udělal mnoho hloupých chyb jen díky dekoncentraci, takže na tom usilovně pracujeme. Používáme hodně fantazie, před Švédskem jsme třeba sledovali taneční videa. Vzhledem k tomu že tanec je velmi rytmický představoval si Jari, že tančí se svým autem. Což mu moc v závodě pomohlo, jak mi později řekl.“ Je to abnormální metoda práce. Možná že kombinace rychlého jezdce s vynikajícím autem a dávkou psychologie přinese tížený úspěch.
Na předsezonní konferenci se na otázku jestli chce letos sesadit Ogiera pousmál. ,,Získat titul není nikdy snadné, já ho ale moc chci. Udělám pro to vše, musím dojíždět na podiu a vyhrávat. To je základ uspěchu, vím že Ogiera dokážu porazit, ale záleží na týmu, přece jen jsem až dvojka.“ uzavřel s povzdechem Latvala