Absurdita automobilového průmyslu
Napadlo vás někdy, proč se dělá několik různých verzí jednoho a toho samého auta ? Třeba nechápu některé vozy, které se vyrábí v combi i když už v sedanu mají velký kufr. Kamarád má kombi a ano má i větší kufr, ale nikdy ho nevyužije a akorát má problém s autem zaparkovat. Nechci nějak urazit majitele kombíků, ale když máte něco většího, co potřebujete odvézt, téměř vždy se vám to vejde dovnitř do sedanu po sklopení sedaček. Další věci, co jsou ještě větší, tak už se vám do kufru nevejdou ani u kombi a pak stejnak musíte vytáhnout vozík. Popřemýšlejte o tom a zjistíte, že to tak opravdu funguje a abyste tohle nemuseli řešit, tak byste museli mít dodávku.
Jenže to, jak je které combi velké mne až tak nedrásá. Je to klasika. Nejdříve vyrobí sedan a potom combi. Horší je to s SUVéčkama. Kdo, co nebo koho hulil, že ho napadlo vzít terénní auto, upravit ho tak, aby na silnici bylo pro menší auta nebezpečné a v terénu aby bylo nepoužitelné. Do toho strčte Bárbínu s brejlema na čele, s vlasy do copu a s Iphonem v ruce, která řidičák dostala za bůhvíco. Dozadu hoďte pár dětí, popřípadě pár tašek s nákupy z obchodů jako Guess nebo Dior. Řídí většinou BMW řady X nebo Porsche Cayenne. Ty chudší mají nějakou vysokou Kiu. Nevím co to je za módu těhle sexy maminek, aby se mne v provozu pokoušeli zabít. Nesčetněkrát jsem je vytroubil, řval na ně a jednou jsem šel i jedné osobně domluvit k okýnku, když jsem jel po parkovišti a ona zařadila zpátečku a na plný plyn vystřelila s obrovským BMW z boku na moje auto. Asi o deset centimetrů mne minula a šlápla na brzdu až když málem nabourala do dalšího auta. Chápu, že se může stát kde jaká chyba za volantem, ale tohle byla fatální. Představte si, že bych měl pomalejší reakci a vzadu bych vezl dítě. To že jsem jí šel domluvit a ne ji vytáhnout ven z auta ji zachránilo to, že je holka. Ale je to prostě blbost. Takhle velký auto, které není schopné v terénu a v normálním provozu je pro normální auta nebezpečné.
Další super věcí a snad i nekonečnou jsou chyby ve výbavě. Prosím vás, všechny automobilky světa poslouchejte mne. Chlubíte se miliony hodin testovacích jízd. Chlubíte se inženýry všeho druhu. Chlubíte se nejlepší technikou. No, shrnu to. Podle toho, co pak někteří výrobci vypustí do světa, tak nemají ani čtvrtku z toho, co uvádí. Sedačka v autě je nastavitelná elektronicky ve všech směrech, ale pro přisunutí musíte použít páku pod sedačkou. Některé funkce auto zpřístupní jen po připoutání, ale nastartuje i bez pásů. Ruční brzda na tlačítko funguje jen někdy. Palubní počítač by nikdy neměl ukazovat kdy máte zařadit. Parkovací senzory pípaj jen tak z prdele, včas se ozvou, až když to opřete o strom. Parkovací kamera je super věc, škoda, že je pořád špinavá. Nissan Leaf po vybití vypustí hlášku, že v pohodě můžete jet ještě3 kilometry. Takových to vtipů zažívám denně několik. Nikdy vás totiž neomrzí smát se člověku, který má takové auto a utratil za něj půl milionu. Já mu říkal, že ho s ním půjdu vybrat. Kdepak !
Napadá mne, že ostré verze některých aut jsou docela k pobavení. Chápu, máte klasickou řadu Golfů. Chcete rychlého Golfa a to je dobře, protože vypadá pěkně. Jenže GTI s pro mne například ne až tak velkým výkonem a pouze jako předokolka… Dělá mne to smutným. Řídil jsem spoustu předních náhonů, ale zadek je zadek. Nemusíte lítat bokem, abyste to ocenili. V tomhle se mi líbí Golf, řada R. Pohon 4×4 a skoro300 km/h. No jasně ! Žádný kecy o lidovým autě. Každej z Vás stejně jen chce vytřískat prachy a slogan na tom nic nezmění. Takže auto, co vypadá jako hezká předokolka, ale s házejícím zadkem ze strany na stranu. A že je přední náhon levnější ? Víte kolik se každoročně vrazí do vývoje tý strašný věci, co otáčí přední kola ? Není fakt lepší jen natáhnout dozadu tyč ? Ne ? No tak ne… Možná proto mi přijde krásný a prostorný Focus RS jako zakomplexovaná ženská. On by si tak strašně rád hodil tou prdelí drift, ale nemůže. Vsadím se s váma o co chcete, že kdybyste Focusu RS dali náhon na zadek, tak to je nejlepší auto vůbec. Má výkon, luxusní vzhled a hodně místa uvnitř. Co řešíš ? Nemusíš mít Porsche. Jenže Ford Focus nikdy nebude jako Ford Mustang. I když by mohl radši být.
Poslední věc, která mne drásá se jmenuje Lamborghini. Udělali krásné a rychlé auto jménem Aventador. Má 700 koní a letí350 km/h. Co je na něm špatné ? No na něm nic, ale na dalším modelu, který udělali. Je to nová verze Aventadoru se sundavací střechou. Střecha je super, vydrží všechno. Navíc jde lehce složit do kufru. Auto mi přijde hezčí než předtím, protože nad motorem vede kovová páteř. Je to moc pěkný a nejlepší na tom všem ? To auto má stejnou maximálku jako normální Aventador. A tak po dlouhém přemýšlení jsem zjistil, že Lamborghini vycucává z lidí peníze a nedá jim to, co může dát dávno. Dvě auta v jednom. Italská tradice ? Spíš tučný akcie.
Váš zklamaný Petr „Grip Stig“ Horáček